مشهد- استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از ندامت ها اثرگذاری ندارد، گفت: پشیمانی از گناه قبل از فوت وقت در نزد خداوند مقبول است.

پشیمانی از گناه قبل از فوت وقت نزد خداوند مقبول است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام ناصر رفیعی شامگاه شنبه در مراسم شب قدر بیست‌وسوم در حرم مطهر رضوی در خصوص ندامت و پشیمانی از گناه، بیان کرد: انسان باید اول پشیمان شود، بعد توبه کند و در مرحله آخر عزم کند که دیگر گناه نکند.

وی با اشاره به اینکه پشیمانی و ندامت دو گونه است، متذکر شد: اول، ندامت غیرمفید است که اثری ندارد، ۷ مرتبه در قرآن، نام ندامت آمده است، بنابراین، پشیمانی ای مفید است که موثر باشد.

این سخنران مذهبی در خصوص فعالیت‌هایی که سبب می‌شود، دچار پشیمانی غیرموثر نشویم، یادآور شد: به عنوان مثال، خمس نماز و روزه خود را پرداخت کنید قبل از اینکه فوت کنید.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: دومین فعالیتی که می‌تواند سبب پشیمانی غیرموثر شود، عدم وجود وصیت است، علاوه بر این، عدم توجه به حق الناس نیز سبب پشیمانی غیرموثر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روایت داریم، اگر می‌خواهید پشیمان نشوید، قبل از حرفی که می‌زنید، فکر کنید، متذکر شد: کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه ما فاجعه است و دلیل آن را می‌توان عدم مدیریت خانواده و نبود اطلاعات دقیق قبل از ازدواج عنوان کرد.

این سخنران مذهبی یادآور شد: پشیمانی که قابل جبران باشد، ارزشمند است، امام رضا(ع) فرمودند، هر کسی که بگوید، «استغفرالله» اما در عمل موافق آن نباشد، خودش را مسخره کرده است.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه امشب، شب سه موضوع مهم همچون ندامت، توبه و جبران است، گفت: هر گناهی، جبران خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه مخفی بودن شب قدر توسط پروردگار حکمتی دارد، اظهار داشت: برخی مواقع پنهان بودن‌ها اثر تربیتی دارد، به عنوان مثال، اگر دانش آموزان سوالات امتحان و کنکور را بدانند، دیگر درس نمی‌خوانند.

وی با اشاره به اینکه مرگ انسان‌ها نیز مخفی است و این امر حکمت دارد، اضافه کرد: اگر همه تاریخ فوت خود را می‌دانستند، ازدواج‌ها و تلاش‌ها برای زندگی بهم می‌خورد.

این سخنرانی مذهبی با اشاره به روایت امام صادق(ع) مبنی بر اینکه سه مورد را خداوند در این عالم پنهان کرده است، متذکر شد: اول، ولی خدا بین بندگان پروردگار مخفی کرده است، دوم، شب قدر را هم بین شب‌ها مخفی کرده است، سوم، رضایت در عمل خیر را نیز پروردگار مخفی کرده است.

حجت الاسلام رفیعی، با اشاره به اینکه احتمال شب قدر همزمان با ۲۳ ماه مبارک رمضان بیشتر است، تأکید کرد: پیغمبر(ص) فرمودند، اگر دلتان پاک باشد و شک و تردید در دل انسان‌ها نباشد، به جایگاه والایی می‌رسند.

وی ادامه داد: خواهران و برادران امشب را قدر بدانید، اگر امشب را قدر بدانید ۱۲۴ هزار فرشته و ۱۲۴ هزار پیغمبر با شما، دست می‌دهند.

این سخنران مذهبی، سوره قدر را گنج قرآن برشمرد و یادآور شد: این سوره را امشب باید به تعداد زیاد خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.