واشنگتن پست در گزارشی نوشت به نظر می‌رسد در دوران ریاست جمهوری ترامپ، رسم برگزاری ضیافت افطار در کاخ سفید برچیده شود.

اولین ضیافت افطار کاخ سفید را کدام رئیس‌جمهور آمریکا برگزار کرد؟

به گزارش قدس آنلاین،  روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: نخستین مهمانی افطار کاخ سفید را «توماس جفرسون»، نُهم دسامبر سال ۱۸۰۵ میلادی (۱۸ آذرماه سال ۱۱۸۴ خورشیدی)، برگزار کرد. اوایل دسامبر دعوتنامه‌های رسمی جفرسون برای برخی از مقامات بلندپایه سیاسی آمریکا ارسال شد. اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا که به برگزاری ضیافت‌های شام کاخ سفید عادت داشتند، پس از حضور در این مهمانی متوجه شدند که این گردهمایی با دیگر ضیافت‌های کاری کاخ سفید تفاوت دارد. جفرسون پس از خوشامدگویی به مهمانانش اعلام کرد شام دقیقا همزمان با غروب آفتاب سرو خواهد شد.

هیئت نمایندگی تونس نیز که در آن زمان در آمریکا حضور داشت، به این ضیافت دعوت شده بود. دلیل سرو شام در زمان غروب آفتاب نیز حضور همین هیئت مسلمان در کاخ سفید بود.

در ادامه خبر آمده است رسمی که جفرسون در کاخ سفید پایه‌گذاری کرد را رؤسای جمهور آمریکا در قرن بیست و یکم و حدود ۲۰۰ سال بعد نیز اجرا ‌کردند. بسیاری این ضیافت را سمبلی تاریخی برای احترام به ادیان و مذاهب سراسر جهان می‌دانند.

با این وجود، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور فعلی آمریکا، تاکنون درباره اینکه امسال نیز چنین ضیافتی در کاخ سفید برگزار خواهد شد یا خیر، هیچ گونه اظهارنظری نکرده است. از سوی دیگر «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، پیش‌تر از عدم پایبندی کاخ سفید به رسم برگزاری مراسم افطار در کاخ سفید خبر داده است.

در پایان گزارش آمده است مقامات کاخ سفید تاکنون به درخواست‌ها برای برگزاری ضیافت افطار در سال جاری پاسخی نداده‌اند. این در حالی است که ماه رمضان رو به پایان است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد این رسم که بیش از دو دهه متوالی است که از سوی رؤسای جمهور آمریکا اجرا می‌شود، در دوران ریاست جمهوری ترامپ برچیده خواهد شد.

 اوایل خردادماه، رکس تیلرسون درخواست برای میزبانی به مناسبت ماه مبارک رمضان را رد کرد که به گفته دو مقام آمریکایی سنت شکنی در بیست سال گذشته بود.

وزرای امور خارجه آمریکا از حزب جمهوریخواه و دموکرات از سال ۱۹۹۹ تقریبا همواره میزبان افطار رمضان یا عید فطر در پایان ماه رمضان در وزارت خارجه بودند. دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود با اعلام این خبر، گفتند تیلرسون درخواست دفتر مذهب و امور جهانی وزارت خارجه را برای میزبانی عیدفطر رد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.