اصفهان- نفت و گاز طبیعی، مهم ترین منابع تأمین انرژی بشر امروزی هستند؛ به‌ طوری که نفت خام ۴۵ درصد و گاز طبیعی ۲۵ درصد انرژی جهان را تأمین می‌کند، از این رو نفت و گاز در معادلات اقتصادی ـ سیاسی جهان اهمیت راهبردی داشته و در فرآیند روابط بین الملل نقش مهمی ایفا می ‌کنند.

نفت و گاز در معادلات اقتصادی ـ سیاسی جهان اهمیت راهبردی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای نمایشگاه اصفهان، کشورمان ایران نیز به دلیل داشتن منابع عظیم نفت و گاز همواره مورد توجه جامعه بین الملل بوده و توانسته است از صنعت نفت و گاز در معاملات سیاسی و داد و ستدهای صنعتی و تکنولوژیک به خوبی استفاده کند و پیشرفت های اقتصادی خود را تا حد زیادی وابسته به آن بداند.

در این میان و به دلیل اهمیت ایجاد و استمرار روابط تجاری با دیگر کشورهای فعال در حوزه نفت و گاز و ارتقای جایگاه ایران در عرصه رقابت های جهانی، حضور در نمایشگاه های بین­المللی معتبر منطقه و جهان بهترین جایگاه برای معرفی توانمندی ها و قابلیت های  ایران و آشنایی با دیگر رقبا در صنعت نفت و گاز محسوب می شود. از این رو شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ میلادی سازماندهی غرفه های ایران و برگزاری پاویون ملی  کشورمان در چهار رویداد معتبر جهانی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را در دستور کار خود قرار داده است که کشورهای چین، ترکمنستان، هند و عمان به عنوان کشورهای هدف این موضوع، انتخاب شده اند.

از سوی دیگر وابستگی اقتصاد ایران به صنعت نفت و گاز و درآمدهای حاصل از فروش آن به حدی است که ضعف یا قوت این بخش در هر یک از عرصه‌های صادرات و یا عرضه داخلی انرژی، به طور مستقیم و غیرمستقیم تحرک و رشد اقتصادی، عملکرد سرمایه گذاری، مصرف، پس انداز، تورم، بیکاری و سایر متغیرهای کلان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. این وابستگی به همراه پتانسیل های بالقوه و بالفعل موجود در کشورمان و همچنین پیشرفت سریع تکنولوژی در جهان و رقابت دیگر کشورها در توسعه سهم خود از بازار مصرف انرژی، ضرورت حضور در نمایشگاه های تخصصی جهان را افزون می کند. سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی کشورمان با مشارکت در رویدادهای بین المللی خواهند توانست با آخرین پیشرفت ها، فناوری ها، نیازها و موقعیت رقبا آشنا شوند و مطابق با نیاز دنیا تکنولوژی و دانش خود را ارتقا بخشند.

در این راستا و با استفاده از تجربیات قبل و پس از بررسی نقش صنعت نفت و گاز در ایجاد و تقویت روابط تجاری با دیگر کشورها، شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان حضور در سه نمایشگاه برتر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی در دستور کار خود قرار داده است.

نهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی و تجهیزات پتروشیمی چین، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز ترکمنستان و یازدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز عمان، رویدادهایی هستند که تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان صنعت نفت و گاز کشورمان از بخش دولتی و خصوصی در قالب پاویون ملی ایران در آنها حضور خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.