کرمان- استان کرمان پس از خوزستان به عنوان دومین استان تولید کننده ریزگرد در ایران اسلامی محسوب می شود و متاسفانه این شرایط نامساعد موجب شده است تا بسیاری از خانواده به اجبار از این استان کوچ کنند.

«مالچ پاشی» اقدامی که در کرمان به خاطره تبدیل شد

قدس آنلاین- گروه استان ها- فاطمه بهرک: بنا بر گفته مسئولان ۲۵ درصد کانون های بحران کشور در استان کرمان قرار گرفته و با وجود اینکه این استان به ویژه در مناطقی جنوبی با بحران انسانی روبروست اما از بسیاری امکانات محروم بوده و حتی نمی توان در آن دستگاه سنجش ریزگرد پیدا کرد.

تهدید حیات انسانی

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات ریز گردها، جنگل های موجود رو به خشک شدن است بیان می کند: متاسفانه افزون بر ۲۴ روستا خالی از سکنه شده و ۸۰ روستای دیگر نیز از این پدیده تاثیر می گیرند و از همین رو رشد مهاجرت از روستاها بسیار بالاست.

باقری اظهار می کند: هزینه های مقابله با نا امنی های ناشی از خشکسالی و ریز گردها در شرق استان و با توجه به نزدیکی به مرزهای شرقی کشور بالاتر بوده و بایستی برای مبارزه با مهاجرت های ناشی از این پدیده فکر اساسی کرد.

مسئول کیست؟

هر چند که داستان تکراری توفان شن در این استان و علت و معلول های این موضوع را نمی توان در یک شب و یا به پای یک مسئول گذاشت اما استاندار کرمان بخشی از کوتاهی ها به دولت قبل منتسب می کند و می گوید: طی سالیان

مردم مناطق بحرانی کرمان از مالچ تجربیات خوبی دارند و بیشترین درخواست شان برای جلوگیری از هجوم توفان شن، مالچ پاشی است اما آخرین مالچی که در استان کرمان پاشیده شده به سال ۸۵ بر می گرددگذشته دولت‌ها مردم را بدون آموزش به حال خود رها کردند و حال بدنبال بررسی آسیب‌های اجتماعی هستند.

علیرضا رزم‌حسینی ابراز می کند: در گذشته عملیات مالچ‌پاشی در مناطقی که منشا تولید ریزگردهای شرق استان بود، انجام می‌پذیرفت اما در دولت قبل ماشین‌های مخصوص مالچ‌پاشی بدلیل پرداخت مطالبات به فروش رفت و عملیات مالچ‌پاشی در مناطق شرق استان متوقف شد.

وی از استان کرمان پس از خوزستان به‌عنوان دومین استان تولید ریزگردهای کشور یاد کرد و گفت: مناطق بیابانی استان کرمان جهت اجرای طرح جامع کنترل فرسایش بادی و حفظ منابع طبیعی به معین مناطق اقتصادی واگذار می‌شوند.

مالچ پاشی به خاطره تبدیل شده است

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان که مالچ پاشی در مناطق کویری را یکی از راه و روش های منطقی و قابل قبول برای پیشروی کویرمی داند بیان می کند: مردم مناطق بحرانی کرمان از مالچ تجربیات خوبی دارند و بیشترین درخواست شان برای جلوگیری از هجوم توفان شن، مالچ پاشی است اما آخرین مالچی که در استان کرمان پاشیده شده به سال ۸۵ بر می گردد که الان بسیاری از امکانات آن نظیر کمپ و اسکی را از دست داده ایم.

مهدی رجبی زاده افزود: برای مقابله با پدیده بیابان زایی در کرمان یک نسخه مثل مالچ پاشی تنها جواب نمی دهد بلکه مجموعه‌ای از فعالیت ها  مثل مالچ پاشی، نهالکاری، آبخیزداری و ایجاد تله های رسوب گیر در کنار هم پاسخ می دهد.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد گرد و غبار استان کرمان از منطقه شرق این استان نظیر بم، ریگان، نرماشیر و فهرج تولید می شود و برای زندگی مردم مشکلات جدی را ایجاد کرده است ادامه داد: ۲۰ درصد بیابان های کشور در کرمان واقع شده و ۴ میلیون هکتار از کویر لوت در جوار کرمان است و از لحاظ مناطق تحت فرسایش بادی کرمان در ایران بلحاظ وسعت اول است.

وی خاطر نشان کرد: اولویت کار ما در استان کرمان در ۵ هزار هکتار است که نیاز به ۵۰ هزار تن مالچ داریم و اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است .

کرمان دستگاه ریز گرد ندارد

محمود صفرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اساسی در استان کرمان بحث ریزگردها و گرد و غبار است گفت: وظیفه اصلی محیط زیست سنجش میزان گرد و غبار و اطلاع‌رسانی به مردم است که متاسفانه این امکان در استان کرمان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنوز در استان کرمان دستگاه سنجش ریزگردها وجود ندارد افزود: در هیچ یک از ۲۳ شهرستان استان کرمان حتی یک دستگاه سنجش گرد و غبار و ریزگرد وجود ندارد و نیاز است از محل اعتبارات استانی بودجه‌ای برای این امر اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه این نهال‌کاری‌ها باید در مناطق بحران ریزگردها انجام شود افزود: از محل پرداخت حقوق دولتی معادن نیز باید در راستای کاشت نهال از پدیده ریزگردها جلوگیری کرد.

کرمان گفت که ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین مستعد برای تولید ریز گرد در استان وجود دارد که در این ‌بین ۱۶ کانون تولید ریز گرد در ۱۰ شهرستان استان کرمان شناسایی‌شده است.

وی ابراز کرد:  بدون شک با صرف‌نظر از تأثیر طوفان ۱۲۰ روزه سیستان، وجود ۴ میلیون هکتار زمین مستعد برای تولید ریز گرد تهدیدی بزرگ و غیر قابل ‌اغماض برای استان کرمان به شمار می‌رود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.