ساری- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که برنج تولیدی، نیاز کشور را برطرف نمی کند و ناچار به واردات هستیم.

واردات سالانه ۸۰۰ هزار تن برنج/ ناچار به واردات برنج هستیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دلاور حیدرپور ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با آسیب هایی که واردات برنج به بخش کشاورزی وارد می کند، اظهار کرد: همه ساله واردات برنج صورت می گیرد اما با ممنوعیت واردات در زمان کشت - از ابتدای مرداد تا پایان آذرماه - تلاش می کنیم آسیبی به تولیدکنندگان وارد نشود.

واردات ۸۰۰ هزار تن برنج

وی با اشاره به اینکه همه ساله ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن برنج خارجی وارد کشور می شود، افزود: باید تلاش کنیم سرانه مصرف کربوهیدرات ها همچون برنج و گندم کنترل و کاهش یافته و سرانه پروتئین را در سبد خانوارها افزایش دهیم تا فشار از روی برنج برداشته شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران پیش بینی کرد یک میلیون و ۲۵۰هزار تن برنج در مازندران تولید شود و یادآور شد: در گذشته ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت ارقام پرمحصول می رفت که بدلایل مصرف آب بیشتر، طولانی بودن زمان رشد، میسر نبودن کشت دوم و قیمت بالای ارقام محلی موجب شد هم اکنون ۶۰ هزار هکتار زیر کشت اینگونه ارقام می رود.

کم آبی در شرق مازندران

حیدرپور با اشاره به اینکه امسال ۳ هزار هکتار افزایش سطح کشت برنج را شاهد بودیم، گفت: در برخی از نقاط شرق مازندران با کم آبی مواجه ایم که با طرح نوبت بندی آب تلاش می کنیم این مشکل مرتفع شود.

وی با اعلام اینکه ۹۵ هزار هکتار از شالیزارها به زیرکشت رتون و نشا مجدد خواهد رفت، اظهارامیدواری کرد با بارش های تابستانی، کشاورزان دچار کم آبی نشوند.

حیدرپور با بیان اینکه از سال ۹۰ تا ۹۲ نوسازی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی متوقف بوده است، یادآور شد: از سال ۹۳ اقدام به یکپارچه سازی ۴ هزار هکتار از اراضی کردیم که هم اکنون ۳ هزار هکتار تحویل کشاورزان شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نوسازی شد، افزود: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی نیازمند یکپارچه سازی می باشد و درنظر داریم از طریق اعتبارات فاینانس از کشور چین طی برنامه ۵ ساله، اراضی موجود را تجهیز کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران از افزایش ۲ و نیم برابری کشت دانه روغنی کلزا خبر داد و گفت: میزان خرید کلزا ۴ برابر سال گذشته شده و تاکنون ۱۸ هزار و ۸۰۰ تن کلزا از کشاورزان مازندرانی خریداری گردید.

حیدرپور با اشاره به اینکه ۳۴ مرکز خرید برای خریداری محصولات کشاورزی پیش بینی شده و از این میان ۲۴ مرکز در حال حاضر فعال می باشند، افزود: ۳۵ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و پیش بینی می شود این رقم به ۱۲۰ هزار تن برسد.

وی از افتتاح ۴۳ پروژه کشاورزی با اعتبار ۱۵۷ میلیارد ریالی در هفته جهادکشاورزی خبر داد و یادآور شد: در این راستا ۸۷ روستا از مزایای این پروژه ها برخوردار و برای ۳۱ نفر اشتغال ایجاد شد.

فرهنگ سرشماری در جوامع روستایی نهادینه نیست

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه فرهنگ سرشماری در جوامع روستایی نهادینه نشده است، گفت: متاسفانه کشاورزان بدلیل اینکه مشمول مالیات نشوند آمارهای نادرست به ماموران می دهند که این مساله برنامه ریزی ها را دچار مشکل می کند.

حیدرپور با بیان اینکه دخالت بشر، شرایط اقلیمی، صنعتی شدن و آلودگی های زیست محیطی موجب شده تا سطح جنگل ها کاهش یابد، اضافه کرد: هم اکنون روند کاهش سطح منابع طبیعی متوقف شده است.

صندوق مرکبات راه اندازی شد

وی از راه اندازی صندوق مرکبات با کمک دولت و کشاورزان خبر داد و افزود: بر اساس اساسنامه این صندوق، ۴۹ درصد سهام آن متعلق به دولت و ۵۱ درصد متعلق به تولیدکنندگان می باشد که تا ۷۰ درصد قابل افزایش است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه بخشی از سرمایه این صندوق از تملک داریی های دولت تامین می شود، ادامه داد: این صندوق نقدینگی کشاورزان را تامین و خدماتی از قبیل تامین نهاده ها، آموزش و بازاریابی را برعهده دارد تا فاصله تولید تا مصرف کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.