زاهدان- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ما می‌توانیم با حفاری های عمیق به آبهای ژرف دست پیدا کنیم و تحولی در تأمین آب شرب مردم ایجاد شود.

چاره رفع کم آبی سیستان و بلوچستان دستیابی به آبهای ژرف می‌باشد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر نوبخت در جلسه پیگیری مصوبات هیئت دولت با مدیران استانی وزارت نیرو که با حضور وزیر نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان عصر دوشنبه در استانداری برگزار شد اظهار داشت: سفر امروز ما و وزیر نیرو سفری کاری و نمادین است و به نشانه احترام دولت به مردم این استان پهناور است.

محمدباقر نوبخت افزود: این‌ سفر هیئت دولت نوعی اطلاع رسانی برای طرح‌های است که با اعتبار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در استان انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه توافقات اولیه مابین وزارت نیرو و دولت انجام گرفته است افزود:تصمیم گیری های انجام شده و گزارش امروز مسئولان وزارت نیرو در سه سطح آب روستایی،شهری و منطقه ای به جهت رفع مشکل آب و برق مردم استان می‌باشد.

رییس سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه تامین آب مسئله ملی است و اکثر استانها از آب دریا پس از شیرین کردن استفاده می‌کنند تصریح کرد: در این استان نیز باید پس از تامین منابع مالی به آبهای ژرف دست پیدا کند و باعث تحولی در تأمین آب شرب این منطقه گردد.

وزیر نیرو نیز در این جلسه اذعان داشت: مصوبات هیات دولت برای حل مسائل سیستان و بلوچستان موثر و کارگشا خواهد بود اما کافی نیست. حمید چیت چیان افزود: خوشبختانه نیروگاه های تجدید پذیر ۵۰ مگاواتی بادی و ۱۰ مگاواتی خورشیدی را جز برنامه های توسعه استان قرار داده است که نیازمند ابلاغیه از برنامه و بودجه می‌باشد همچنین ۲۱ سرمایه گذار بخش خصوصی مجوز نیروگاه بادی را تاکنون از وزارت نیرو دریافت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد:۲۰۰ مگاوات نیروگاه های پراکنده ای که در ۲۵ نقطه استان قرار است مستقر شود بسیار ضروری است و اگر انجام نشود وزارت نیرو با هیچ روش دیگری نمیتواند این امر را عملیاتی کند .

حمید چیت چیان برآورد مسئولان وزارت نیرو از میزان اعتبارات شبکه های انتقال و توزیع نیرو در استان حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: درخواست وزارت نیرو از سازمان برنامه و بودجه کشور این است که در صورت امکان ازطریق اسناد مناقصه و بخش های دیگر در حل معضلات استان مشارکت کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز با تشکر و قدردانی از حضور رئیس سازمان بودجه کشور و وزیر نیرو برای رفع مشکلات و کاستی های استان افزود: ۵۱ درصد از جمعیت استان را روستاها تشکیل داده اند که ب دلیل مشکل آب و برق مجبور به حاشیه نشینی و مهاجرت شده اند.

علی اوسط هاشمی افزود:عمده منابع آبی استان از افغانستان تامین می شود و باید این کمبود آب در استان بطور جدی مورد توجه قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: ۵۱ درصد جمعیت استان ما روستایی است و ۳۸۰۰ روستاهای ما فاقد ساماندهی آب هستند که نیاز به تدبیر دارد و از ۳۸۰۰ روستا ۱۵۰۰ روستا با تانکر آبرسانی شده و ۱۵۰۰ روستا در انتظار آبرسانی هستند.

وی افزود :مشکل ناوگان حمل و نقل تامین اعتبارات مشکلات پیش روی آبرسانی در استان است. هاشمی بیان کرد:هر روستای این استان به عنوان یک مرزبان است و مشکلات کمبود آب و نوسانات برق به عنوان یک تهدید جدی برای تخلیه جمعیت و مهاجرت از روستاهای استان است.

وی در پایان افزود: بخش عمده ای از برق استان از طریق استان خراسان جنوبی و بم تامین می شود و حدود ۶۰۰ مگاوات کمبود برق داریم که این کمبود سبب رخداد برخی نوسانات برق در بعضی از نقاط استان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.