زاهدان- معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: قاچاق سوزن‌دوزی معضلی است که باعث آسیب‌های زیادی بر سوزن دوزی بلوچی می‌شود.

قاچاق سوزن‌دوزی موجب آسیب به سوزن دوزی بلوچی شده است

به گزارش قدس آنلاین، بهروز عیسی‌زهی افزود: سوزن دوزی‌های افغانستانی به طور قاچاق از مرز افغانستان وارد سیستان و بلوچستان شده و یک تهدید بزرگ برای سوزن دوزی بلوچی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بالاترین درصد میزان اشتغال در حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان مربوط به سوزن دوزی است، گفت: قاچاق سوزن دوزی اشتغال زنان بلوچ را که از این راه امرار معاش می‌کنند دچار مشکل می‌کند.

وی گفت: با توجه به مرز مشترک با افغانستان سوزن دوزی افغانی با قیمت پایین وارد مرز سیستان و بلوچستان می شود و در بازارچه رزاق‌زاده زاهدان توسط عده زیادی از فروشندگان افغانی عرضه می‌شود و این سوزن دوزی‌ها به شهرهای دیگر نیز راه پیدا کرده است.

عیسی‌زهی بیان کرد: استفاده از مواد اولیه نامرغوب و نخ‌های ضخیم، کیفیت و قیمت پایین سوزن دوزی های افغانی موجب آسیب های فراوانی در سوزن دوزی‌های بلوچ خواهد شد.

معاون صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود:  آسیب دیگری که سوزن دوزی بلوچی را تهدید می‌کند این است که نقوش افغانستان سوزن دوزی بلوچی رواج پیدا کرده و نقوشی که در سوزن دوزی افغانستانی به کار می‌رود نقوش اصیل بلوچی نیست.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند و با کنترل مرزها و آگاهی بیشتر ماموران انتظامی نسبت به این قضیه، جلوی این معضل را بگیرند تا هنر سوزن دوزی که اشتغال زیادی ایجاد کرده، دچار آسیب نشود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.