اهواز- قائم مقام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: طرح مقابله با پدیده گرد و غبار در خوزستان همانند طرح احیای دریاچه ارومیه نیازمند تعیین ردیف اعتباری پایدار و مستمر است که این امر با همکاری دولت و مجلس محقق می شود.

تعیین ردیف اعتباری پایدار برای طرح مقابله با ریزگردها در خوزستان ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، احمد رئیس زاده اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی برای نظارت بر طرح مقابله با پدیده گردو غبار ۱۰ سفر به خوزستان داشته و نشست های متعددی تشکیل شده که فروردین امسال ما طرح و پیشنهادات خود را ارائه کرده ایم.

رئیس زاده با بیان اینکه منشاء حدود ۸۴ درصد گردو غبار از کانون های خارجی است اضافه کرد: مهار کانون های فوق بحرانی که در شرق و جنوب شرق اهواز قرار دارند، به عنوان مرحله نخست این طرح، از پارسال آغاز شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر اعتبارات سالانه برای بیابان زدایی، پارسال ۳۰۰ میلیارد ریال برای مهار کانون های فوق بحرانی پرداخت شد که در زمینه مطالعات، احداث کانال آب و کاشت نهال هزینه شد.

رئیس زاده، اعتبار بخش نهالکاری را ۱۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست طرح پیش بینی شده که هفت هزار هکتار از کانون ها نهالکاری شود که سه هزار هکتار آن از سوی منابع طبیعی به پیمانکاران محلی واگذار شده و هم اکنون این پیمانکاران در قالب ۲۶ کارگاه طرح را اجرایی کرده و ۶۰۰ هکتار بیش از تعهد خود نیز اجرا کرده اند.

وی با بیان اینکه چهار هزار هکتار از طرح نهالکاری به سازمان بسیج واگذار شده افزود: این بخش نیز در ۱۴ کارگاه بسیج نواحی خوزستان و ۱۴ کارگاه بسیج سایر استان ها به اجرا درآمده است که هم اکنون یک هزار و ۶۰۰ هکتار آن عملیاتی شده و با توجه به آغاز فصل گرما موقت متوقف شده است.

رئیس زاده با اشاره به اینکه تا ۲۶ فروردین امسال پنج هزار هکتار از نهالکاری ها انجام شده افزود: قراردادها با پیمانکاران یک ساله و تا پایان سال ۹۶ باید به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: کانال آب برای تامین آب نهال های کاشته شده که توسط جهاد نصر در حال احداث است نیز هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت دارد.

وی اعتبار مورد نیاز امسال را برای طرح مقابله با گردوغبار سه هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ۲۳۰ هزار میلیارد ریال در قالب برنامه ششم توسعه برای طرح بلندمدت مقابله با این پدیده مصوب شده که هنوز سهم دستگاه های اجرایی از آن مشخص نشده است.

وی افزود: ۱۰۰ میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گردوغبار مصوب شده که هنوز اختصاص نیافته است.

به گفته وی، تعهد قراردادهای پارسال حدود ۴۶۰ میلیارد ریال برای نهالکاری و ۸۰۰ میلیارد ریال برای احداث کانال است که تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال آن تامین شده است.

رئیس زاده همچنین اظهار کرد: آبیاری نهال های کاشته شده با همکاری سازمان آب و برق در تامین آب مورد نیاز به خوبی انجام می شود.

وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در امسال آمادگی داریم که عملیات بیابان زدایی را در هفت کانون و ۱۵ شهرستان خوزستان انجام دهیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.