در حال حاضر حدود 2 هزار خط تلفن داخلی و 700 خط تلفن مستقیم در سطح مجموعه اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) وجود دارد که این تعداد خطوط داخلی و مستقیم بر روی حدود 10 هزار متر شبکه کابلی مخابرات فعال می‌باشد.

همه چیز درباره تلفنخانه حرم مطهر امام رضا(ع)

مسئول بخش مخابرات حرم مطهر رضوی در گفت وگو با خبرنگار قدس با اعلام این مطلب افزود: این بخش زیرمجموعه مدیریت امور روشنایی و خدمات حرم مطهر امام هشتم(ع) بوده و مسئولیت نگهداری خطوط تلفن داخلی و مستقیم موجود در سطح اماکن متبرکه رضوی را برعهده دارد.

مهندس جواد پرهام فر ادامه داد: هم اکنون تعداد ۸ لینک هر کدام به ظرفیت ۳۰ خط تلفن در کنار خطوط مستقیم، ارتباطات تلفنی بارگاه منور امام رضا(ع) با بیرون از حرم مطهر و بالعکس را برقرار می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از خصوصیات خطوط تلفنی داخلی حرم مطهر امام هشتم(ع) وجود سرویس مخابراتی «دورشوال» با پیش شماره ۳۲۰۰ می‌باشد به گونه‌ای که با استفاده از این سرویس و این پیش شماره می‌توان از طریق خطوط تلفنی داخلی حرم مطهر، به طور مستقیم و بدون تماس بااپراتور حرم مطهر رضوی، ارتباط تلفنی برقرار کرد.

مسئول این بخش بیان داشت: سرویس دورشوال، در واقع سرویسی است که این امکان را ایجاد می‌کند که بتوان با گرفتن یک پیش شماره از طریق خطوط تلفن داخلی سانترال، بدون ارتباط با اپراتور مرکزی و اصلی در یک مجموعه، تماس تلفنی برقرار کرد و این موضوع نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی تماس‌های گرفته شده با اپراتور در مجموعه‌ها و سازمان‌های گسترده و پرمخاطب دارد.

تماس‌های تلفنی به روایت آمار و ارقام

مهندس پرهام فر در ارتباط میزان تماس‌های تلفنی با بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) اظهار داشت: با توجه به تعداد انبوه تماس‌های زائران و دلباختگان حرم مطهر امام هشتم(ع) و تماس‌های تلفنی با مدیریت‌ها، بخش‌ها، اداره‌ها و واحدهای گوناگون در سطح اماکن متبرکه رضوی، به طور میانگین تقریباً روزانه ۷۰۰ تماس تلفنی با اپراتور و ۳۰ هزار تماس روزانه با سوئیچ مخابراتی (مرکز سانترال) در مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) برقرار می شود.

با توجه به تعداد انبوه تماس‌های زائران و دلباختگان حرم مطهر امام هشتم(ع) و تماس‌های تلفنی با مدیریت‌ها، بخش‌ها، اداره‌ها و واحدهای گوناگون در سطح اماکن متبرکه رضوی، به طور میانگین تقریباً روزانه ۷۰۰ تماس تلفنی با اپراتور و ۳۰ هزار تماس روزانه با سوئیچ مخابراتی (مرکز سانترال) در مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) برقرار می شود

وی یادآور شد: بدین ترتیب می‌توان گفت که به طور متوسط ماهیانه حدود ۲۰ هزار تماس مستقیم توسط زائران با اپراتور و حدود ۹۰۰ هزار تماس داخلی و بیرونی (با استفاده از اصطلاحاً صفر آزاد) در هر ماه از طریق مرکز سانترال بخش مخابرات حرم مطهر رضوی در مجموعه اماکن متبرکه امام هشتم(ع) برقرار می‌شود.

مسئول این بخش اضافه کرد: به علت عظمت بارگاه مقدس امام رئوف حضرت رضا(ع) و حساسیت فعالیت در مرکز مخابرات حرم مطهر، فعالیت این بخش در طول شبانه روز به صورت ۲۴ ساعته بوده، به گونه‌ای که همیشه مرکز مخابرات حرم منور رضوی در تمام ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی به تماس‌ها تلفنی زائران و مجاوران این بارگاه مقدس می‌باشد.

مرکز پشتیبان (سوئیچ پشتیبان)

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خصوصیات مرکز مخابرات حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) استفاده از مرکز پشتیبان (سوئیچ پشتیبان) می‌باشد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت ارتباطات تلفنی در حرم مطهر و جهت افزایش ضریب پایداری کارکرد سوئیچ مخابراتی اصلی موجود، استفاده از یک مرکز (سوئیچ) پشتیبان جهت مواقع ضروری و اضطراری و در صورت بروز هرگونه عیب و نقص فنی در سوئیچ (مرکز) اصلی مخابرات حرم مطهر، در این بارگاه مقدس و منور پیش بینی شده است به گونه‌ای که هم اکنون یک مرکز پشتیبان با ظرفیت حدود ۱۰۰۰ خط تلفن در کنار سوئیچ (مرکز) اصلی مخابرات حرم مطهر امام رضا(ع) نصب و راه اندازی شده و بدین وسیله همیشه ارتباطات تلفنی و مخابراتی در مجموعه بارگاه مقدس امام هشتم(ع) به طور روزانه و در هر ساعت از شبانه روز برقرار بوده و به هیچ عنوان، هیچگونه عیب و ایراد و خللی در انجام ارتباطات تلفنی در مرکز مخابرات حرم مطهر رضوی، به لطف خداوند وعنایات امام رضا(ع) و با همت و تلاش همکاران در این مرکز به وجود نخواهد آمد.

یکپارچه سازی سوئیچ‌ها

مهندس پرهام فر در زمینه روان سازی و یکپارچه سازی سوئیچ‌ها تأکید کرد: با توجه به وجود تعداد زیادی خطوط تلفن داخلی در سه مجموعه اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، سازمان مرکزی آستان قدس رضوی (واقع در چهارراه شهدا) و سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) (واقع در بست باب الجواد(ع)) و با عنایت به سطح تعاملات و ارتباطات کاری و سازمانی بین این ۳ حوزه مذکور، تسهیل و تسریع هماهنگی‌ها و تعاملات مربوط و ... از سال ۱۳۹۴ با فعالیت‌های صورت گرفته توسط بخش مخابرات حرم مطهر امام رضا(ع) و همکاری مدیریت حراست آستان قدس رضوی، با تعریف سه کد مخابراتی برای هر یک از این سه مجموعه، خوشبختانه ارتباط سریع بین سوئیچ‌های مخابراتی موجود در این سه حوزه مزبور با یکدیگر برقرار شده و به راحتی و از طریق تماس تلفنی داخلی و بدون نیاز به گرفتن تلفن مستقیم و بدون احتیاج به تماس و ارتباط با مرکز اپراتور در هر یک از این سه مجموعه، هم اکنون برقرار است که توانسته تأثیر بسزایی در تسریع و تسهیل انجام امور مربوط در این زمینه ایفا نماید.

تنوع تماس‌ها

وی در ارتباط با تنوع تماس‌های برقرار شده با مرکز مخابرات حرم مطهر رضوی گفت: با توجه به خیل عظیم زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) تماس‌های متفاوت در موضوعات مختلف با حرم مطهر امام رئوف(ع) گرفته می‌شود به گونه‌ای که در زمینه‌های گوناگونی از جمله: ارتباط با روضه منوره، اطلاع از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حرم مطهر، پرسیدن سؤالات شرعی، پیگیری افراد و اشیای گمشده، ارتباط با سازمان و کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی، پیگیری برخی از امور مرتبط با بخش‌ها، واحدها، مدیریت‌ها و... زیرمجموعه آستان قدس رضوی، کسب اطلاع از شماره‌های تلفن اداره‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها، شرکت‌ها و... مرتبط با آستان قدس رضوی (در زمینه‌های مذهبی، علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و...) برخی از این تماس‌ها می‌باشد که مرکز مخابرات حرم مطهر رضوی در تمام ساعات شبانه روز (۲۴ساعته) آماده پاسخگویی به تماس‌های زائران و مجاوران می‌باشد.

سامانه‌های ارتباط تلفنی

مهندس پرهام فر در زمینه ایجاد سامانه‌های ارتباط تلفنی در مرکز مخابرات حرم مطهر امام هشتم(ع) تصریح کرد: به منظور رفاه حال زائران، روان سازی تماس‌ها و کاهش بار ترافیکی تماس ها و... از سال ۱۳۸۷ تاکنون سامانه‌های ارتباط تلفنی در زمینه سامانه ارتباط با فضای معنوی روضه منوره حضرت رضا(ع)، اطلاع رسانی از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حرم مطهر، سامانه اشیای پیدا شده در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، سامانه ایجاد پیام‌های گویا جهت راهنمایی مخاطبان با موارد و موضوعاتی که بیشترین کاربرد را دارد و... در سیستم تلفنی مرکز مخابرات حرم مطهر رضوی با تلاش و کوشش همکاران این بخش ایجاد شده است.

وی در زمینه مزایای این سامانه‌های ارتباط تلفنی یادآور شد: سهولت برقراری ارتباط با حداقل امکانات ارتباطی و مخابراتی، عدم اشغال خطوط داخلی و مستقیم در سایر بخش‌ها، واحدها و مدیریت‌ها، کسب اطلاعات مورد نیاز زائران در حداقل زمان و فرصت ممکن و... از مزایا و محاسن راه اندازی این گونه سامانه‌ها می‌باشد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از خصوصیات سیستم مرکز مخابرات حرم مطهر رضوی، تعریف سیستم اعلام کد اپراتور و اعلام نوبت صف انتظار می‌باشد به گونه‌ای که این سیستم به شخص تماس گیرنده کمک می‌کند تا متوجه شود با کدام یک از اپراتورهای مستقر در مرکز مخابرات ارتباط برقرار کرده است که در زمینه‌های پیگیری و بررسی‌های احتمالی از سوی مراجع ذی ربط می‌تواند مورد کاربرد مسئولان و مدیران مربوط، قرار گیرد.

مسئول این بخش متذکر شد: اعلام نوبت صف انتظار باعث می‌شود که یک آرامش خاطر در ذهن و فکر تماس گیرنده ایجاد شود و با صبر و طمأنینه بیشتری متظر برقراری تماس با اپراتورهای حرم مطهر امام هشتم(ع) باشد که این حالت می‌تواند در کاهش عجله و شتاب بی مورد در جهت برقراری تماس، بسیار مؤثر و سودمند باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.