اراک- زلف‌آباد استان مرکزی در حالی میزبان جشن تیرگان می‎‌شود که جشن «تیرگان» آئین کهن استان مرکزی در روز نخست تابستان است.

دعا برای خیر و برکت در محصولات کشاورزی/ مردم استان مرکزی از تابستان با جشن تیرگان استقبال کردند

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمد حسینی؛  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگریث و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به برگزاری این جشن در استان مرکزی اظهار داشت: این جشن یک اثر ملی است و در سال ۸۹ ثبت شده است.

وی افزود: شکرگزاری، همدلی و تعاون اصلی ترین هدف برپایی این جشن بوده است، فرهنگ غنی ایرانی سرشار از جشن‌ها و آئین‌هایی است که هر یک بیانگر یکی از صفات ارزنده اخلاقی و انسانی است، سنت‌هایی که با باورهای پدران و نیاکانمان گره خورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی تصریح کرد: ضرورت حفظ این آثار فرهنگی و تاریخی از آنجا بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که هویت ما را شکل می‌دهد.

وی بیان کرد: هر سال منطقه کهن و فرهنگی فراهان از توابع این استان در نخستین روز تابستان شاهد صحنه‌ای از آیین باستانی و رسوم جشن تیرگان است که از دیرباز با آغاز فصل برداشت گندم به شکرانه برکت، نعمت و همبستگی با طبیعت برگزار می‌شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: در ایران باستان هر ماه دارای نامی ویژه‌ای بوده که هر گاه نام روز با نام ماه منطبق و یکسان می‌شد آن روز را جشن می‌گرفتند به طوری که در هر ماه یک جشن برپا می‌شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به موضوع جشن گفت: کلمه جشن در زبان فارسی به معنی آیین‌های شادمانی است و در زبان اوستایی و پهلوی نیز به معنی ستایش و پرستش است، در فرهنگ ایرانی نوروز و مهرگان از مهم‌ترین جشن‌های سال بوده که در فروردین و مهر برگزار می‌شد و جشن تیرگان نیز به دنبال برگزاری جشن‌های ماهیانه در تیر روز از تیرماه برابر با ۱۰ تیر در گاه شمار خورشیدی برگزار می‌شده است.

وی عنوان کرد: این جشن در گرامیداشت تیشتر، ستاره باران آور در فرهنگ ایرانی و همچنین عنصر مقدس آب، به نام جشن آب پاشان یا آبریزگان نیز شناخته می‌شود. 

حسینی ادامه داد: در منطقه فراهان به این جشن عید صغری و یا جشن آب پاشان هم نیز می‌گویند که در این روز اهالی منطقه با حضور در کنار امامزاده زلف‌آباد، ضمن دعا، نیایش، زیارت اهل قبور، شکرگزاری برداشت گندم، با اجرای بازی های محلی، پاشیدن آب به یک دیگر، برگزاری مجلس‌های پرده خوانی و شبیه‌خوانی روز خود را سپری می‌کنند.

وی بیان کرد: اهالی فراهان معتقدند که در این روز نباید درخانه ماند به همین دلیل خود را از نقاط دور و نزدیک به امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند و با جشن، سرور، آب پاشی و پختن غذاهای سنتی این این روز را گرامی می‌دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: شرکت مردم از شهرهای همدان، ملایر،‏ قم و تهران در این جشن جهت فروش تولیدات خود شامل انواع سوغات، گیاهان دارویی، ابزار کشاورزی، صنایع دستی و نیز اجرای مراسم تعزیه خوانی توسط گروهی که از شهرستان تفرش به منطقه می‌آیند از دیگر برنامه‌های جانبی این آیین باستانی است.

حسینی افزود: در برخی از نقاط نیز مانند شمال کشور در جشن تیرگان آیین هایی از قبیل حافظ خوانی، فال کوزه، برگزاری جشن در بین زردشتیان، پختن انواع غذا و شیرینی همراه با آب‌پاشی برگزار می‌شود و همچنین در منطقه‌های داراب و سنگ‌سر طبق سنت‌های قدیم سیزده نوع خوراکی یا غذایی که با سیزده ماده خوراکی آماده شده است را برای شام یا بعد از شام در نظر می‌گیرند.

گفتنی است روز نخست تابستان در آئین کهن استان مرکزی به عنوان روز جشن تیرگان شناخته می‌شود و در روز جشن تیرگان، مردم از تمام منطقه فراهان و شهرهای اطراف مانند آشتیان، تفرش، اراک، در این محل اجتماع کرده و برای خیر و برکت محصولات کشاورزی خود مراسم دعا و نیایش برگزار می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.