قزوین- کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: گیاهان دارویی قزوین شناسنامه‌دار و برندسازی شوند.

لزوم برندسازی گیاهان دارویی/ قزوین ظرفیتی بالا در زمینه تولید گیاهان دارویی دارد

به گزارش قدس آنلاین، علی نوروزی روز شنبه در جلسه کارگروه مشترک تشکیل شرکت تعاونی گیاهان دارویی که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد با اشاره به تشکیل کمیته گیاهان دارویی گفت: در این کمیته باید نماینده استاندار، بهداشت، استاندارد، تعزیرات و تمامی ارگان های اثرگذار عضو باشند.

وی با تاکید بر نظارت جدی بر روی فعالیت عطاری ها، تصریح کرد: ۸۰۰ نفر از هموطنان مان در سال گذشته بر اثر مصرف خودسرانه گیاهان دارویی فوت کرده اند و باید به فکر ساماندهی عطاری ها باشیم تا به صورت خودسرانه نسخه تجویز نکنند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: عملیات شناسایی گیاهان دارویی منطقه ضروری است و اطلاعات در حال جمع آوری است.

نوروزی با بیان اینکه نباید نگاه به گیاهان دارویی به صورت یک گیاه زراعی باشد، خاطرنشان کرد: اگر شرایط جوی این گیاهان متفاوت شود با محدودیت برداشت و کیفیت پایین مواجه خواهیم شد به طوری که در ارتفاعات مختلف اسانس گیاهان دارویی بالا و پایین می شود.

وی یادآور شد: عصاره گیاهان دارویی باید به صورت کارشناسی شده در سفره غذایی مردم وجود داشته باشد.

سیمیاری هم در این جلسه با اشاره به ضرورت یک تشکل منسجم بمنظور ساماندهی و سازماندهی تولید کنندگان و بهره بردان گیاهان دارویی اظهار کرد: با رعایت اهداف توسعه کشاورزی در زمینه تامین خدمات کاشت، داشت  و برداشت گیاهان دارویی، تهیه و تدارک و تولید مواد و وسایل مورد احتیاج حرفه ای اعضاء، عملیات جمع آوری، نگهداری، تبدیل، طبقه بندی، بسته بندی، بازار یابی و فروش محصولات گیاهان دارویی اعضاء، از جمله موضوع اصلی و قابل توجه ای است که باید در سازمان با جدیت پیگیری کرد تا بتوانیم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری  بنام  اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال مزین  و نام گذاری شده است  بستر لازم  در زمینه اشتغال را در استان فراهم آوریم.

این مسئول با اشاره به اینکه علم در کنار تجربه به نتیجه می رسد، بیان کرد: استان قزوین پتانسیلی بالا در زمینه تولید گیاهان دارویی دارد و این محصولات باید برندسازی و شناسنامه دار شوند.

وی بر استفاده از سرمایه گذاران بالاخص سرمایه گذاران خارجی تاکید کرد و افزود: هر منطقه استان محصول خاص خود را دارد و باید از تمام امکانات استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: طرح های توجیهی نیاز به خردجمعی دارد و با وحدت و همدلی می‌توان مشکلات موجود را حل کرد.

عباسی رئیس آموزش سازمان تعاون روستایی استان قزوین هم بر ترغیب و تشویق تعاونی ها در تولید گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: باید تولیدکنندگان گیاهان دارویی ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه تشکیل تعاونی موجب اشتغال زایی و بهبود اقتصاد خانواده خواهد شد، تصریح کرد: در صورت بالا بودن کیفیت گیاهان دارویی رقابت پذیری در این عرصه بالا خواهد رفت.

روسای ادارت هم در این جلسه در خصوص نبود بازاریابی مناسب گیاهان دارویی، تشکیل تعاونی منسجم، کیفیت محصولات تولیدی و... مطالبی را بیان کردند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.