​ایلام- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: در آتش سوزی های اخیر در جنگل ها و مراتع ایلام، در حیات وحش، پرندگان بیشتر از سایر جانواران آسیب دیده اند.

پرندگان آسیب پذیرترین جانوران در هنگام آتش سوزی جنگل ها هستند

مازیار سلیمان نژاد روز شنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه در سال جاری ۵ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان رخ داده است، اظهارداشت: در این آتش سوزی ها ۳۰ هکتار از جنگل ها و مراتع حفاظت شده استان دچار حریق شده و آسیب دیده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب جانوران در هنگام آتش سوزی از زیستگاه خود فرار کرده و متواری می شوند، افزود: در مواقع آتش سوزی بیشتر لانه پرندگان و تخم هایشان آسیب می بینند و برخی از گونه های پرندگان در هنگام حریق به حفاظت از لانه و تخم های خود پرداخته که خود نیز دچار حریق می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با بیان این مطلب که وقوع حریق در طبیعت، تغییرات زیادی در اکوسیستم ایجاد می کند، خاطرنشان ساخت: ترمیم این تخریب ها زمانبر است که نیاز به یک یا دو سال زمان دارد و به همین علت گونه های جانوری و پرندگان برای بازگشت به زیستگاه خود با مشکل مواجه می شوند.

مازیار سلیمان نژاد با تأکید بر اینکه به هیچ وجه دستکاری زیستگاه جانوران و پرندگان توصیه نمی شود، بیان داشت: اگر لانه پرندگان حتی در هنگام آتش سوزی جابجا شود، دیگر آن پرنده به لانه خود بازنخواهد گشت و از جوجه ها و تخم های خود مراقبت نخواهد کرد، بنابراین توصیه می کنیم که افراد در حد امکان با ایمن سازی لانه پرندگان از جابجایی آن خودداری کنند.

وی با بیان اینکه تمامی افرادی که اطفای حریق می کنند وظیفه نجات جانوران و حیوانات محاصره شده در حریق را دارند، تأکید کرد: پیشگیری از وقوع حریق، بهترین راهکار برای مقابله با عواقب منفی آتش سوزی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام به تشکیل تیم واکنش سریع مقابله با حریق با همکاری دستگاه های مرتبط، سازمان های مردم نهاد و اقشار مختلف مردم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: نیروی انسانی مربوطه به خوبی برای مقابله با حریق آموزش دیده و با امکانات مختلف تجهیز شده که در مواقع حریق به سرعت وارد عمل شده و حریق را اطفا می کنند.

مازیار سلیمان نژاد با اشاره به کاهش ۹۰ درصدی وسعت حریق در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، افزود: بیشتر آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی ناشی از سهل انگاری گردشگران بوده که توصیه می کنیم افراد در صورت لزوم از برافروختن آتش خودداری کرده و اگر آتشی برافروخته اند در هنگام ترک جنگل، از خاموش بودن کامل آن مطمئن شوند.

وی همچنین به آتش سوزی عمدی هفته گذشته در منطقه حفاظت شده مانشت و دستگیری فرد خاطی اشاره کرد و یادآور شد: جا دارد که از ایثار و از خودگذشتگی همیار طبیعت آقای «علی سهرابی» که نقش مهمی در دستگیری این فرد داشت، تشکر و سپاسگزاری نمایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.