املاک بزرگترین کالاهایی هستند که خرید و فروش می شوند.

چگونه یک معامله ی امن و موفق املاک داشته باشیم ؟

به گزارش قدس آنلاین، بنابراین اگر در جریان خرید یا فروش یک یا چندین ملک هستید باید از آخرین تغییرات بازار املاک و راه کارهایی برای تجربه بهتر و موفق یک معامله املاک با خبر باشید، با ما همراه باشید تا آنچه را که دانستنش برای خرید و فروش املاک ضروری است با هم بررسی کنیم.

شما به عنوان کسی که میخواهد ملکی را بخرد یا بفروشد باید از تحولات بازار و تغییرات آن که شامل نوسان های قیمتی، کاهش یا افزایش قیمت و ... است باخبر شوید.
همچنین  اتفاقات دیگری که ممکن است بر بازار املاک تاثیر بگذارد را در نظر داشته باشید.

نکته دیگر توجه به فصل خرید یا فروش ملک است. مثلا همانطور که می دانید فصل تابستان بهترین زمان برای فروختن یا اجاره دادن املاک مسکونی است.

اگر می خواهید ملک پیش فروشی را خریداری کنید، حتما به متراژهای درج شده در اسناد و متراژی که تحویل خواهید گرفت توجه کنید. چون یکی از راه های کلاهبرداری در املاک پیش  فروش همین متراژهای غیر واقعی و تفاوت آن هاست.

چه فروشنده باشید و چه خریدار نباید در آژانس های املاک غیر مجاز خرید و فروش تان را انجام دهید.

از معامله املاکی که کد رهگیری ندارد خودداری کنید.

اگر قرار است املاک تجاری را خریداری کنید حتما به نوع کاربری ثبت شده برای آن توجه کنید. همچنین در معاملات املاک مسکونی باید توجه داشته باشید که کاربری ثبت شده برای آن مسکونی باشد.

اگر فروشنده هستید ملک تان را چه آپارتمان مسکونی باشد و چه واحد تجاری، تمیز کنید و اگر نیاز به تعمیر یا تغییرات دارد آن ها را پیش از فروش انجام دهید تا به دلیل چند تعمیر بی اهمیت از ارزش ملک کاسته نشود.

برای فروش یا خرید یا هر معامله دیگری عجله نکنید، چون عجله و بی دقتی ملازم یک دیگر هستند و باعث زیان کردن شما می شوند. اما اگر صبوری به خرج دهید می توانید نهایت دقت را برای این کار به خرج بدهید.

اگر خریدار هستید، هیچ پول یا هزینه ای را به بهانه های واهی یا بدون دریافت رسید معتبر نپردازید. همچنین مبالغی را که باید برای خرید یا اجاره املاک پرداخت کنید فقط به فروشنده یا نماینده قانونی او تحویل بدهید.

طرف معامله تان را به خوبی شناسایی کنید و مطمئن شوید که ممنوع المعامله نیست و خرید و فروش با او قانونی است.

 چشم بسته و بدون داشتن اطلاعات کافی درباره طرف خرید و فروش، اعتماد نکنید و خودتان تمام جوانب کار را بسنجید.

دقت داشته باشید که در قراردادها باید شرایط دو طرف و تعهدات آن ها در قبال یکدیگر ثبت شود. همچنین مشخصات هر طرف از معامله باید به طور کامل و استعلام شده نوشته شود.

هنگام تنظیم و نوشتن قرارداد حتما باید شهود حاضر باشند و قرارداد را به عنوان شاهد امضا کنند.

اگر قرار است ملکی را اجاره کنید یا بخرید باید هنگام بازدید از سالم بودن تاسیسات آن مطمئن شوید و در صورتی که هر کدام از تاسیسات دچار خرابی باشد حتما باید آن را با مالک یا فروشنده در میان بگذارید. همچنین مبلغ شارژ ماهیانه را از خود مالک یا فروشنده بپرسید نه اهالی ساختمان و همسایه ها.

درباره همسایه ها به خوبی تحقیق کنید به ویژه اگر قرار است خانه ای را بخرید که همسایه های دیگر هم همگی یا تعدادی از آن ها مالک هستند. چون در این شرایط ممکن است برای سال های طولانی با همین افراد همسایه باشید و اگر مشکلی وجود داشته باشد، آن وقت دچار دردسر خواهید شد.

همچنین هنگام خرید یا اجاره املاک تجاری مثل مغازه های داخل پاساژها، درباره  نحوه و میزان استفاده از مشاعات مطلع شوید، چون این ها جزو حقوق شماست.

 از کسب و کار همسایه های  واحدهای تجاری پرس و جو کنید، چون ممکن است بعضی از همسایه ها کسب و کاری داشته باشند که برای شغل شما مفید یا مضر باشد، بنابراین این نکته دارای اهمیت است.

اگر خریدار هستید یا می خواهید ملکی را اجاره کنید که در شهرهای مثل تهران، مشهد و اصفهان واقع شده است که ترافیک بسیاری دارند، حتما از میزان ترافیک، ساعات اوج آن، وسایل و راه های حمل و نقل عمومی در آن منطقه آگاهی پیدا کنید.

 درنظر گرفتن و دقت کردن به تمام مواردی که گفته شد در همه خرید و فروش ها یا سایر معامله ها ضروری نیست. اما موارد ذکر شده برای تنظیم قراردادها در بیشتر اوقات یکسان و قابل اجرا است.
 

منبع: سایت الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.