زاهدان- در حالی که بنا بر اعلام سازمان آمار و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان نرخ بیکاری این استان ۱۱ و نیم درصد عنوان می شود اما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند که این نرخ افزون بر ۴۵ درصد است.

نرخ بیکاری ۴۵ درصدی در سیستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: ۲۱ تیرماه سال ۹۳ بود که اعلام شد دولت برای تبدیل سیستان و بلوچستان به قطب اشتغال‌زایی و توسعه کشور عزم جدی دارد.

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران سیستان و بلوچستان با اشاره به اهتمام و عزم جدی دولت تدبیر و امید برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در راستای توسعه این استان، اظهار کرد: دولت در عزم خود برای تبدیل سیستان و بلوچستان به قطب بزرگ اشتغال‌زایی و توسعه کشور مصمم و جدی است.

حال با وجود گذشت سه سال از این وعده نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدند که حتی بستر های لازم . مطالعات کافی برای ایجاد اشتغال در استان انجام نشده تا چه برسد به اقدام و عمل!

ایجاد اشتغال شعار است

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی است که در این رابطه بیان می کند: آماری که دولتمردان در خصوص بیکاری کل کشور مطرح می کنند ۱۲ درصد است که از نظر آنها، فردی که یکساعت هم کار کند شاغل محسوب می شود که این قابل  قبول نیست باید آمار بومی سازی شود بعد شعار داد زیرا برخی استان های کشور با نرخ بالای بیکاری مواجه هستند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری در استان را بالای ۴۵ درصد می داند و یادآور می شود: تاکنون اتفاق جدیدی در حوزه اشتغال و ایجاد شغل رخ نداده اگر وضع بدتر نشده باشد بهتر هم نشده است.

شهریاری با بیان این مطلب که دولت فقط شعار می دهد ادامه می دهد: با وضعیت موجود دولت امیدی به اشتغال جوانان در سیستان وبلوچستان نیست.

وی با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به ثبت نام افراد برای کارآموزی می کند بیان کرد: شاید این عمل در چند استان کشور که صنایع بزرگ دارند محقق شود اما در استان هایی مانند سیستان وبلوچستان که صنعت و کارخانه ای وجود ندارد این مهم عملی نخواهد شد و این قبیل موارد بیشتر شبیه به شعار است که دولت می دهد؛ شعارهایی که برای گرفتن رای بود و مردم این استان به آن رای دادند.

وی ادامه داد: دولت باید همت جدی داشته باشد، در سیستان وبلوچستان بر خلاف سایر استان های کشور تشکیلات اداری حدود ۵۰ درصد است که اگر دولت همت می کرد و همین تشکیلات سازمان دستگاه های دولتی را می داد شاید تغییری در وضعیت تحصیلکرده های استان رخ می داد که متاسفانه دولت در این زمینه هم به طور جدی عمل نمی کند و فقط شعار می دهد.

نقشه راه نداریم

در این بین حبیب‌ الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی از بلاتکلیفی و سرگردانی مسئولان در حوزه اقدام و عمل خبر می دهد.

این نماینده مجلس معتقد است: سیستان و بلوچستان در زمینه «کشاورزی»می‌تواند به یکی از قطب‌های کشور تبدیل شود زیرا این استان چهارفصل و دارای آب و هوای متفاوت است که این برای کشاورزی یک ویژگی بسیار خوب است اما تاکنون به آن درست پرداخته نشده است.

وی با اشاره به این موضوع  که جاذبه های طبیعی و گردشگری خود می تواند صنعتی درآمدزا و پر اشتغال برای استان به همراه بیاورد بیان می کند: متاسفانه تاکنون از هیچ یک از ظرفیت های خدادادی این استان به درستی بهره گرفته نشده است.

وی عنوان می کند: ما وقتی بیان می‌کنیم اینجا بهشت باستان‌شناسان است باید زیرساخت کار برای پیشرفت حوزه باستان‌شناسی و گردشگری در استان مهیا شو و این استان به مقصد گردشگران تبدیل شود اما متاسفانه به دلایل مختلف این امر تاکنون محقق نشده وهنوز به مرحله مطالعات هم نرسیده‌ایم چه برسد به عمل!

دهمرده مرز را نیز یکی از پتانسیل های مهم برای بهره برداری و ایجاد اشتغال می خواند و بیان می کند: به دلیل هم‌مرز بودن با ۲ کشور پاکستان و افغانستان ابتدا ضروری است تا مطالعات دقیقی انجام شود که چه محصولاتی باید به این کشورها صادر شود و چه استفاده‌هایی باید از این مرز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد بسیاری از مردم این  منطقه را می توان با مرز گره زد اظهار می کند: اما در مقابل مشاهده می شود مرزی که می‌تواند اشتغال‌زا باشد را بسته اند!

وی داشتن مطالعه ، برنامه ریزی و نقشه راه برای توسعه را از اهم واجبات می خواند و ادامه می دهد: در هر سرزمینی بسته به ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد سرمایه‌گذاری صورت گیرد و لذا باید بستر های لازم را برای تولید آماده کرد و سپس توقع اشتغال داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.