ساری- این روزها اگر سری به محلات فقیرنشین بزنیم، می بینیم خانه هایی نوساز آنجا خودنمایی می کنند. خانه هایی کوچک اما نونوار.

چند خشت مهربانی در «بالا آبدنگ»

قدس آنلاین - استانها - حسین احمدی: خانه هایی که سعی کرده اند محرومیت را در پستو پنهان کنند و گوشه ای از زخم های قشر مستضعف جامعه را مرهم باشند.

در این روزهای رمضانی که همه جا از کارهای خیر بیشتر می شنویم، از خبر ساخت خانه برای «سید ننه» از اهالی شهرمان که روزها را به سختی سپری می کند، مطلع می شویم.

بنیاد مسکن مازندران این بار نیز به همراه انجمن خیرین مسکن ساز پا پیش گذاشته اند و می خواهند سرپناهی برای این بانوی شمالی بسازند. شاید سقفی برای آینده فرزندان «سید ننه».

از این دست اتفاقات را در گذشته قلمی کرده بودیم و برایمان اقدام نیکوکارانه خیرین عجیب نبود.

به روستای «بالا آبدنگ» ساری در چند کیلومتری مرکز مازندران می رویم. در نگاه اول کانکسی کوچک در کنار زمینی خالی، نگاه مان را جلب می کند و بیشتر که توجه می کنیم سه بانو را می بینیم که در گرمای تابستان در این خانه فلزی بسیار کوچک روزگار می گذرانند.

با «سید ننه» همکلام می شویم و از مشقت روزگار و نداشتن خانه و درآمد می گوید و از اینکه با دخترانش زندگی می کند. از اینکه با همت خیرین خانه گلنگی اش قرار است تبدیل به سرپناهی تازه شود. از اینکه همسرش، مرحوم شده و برای گذران زندگی دستش تنگ است و همسایه ها هوایش را دارند.

«سید ننه» از محرومین دیگر آبادی هم می گوید و می خواهد خیرین دست آنها را هم بگیرند.

از شرایط زندگی در کانکس می پرسیم، توضیح می دهد: خوشحالیم که پایان تابستان به خانه خودمان می رویم.

نیکوکاری و جوانی

در مراسم کلنگ زنی ساخت خانه برای «سید ننه» به چهره ای جوان برمی خوریم و درمی یابیم آقای یوسفی سی و چندساله برای اولین بار است در این راه قدم برداشته و می خواهد ساخت مسکن برای محرومین را دنبال کند.

آقای یوسفی از آشنایی با انجمن خیرین مسکن ساز و خانواده «سید ننه» می گوید و تصمیم دارد این خانه را ۶۰ تا ۷۵ روزه بسازد تا آنها زودتر صاحب سرپناه شوند.

وی که کل هزینه های ساخت این خانه را تقبل کرده است، می گوید: کمک به محرومان در دستور کار قرار داشت و با انجمن خیرین مسکن ساز که آشنا شدم تصمیم گرفتم این هزینه ها را در مجرای درست انجام دهم تا به دست محرومین واقعی برسد.

نهادهای انقلابی پای کار هستند

ساخت مسکن محرومان یکی از اقدامات درخور و شایسته ای است که چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته و دستگاه های ذیربط حضور فعال تری در این حوزه پیدا کرده اند.

این روزها که حرف از مسکن محرومان به میان می آید، نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و انجمن خیرین مسکن ساز بیشتر به گوش می رسد و این نهادهای انقلابی تمام تلاش شان را برای خانه دار کردن محرومان بکار گرفته اند.

در این ارتباط مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در محل احداث خانه برای «سید ننه» در گفتگو با خبرنگار قدس، از انعقاد تفاهم نامه میان بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی خبر می دهد.

سید مجید هاشمی با اشاره به اینکه در سال گذشته مقرر شد که ۱۳۵ واحد مسکونی شهری و ۱۲۶ واحد روستایی برای مددجویان دارای بیش از دو معلول ساخته شود، اظهار می کند: از این میان، ۶۸ مسکن روستایی و ۵۶ مسکن شهری تحویل مددجویان شد و مابقی خانه ها نیز در دست اجراست.

وی با اعلام اینکه سهمیه سالجاری ابلاغ نشده است، یادآور می شود: برای ساخت مسکن محرومان از ظرفیت خیرین نیز استفاده می کنیم و آنان می توانند بخشی از هزینه ها اعم از تهیه مصالح را برعهده گیرند حتی یک خشت آجر.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران اضافه می کند: برای ساخت مسکن محرومان، ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض، ۱۸ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و ۲ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا می شود که خیرین می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

خیرین مسکن ساز در میانه میدان

نائب رئیس انجمن خیرین مسکن ‌ساز مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار ما از ساخت ۲۴ واحد مسکونی برای محرومین در سالجاری خبر می دهد و می گوید: مجتمع ۶ واحدی زرندین نکا آماده بهره برداری است.

احمد محمودی‌ کیاسری می افزاید: مجتمع ۱۸واحدی نودهک نکا نیز در مرحله اسکلت سازی بوده و سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با اعلام اینکه ۳ قطعه زمین در شهر ساری آماده مشارکت خیرین برای ساخت مسکن می باشد، اضافه می کند: ۶ قطعه زمین در آمل نیز برای ساخت در اختیار انجمن خیرین مسکن ساز قرار گرفت.

نائب رئیس انجمن خیرین مسکن ‌ساز مازندران در پایان از ساخت خانه ای برای خانواده دارای ۵ معلول در سوادکوه خبر می دهد و می گوید: عملیات اجرایی ساخت این خانه با کمک خیرین بزودی اجرایی می شود.

بسیج محرومیت زدایی می کند

همچنین رئیس بسیج سازندگی مازندران از ساخت ۳۰۰ واحدمسکونی برای محرومین مازندرانی در سالجاری خبر می دهد و می گوید: واحدهای موردنظر با همکاری کمیته امداد و خیرین ساخته خواهد شد.

سرهنگ غلامرضا شریعتی در گفتگو با قدس، با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۴۰ واحد برای محرومین ساخته و تحویل شد، اظهار می کند: برای عبور از گرداب محرومیت باید از همت و ظرفیت خیرین استفاده کرد.

وی یادآور می شود: خیرین مازندرانی تاکنون ۲میلیارد تومان برای ساخت مسکن محرومین اهدا کردند.

رئیس بسیج سازندگی مازندران به همکاری بسیج سازندگی مازندران با آستان قدس رضوی اشاره می کند و می گوید: همکاری های خوبی با معاون امداد محرومین آستان قدس صورت گرفته است.

سرهنگ شریعتی می افزاید: آستان قدس ۱۰۰ گروه از ۷۰۰ گروه جهادی که با بسیج سازندگی مازندران همکاری داشتند را تحت پوشش قرار داد و نیازهایشان را برطرف ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.