کرمان- افزایش دمای هوا در مناطق جنوبی و کویری کشور با خبر ناخوشایندی از جمله جان باختن ۲ جوان در سیستان و بلوچستان و البته خبر های خوشایندی از جمله قانون تعدیل تعرفه قبوض بود اما در این بین برخی از هموطنان کرمانی که گرمای بیش از ۵۰ درجه را تحمل می کنند مدعی هستند که ازحمایت دولت جامانده اند.

زور برق به روستاها نمی رسد؛ زور ما به قبض برق/ همه را به یک چشم نگاه کنید

قدس آنلاین- گروه استان ها: دو شهر«زهکلوت» و «دلگان»که آب و هوای مشابه های دارند یکی درکرمان و دیگری درسیستان و بلوچستان واقع شده است اما کرمانی ها باید بهای برق را کامل و همسایگانشان با تعرفه تعدیلی پرداخت کنند.

مردم جنوب کرمان در گرمای شدید و بی سابقه این روزها که با بادهای گرم و سوزان این فصل هم مواجه شده اند خواستار همکاری وزرات نیرو برای کاهش تعرفه های سنگین برق نیز هستند و قبض های نجومی بر مشکلاتشان افزوده است.

مردم قبض های خود را با استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان مقایسه می کنند و در این گرمای طاقت فرسا مجبور می شوند بخش عمده ای از درامد محدودشان را برای پرداخت قبض ها اختصاص دهند.

دولت چندی پیش در جلسه هیات دولت تعرفه برق مردم سیستان و بلوچستان را کم کردند؛حالا بسیاری از مردم این استان سوال می کنند اگر علت کم کردن تعرفه برق، گرما است مردم جنوب کرمان حقیقتا مستحق ترین مردم ایران هستند و باید نسبت به آنان هم این حق نیز در نظر گرفته شود.

شهرستان های قلعه گنج، کهنوج، رودبار، منوجان و فاریاب در جنوب و شهرستان های بم، بروات، فهرج، ریگان و نرماشیر در شرق از جمله مناطقی هستند که گرمای شدید هوا و قبض های سنگین برق را در کنار فقر و محرومیت و بیکاری تحمل می کنند. مردم شهرستان های جنوبی استان کرمان گلایه مندند که درخواست های مکرر آنها از نمایندگانشان در مجلس برای پیگیری این موضوع (با وجود وعده های رسیدگی) هنوز به سرانجام نرسیده است.

دشواری زندگی در این آب و هوا از یک سو و تعرفه های بالای آب و برق که به واسطه افزایش استفاده از وسایل سرمایشی همچون کولر گریبان مردم این مناطق را می گیرد از دیگر سو، باعث شده مردم این استان ها همواره خواستار رسیدگی به این وضعیت و کاهش تعرفه ها بویژه تعرفه برق شوند؛ درخواستی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 همه را به یک چشم نگاه کنید

نماینده مردم شهرستان بم در شرق استان کرمان از جمله معترضان این اقدام از طرف دولت است و می گوید: نمایندگان استان کرمان از یک سال پیش و به‌طور مستمر درخواست کاهش تعرفه‌های برق استان کرمان را از دولت دارند و در همین زمینه گفت‌وگوهایی با مسوولان وزارت نیرو و آقایان جهانگیری و نوبخت انجام‌شده که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

حبیب‌الله نیکزادی ابراز می کند: در شرق استان کرمان علاوه بر شدت گرما با افت ولتاژ برق نیز درگیر هستیم که این مشکلات را وقتی با وزش توفان های سنگین همراه کنیم زندگی برای مردم منطقه با مشقت می شود.

وی با اشاره به این موضوع که این شرایط زندگی را برای مردم منطقه غیر قابل تحمل کرده است ادامه می دهد: ما برای کاهش تعرفه برق در سیستان و بلوچستان بسیار خوشحال هستیم، اما درخواستمان از هیات دولت و شخص رییس‌جمهور این است که همه را به یک‌چشم ببینند و برای کاهش تعرفه برق در مناطق شرقی و جنوبی استان ما هم چاره‌اندیشی کنند.

وی تأکید می‌کند که پیش‌ازاین مردم شهداد هم نسبت به تعرفه برق مصرفی‌شان اعتراض داشتند و خواستار کاهش این تعرفه شده بودند.

برق کم می آورد

تعرفه برق، گرمای هوا و توفان شن را که از زندگی مردم جنوب کرمان فاکتور بگیریم باز هم گزینه ای پیش روی این مردم با عنوان افت ولتاژ برق باقی می ماند که خود به مشکلات آن ها و تخریب اندک لوازم برقی آن ها می انجامد.

در این راستا بسیاری از ساکنان روستاهای جازموریان از افت ولتاژ برق که ظاهرا سابقه ای ۲۰ ساله دارد گلایه داشته و ابراز می کنند: از سال ۷۴که برق به روستای زیارت میر مقدادآمد ما همه ساله در فصل پاییز و تابستان با مشکل افت ولتاژ برق دست و پنجه نرم می کنیم اما هر سا ل مسئولین فقط  وعده رفع افت ولتاژ برق می دهند.

آنها بیان می کنند: چرا باید عواقب زیست محیطی نیروگاه بزرگ کهنوج را به جان بخرند اما از مزایا و برق آن محروم باشند؟

البته گلایه افت ولتاژ برق در این وادی مختص به جازموریانی ها نیست بلکه بسیاری از ساکنان رودبار نیز از افت ولتاژ برق که قادر به روشن کردن یک لامپ هم نیستند ابراز گلایه دارند.

گفتنی است در حال حاضر بسیاری از مردم ساکن در شهرستان های قلعه گنج، کهنوج ،رودبار،منوجان وفاریاب گله هایی مشابه  و البته درخواست هایی یکسان برای کاهش و تعدیل نرخ تعرفه برق دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.