۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 538876

شورای پنجم انتخاب شد و مهمترین وظیفه آن انتخاب شهردار تا ۱۲ شهریورماه است. درگیری بین اصلاح طلبان و کارگزارن بالا گرفته است. محسن هاشمی یکی از نامزدهای اصلی شهرداری بود ولی شنیده شد وی را کنار گذاشته و می‌خواهند فرد دیگری را سر کار بیاورند.

تیر خلاص اصلاح طلبان به «هاشمی»

   به گزارش «قدس آنلاین»،  انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران برگزار شد و در این انتخابات لیست امید تمامی کرسی های شورا را به دست آورد.

حواشی زیادی این انتخابات داشت و اصولگرایان و اصلاح طلبان به نحوه برگزاری، بازشماری آرا، (اصلاح طلبان به چینش لیست) و... و. انتقادات فراوانی داشتند.

برخی اصلاح طلبان معتقدند که با بسته شدن این مدلی لیست امید و اتفاقات پشت پرده، جریان اصلاح طلبی منحرف شده و هدف دیگر خدمت به مردم نیست بلکه کسب قدرت است و کجا بهتر از شهرداری تهران.

یک گام به عقب/چه کسانی انتخابات شورا را مهندسی کردند 

لیست امید توسط سعید حجاریان، جلایی‌پور، مصطفی تاج‌زاده، نعیمی‌پور و آذر منصوری(از افراد جبهه متلاشی شده مشارکت که امروز دوباره خود را بازسازی کرده و در قالب حزب اتحاد ملت ورود کردند)، بسته شده است.

دستور خاتمی به عارف

محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران و رهبر اصلاحات قبل از انتخابات مجلس، محمد عارف را مسئول تداوم شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کرد.

عارف مسئول بستن لیست اصلاح طلبان در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران بود.

به گفته اصلاح طلبان، عارف بدون نظم، قاعده و اصول خاصی تعداد شورای سیاست‌گذاری را به ۴۰ نفر رساند که عمده تشکیل‌دهندگان این شورای سیاست‌گذاری از حزب اتحاد ملت بودند.  

 اعضای شورای سیاست‌گذاری، هیأت رئیسه انتخابات می‌کند و حسین مرعشی، موسوی لاری، عارف نعیمی‌پور، محمود صادقی، حسین کمالی و ژاله فرامرزیان  اعضای هیئت رئیسه می شوند.

حزب ۳ نفره فرامرزیان و بٌرد بالای تصمیم گیری در شورای سیاست گذاری

 ژاله فرامرزیان حزب زنان روزنامه‌نگار را نمایندگی می‌کند.

تاکنون به گفته خود اصلاح طلبان مجمع سالیانه‌ای برای این حزب برگزار نشده و  اعضای آن هم بیشتر از  ۳ نفر نیستند.

در واقع یک حزب منفعل است. فرامرزیان به خاطر این حزب بٌرد تصمیم‌گیری  بالایی در شورای سیاست‌گذاری داشت.

حضور در احزاب سیاسی بیشترین امتیاز برای ورود به شورا

کمیته‌ ۱۴ نفره‌ای با راهبری موسوی لاری برای تعریف شاخص ها تعیین شد. قرار بود مدلی  طراحی شود که طی آن کاندیدهای متخصص انتخاب شوند.

کاندیدها بعد از ثبت‌نام طی فراخوانی سوابق و رزومه خود را برای سایتی که  اصلاح طلبان اعلام کردند فرستادند.

 این کمیته‌  وارد کار شد و چند ایراد اساسی به عملکرد آن وارد است.

مدل من درآوردی و مهندسی انتخابات

به گفته برخی اصلاح طلبان، در تدوین این شاخص‌ها معلوم نیست که چه چیزی را ملاک عمل قرار داده‌اند آیا یک مدل امتحان پس داده است که در دنیا متداول است یا از یک تفکر خلال بلند شده است؟ یا یک مدل من درآوردی است؟ مهندسی انتخابات از همین جا آغاز شد.

بزرگترین مشکل  این بود که بیش‌ترین امتیاز برای فعالیت‌ در حزب - سیاسی در نظر گرفته شد. قاعدتاً شورای شهر جای فعالیت حزبی و سیاسی نیست. اولین سؤال که پیش می‌آید بر اساس کدام مدل استاندار جهانی این شرط ها گذاشته شد.

یکی از اصلاح طلبان گفت: یکی دیگر از اشکالات این کمیته این بود که به خوداظهاری کاندیدها اتکا کرد و هیچ گونه مستنداتی از کاندیداها نخواستند. اگر کاندیدای اظهار کرد ۲ کارشناسی ارشد دارد قبول کردند و هیچ سندی در این باره نخواسته‌اند.

کمیته ۱۴ نفره و اما و اگرها/امتیاز زیر ۲۰ قبول امتیاز بالای ۵۰ رد

بعد از کش و قوس های فراوان کمیته ۱۴ نفره بالاخره یک  لیست ۱۵۰ نفره اعلام کرد. انتشار لیست اعتراض شدید اصلاح طلبان را در بر داشت و حتی گفته می شود جواد  امام که خودش در کمیته ۱۴ نفره بود به این لیست انتقادهای فراوانی داشت.

به گفته اصلاح طلبان خیلی از افرادی که در لیست قرار گرفتند امتیازشان زیر ۲۰ بود و افرادی که بالای ۵۰ امتیاز داشتند از لیست حذف شدند.

سپس یک کمیته ۷ نفره تشکیل و از بین ۱۵۰ نفر، ۴۲ نفر انتخاب و در نهایت ۲۱ را انتخاب کردند.

به گفته برخی اصلاح طلبان؛ بیشتر افراد لیست ۲۱ نفر امید از منتصبان و نزدیکان حزب اتحاد ملت هستند.

یکی از اصلاح طلبان به خبرنگار فارس گفت: ۱۱ نفر لیست امید که نقش تعیین کننده ای در انتخاب شهردار تهران دارند از سرسپردگان حزب اتحاد ملت هستند.

حذف محسن هاشمی از گردونه شهرداری

حذف اعضای فعلی اصلاح طلب شورای شهر از آنجا قوت گرفت که این افراد در دوره قبل برای شهردار شدن محسن هاشمی تلاش کردند.

شنیده شده مهندسین لیست امید این افراد را حذف کردند چرا که می دانستند این افراد باز هم می‌خواهند از شهردار شدن هاشمی حمایت کنند لذا مهندسان لیست فارغ از بحث شاخص‌ها این افراد را حذف کردند و برای هر کدام از اعضای فعلی یک نسخه پیچیدند.

شنیده ها حاکی از این است که حزب اتحاد ملت محسن هاشمی را کنار گذاشته و اجازه نمی دهند وی شهردار شود.

شورای تصمیم گیر یا شورای گوش به فرمان

بر اساس شنیده ها اعضای لیست امید منهای محسن هاشمی میثاق نامه ای امضا کردند و قرار است که شهردار را از بالا دست به آنها معرفی کنند و آنها فقط رای بدهند.

منتخبین فعلی شورای شهر از خودشان خیلی اختیاری ندارند و حتی در تعیین مشاورشان هم باید تشکیلات پشت صحنه تصمیم گیری کنند.

تشکیلات در سایه حتی برای مشاوران هم تصمیم می گیرد 

تشکیلات در سایه‌ای ایجاد شده که اکثریت آن هم اعضای حزب اتحاد ملت هستند و قرار است آنها شورای شهر راهبری کنند.  

شنیده شده این شورا قرار است بدون  اجازه بالادستی ها  آب  هم نخورد. حتی برنامه شورای پنجم را آنها تعیین کرده و مشاوران اعضای شورا را هم آنها مشخص می کنند.  

اساتید سیاسی در شورای اجتماعی/آیا تخصص حرف اول را می زند؟

اصلاح طلبان در ابتدا ادعا می کردند که این شورا باید تخصصی باشد، اما تحصیلات اعضای شورای پنجم نشان می دهد این طور نیست و بیشتر اعضا  رشته‌شان علوم سیاسی است.

حال اساتید سیاسی چطور می‌خواهند در کلان شهر تهران محلی‌ترین موضوعات را حل کنند این چیزی است که در آینده باید دید آنها چه می کنند؟

شهرداری سکوی پرتاب 

گفته می شود شهردار بعدی تهران چهره جدیدی خواهد بود و امید است که فرد سیاسی نباشد چرا که در این صورت  هر کسی باشد مدیریت شهر تهران دچار چالش‌های جدی می‌شود.

افرادی که لیست امید را هدایت می کنند جریانی هستند که مدت‌ها از بدنه قدرت دور بوده اند و تازه به قدرت نزدیک شده و شهرداری را گرفته است.

گرفتن شهرداری و پیاده کردن برنامه‌های سیاسی با افراد سیاسی می‌توانند نگران‌کننده باشد.

بر اساس شنیده ها، این افراد تصمیم دارند در سال ۱۴۰۰ یک رئیس جمهور اصلاح‌طلب با امکانات شهرداری برسر کار بیاورندو می خواهند از طریق شهرداری بودجه های لازم را فراهم کنند.

شعار زنده باد مخالف دادند!

و در پایان باید گفت اصلاح‌طلبی که شعارشان زنده باد مخالف  من بود به گفته خود اصلاح طلبان حالا مخالف که سهل است اینها نمی‌توانند خودشان را تحمل کنند و درگیری در بین آنها بسیار زیاد است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.