زاهدان- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سیستان و بلوچستان گفت: در دهه اخیر کم آبی باعث عدم ایجاد صنعت و توسعه در استان گردیده است.

کم آبی در سیستان و بلوچستان سبب عدم ایجاد صنعت و توسعه شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اتابک جعفری بیش از ظهر امروز در کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: وضعیت آب در سیستان و بلوچستان نگاه ویژه ای را می طلبد و رسانه ها با اطلاع رسانی به مردم فرهنگ سازی در خصوص مصرف آب باید انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه برداشت اضافه از چاه های مجاز و حفر چاه های غیر مجاز بخشی از مشکلات کم آبی در استان به حساب می آید افزود: وضعیت بارندگی در استان ۱۰۵ میلی متر که نسبت به وضعیت کشور و جهان کمتر از یک ششم است که بسیار پایین بوده و نشان از کم آبی موجود در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حدود۲۱ هزار و ۵۵۸ میلیون مترمکعب در منابع آبی استان اعم از چشمه، چاه قنات وجود دارد اما میزان برداشتی از این منابع ۶۰۵ میلیون متر مکعب که بیشتر از توان سفره های آبی است.

وی خاطر نشان کرد: از ۳۴ دشت استان ۸ دشت آزاد داریم و مابقی ممنوعه هستند. جعفری تصریح کرد: ۵۰ درصد از چاه های غیر مجاز و ۳۰۰ چاه مجاز که پروانه دارند بیشتر از مقدار سهم پروانه خود از منابع آبی استان برداشت می کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای افزود: امیدواریم تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی بخش قابل توجهی از چاه های استان را به کنتور هوشمند مجهز کنیم.

جعفری سد مخزنی کهیر، سد مخزنی ماشکید سفلی، سد مخزنی گوهر کوه و سد مخزنی شهری کور را چهار طرح سد سازی استان عنوان کرد و افزود: اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای طرح سد مخزنی شهری کور درنظر گرفته شده و در تلاشیم تا پایان سال به آبگیری برسد و همچنین به دنبال تامین اعتبار مطلوبی برای سد گوهر کوه هستیم.

اتابک جعفری در پایان اذعان داشت: شمال استان  و سیستان فاقد آب زیرزمینی است در سیستان از آب منطقه هیرمند و در زاهدان نیز از آب زیرزمینی استفاده میشود که وضعیت آب زیرزمینی در زاهدان نیز مطلوب نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.