کرمان- حکایت کم و کاستی های زندان جیرفت شاید بیش از یک دهه است که ادامه دارد از بوی نامطبوع فاضلاب در اطراف این زندان که در سال های گذشته با شکایت بسیاری از مردم همراه بود گرفته تا حالا که دیوار هایش فرسوده و خسته شدند از جمله مشکلات این حصار آهنی است.

حصار های آهنی جیرفت پاسخگوی حصر شدگان نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها:  هر چند که مجید رستمی دادستان وقت کرمان سال ۹۱ وعده انتقال این زندان قدیمی را داد اما این قول تاکنون به منصه ظهور نرسیده است.

ظرفیت زندان جیرفت لبریز است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت با بیان اینکه زندان شهرستان جیرفت سال های دور با ظرفیت اسمی کمتر از ۲۰۰ نفر احداث شد اظهار می کند: اما در حال حاضر به دلیل آمار بالای جمعیت کیفری این زندان دچار مشکلات متعددی است و بالغ بر یک هزار و ۳۳۰ نفر جمعیت را درون خود جای داده است.

زندان شهرستان جیرفت در سال های دور با ظرفیت اسمی کمتر از ۲۰۰ نفر احداث شده اما در حال حاضر به دلیل آمار بالای جمعیت کیفری این زندان دچار مشکلات متعددی است و بالغ بر یک هزار و ۳۳۰ نفر جمعیت را درون خود جای داده استمجید رستمی در این رابطه اظهار می کند: باتوجه به اینکه زندان فعلی در مرکز شهر و منطقه مسکونی واقع شده است و از لحاظ جغرافیایی نیز وضعیت مطلوبی ندارد لذا جابجایی آن ضرورت دارد.

وی ادامه می دهد: با توجه به تراکم بالای جمعیت کیفری در این زندان ضرورت احداث ساختمان و بندهای جدید بیش از گذشته احساس می گردد تا مشکلات زندان در بحث طبقه بندی زندانیان نیز رفع شود.

وی یکی از راه های تقلیل جمعیت را کاهش جمعیت زندانی عنوان کرده و ادامه می دهد: کاهش جمعیت کیفری زندان ها در دستور کار سیستم قضائی قرار گرفته است.

این مقام قضائی یادآور می شود: به قضات در خصوص کاهش جمعیت کیفری توصیه موکد شده،که در چارچوب قانون و تا حد امکان به غیر از مرتکبین جرائم امنیتی، جمعیت زندان را کاهش دهند.

بهره گیری از روش های الکترونیکی

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز با زدن مهر تایید بر این نقیصه و کمبود فضای فیزیکی اظهار می کند: زندان شهرستان جیرفت به دلیل موقعیت جغرافیایی با مشکلات متعدد و جدی از جمله تراکم جمعیت کیفری مواجه است و ساخت یک زندان جدید در حاشیه این شهر ضرورت دارد.

یداله موحد با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در زندان زرند، عنوان می کند: ساخت بازداشتگاه در شهرستان های رودبار جنوب، ریگان، قلعه گنج، ارزوئیه، انار و راور ضرورت دارد.

وی تاکید دارد  زندان شهرستان جیرفت به دلیل موقعیت جغرافیایی با مشکلات متعدد و جدی از جمله تراکم جمعیت کیفری مواجه است.

وی همچنین با اشاره به ضرورت کاهش جمعیت کیفری در زندان های استان یادآور می شود : هر چند که کاهش جمعیت در دستور کار قضات و دستگاه قضایی قرار دارد اما با اینحال باید بسترهای اجرای طرح استفاده از دستبند و یا پابند های الکترونیکی در این راستا و در استان فراهم شود.

زندان جیرفت جابجا می شود

مدیرکل زندان های استان کرمان در همین رابطه بیان کرد: در جنوب استان کرمان ۲ زندان در شهرستان های جیرفت و کهنوج وجود دارد که با توجه به جمعیت زیر پوشش کمبود فضا داریم.

رمضان امیری اظهار داشت: زندان جیرفت سال ۱۳۶۲ به بهره برداری رسید و از لحاظ فیزیکی فرسوده محسوب می شود.

وی با اشاره به این موضوع که برای رفع مشکلات این زندان های برنامه ریزی موقتی کوتاه مدت و همچنین بلند مدت مد نظر قرار گرفته است ادامه داد: در برنامه ریزی کوتاه مدت مشکلات فیزیکی برطرف می شود و در بلند مدت احداث زندان جدید برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: فاز نخست زندان کهنوج در حال ساخت است و امیدواریم با احداث این زندان حجم بار زندان جیرفت کاهش یابد.

رمضان امیری با اشاره به جمعیت تحت  پوشش در شهرستان های جنوب استان و کمبود فضا، احداث زندان جدید جیرفت را در دستور کار دانست و ادامه داد: در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی این ساختمان آغاز می شود.

وی گفت: هفت شهرستان در جنوب وجود دارد که فاصله برخی از این شهرستان ها تا زندان های موجود زیاد است و حتی در این شهرستان ها بازداشتگاه هم وجود ندارد که تلاش می کنیم با تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی در این شهرستان ها زندان یا بازداشتگاه احداث کنیم.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.