سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار نفر از مردم زمین تصمیم گرفتند که دیگر نخواهند در زمین زندگی کنند و برای شهروندی اولین ملت فضایی با نام «آسگاردیا» ثبت‌نام کردند. این سرزمین فضایی در واقع یک سیستم ماهواره‌ای خواهد بود که به دور زمین می‌گردد و قرار است افراد در آن زندگی کنند. اکنون رئیس این ملت برنامه‌هایی برای پرتاب اولین ماهواره را اعلام کرده‌است.

کشور فضایی

این سرزمین جدی چی هست؟

آسگاردیا اولین کشوری است که قرار است در فضا تشکیل شود و مأموریت آن نیز، به ادعای مؤسسانش، محافظت از زمین در برابر تهدیدات انسانی، فضایی و فرازمینی از جمله شهاب‌سنگ‌ها، زباله‌های فضایی و موجودات فرازمینی احتمالی است. البته تمام این‌ها در صورتی محقق خواهند شد که برنامه‌های این گروه که به واقعیت تبدیل شده، در حد یک حرف یا رؤیا نمانده و به‌درستی پیش برود. رهبران این پروژه محل استقرار کشور جدید را در فضا و در مدار زمین اعلام کرده‌اند. آن‌ها اعتقاد دارند پیش از آنکه بتوانند رسماً برای تشکیل یک کشور جدید به سازمان ملل متحد درخواست دهند، باید حداقل ده‌ها هزار شهروند داشته باشند. به همین خاطر، آن‌ها از سال گذشته فراخوان داده و به گفته خودشان با آنکه می‌دانستند خیلی‌ها به آن‌ها خواهند خندید یا سرکارشان خواهند گذاشت، به دنبال این بودند که با این فراخوان تعداد شهروند مورد نظر خود را جمع کنند. به گفته مؤسس این پروژه، هدف از شکل‌گیری کشور تازه‌ای تحت این عنوان، «خدمت به بشریت» و برقراری «صلح و امنیت در فضا» است. جالب است بدانید که به نظر آن‌ها ترک زمین اصلاً عجیب نیست و می‌گویند: «ترک‌کردن زمین جزئی از طبیعت انسان است. انسان‌ها قاره آفریقا را ترک کردند و کل سیاره زمین را به تسخیر خود درآوردند. منابع زمین نیز محدود است و از طرف دیگر، همه انسان ها دوست دارند جایی بروند که هیچ انسان دیگری پیش از آن به آنجا نرفته باشد.»

چه کسانی شهروند این سرزمین جدید هستند؟

از زمان اعلام موضوع شهروند فضایی که از سال گذشته اتفاق افتاد، حدود ۵۰۰ هزار درخواست دریافت شد؛ گرچه در میان آن‌ها درخواستهای سرکاری حذف شدند اما اکنون آسگاردیا حدود ۲۰۰ هزار متقاضی جدی دارد.

دکتر ایگور آشوربیلی، دانشمند و رهبر این پروژه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ۱۸ ژوئن روز وحدت ملی آسگاردیا خواهد بود. علاوه بر آن، تقویم جدیدی از روز ۰۱ خواهند داشت و ساکنین برای تصویب قانون اساسی این کشور، پرچم، نشان ملی و سرود ملی رأی خواهند داد. اگرچه مؤسس این پروژه دوست دارد همه چیز را خیلی رؤیایی نشان دهد اما هنوز مشخص نیست که مسئولان این پروژه با مشکل جاذبه چه خواهند کرد. نکته دیگر، عدم تعادل جنسیتی است زیرا تنها ۱۷ درصد از متقاضیان، زن هستند. مانع بعدی، به‌رسمیت‌شناخته‌شدن توسط سازمان ملل است. مؤسس این پروژه معتقد است تا سال ۲۰۱۸ این اتفاق خواهد افتاد؛ گرچه اگر بشنویم ماهواره کوچک آسگاردیا-۱ تنها بخشی از آسگاردیا خواهد بود که زمین را ترک کرده است.

آیا واقعاً می‌توان در فضا کشور تازه‌ای تأسیس کرد؟

طبق قوانین بین‌المللی فعلی درباره فضا، مسئولیت هر چیزی که به فضا فرستاده می‌شود از جمله هر گونه آسیب یا زیانی به ساکنین زمین، با کشوری است که آن را فرستاده است. بنابراین اگر روی زمین کشوری تحت عنوان آسگاردیا به رسمیت شناخته شود، میتوان مسئولیت هر آنچه از سوی آن در فضا مستقر می‌شود را نیز به همان کشور نسبت داد. مشاور حقوقی تیم آسگاردیا به رسانه‌ها گفته است که با وجود شهروندان منتخب، دولت و فضاپیمایی قابل اقامت که بتوان آن را قلمرو دانست، آسگاردیا ۳ معیار از ۴ معیار کشوربودن را محقق خواهد کرد. معیار چهارم نیز به‌رسمیت‌شناخته‌شدن توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.