متاسفانه منطقه در شرایط خوبی قرار ندارد و کشورهای عراق و سوریه با وجود چند دستگی که میان مردمشان اتفاق افتاده حتی بعد از پایان جنگ با داعش نیز وارد مرحله جنگ داخلی خواهند شد. باتوجه به زیرساختی که کشورهای ابرقدرت در عراق و سوریه پایه گذاری کردند، سنگ بنای تجزیه در آن ها قرار داده شده و امکان برگشت به زمان قبل از حضور داعش در این کشورها تقریبا غیرممکن است.

حمله ی سپاه فراتر از انتقام‌گیری از داعش بود/ هدف شلیک به ادراک عوامل اروپا و آمریکا یعنی عربستان و اسرائیل بود

    به گزارش «قدس آنلاین»،  حسن رحیمی‌روشن، استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان به تحلیل حمله موشکی سپاه به مواضع داعش و پیامدهای این موضوع برای جمهوری اسلامی پرداخت.

رحیمی‌روشن درخصوص اقدام متقابل سپاه در برابر تجاوز داعش و پیامدهای این اقدام در جامعه بین المللی برای ایران، افزود:
«اقدامی که توسط گروهک تروریستی داعش در مجلس و حرم امام اتفاق افتاد بسیار با آن چیزی که مجریان آن هدف اجرایش را داشتند فاصله داشت اما با این حال چنین اتفاقی در کشور ما بی‌سابقه بود. بی سابقه بودن از جهت موفقیت در اجرای عملیات، در غیر این صورت اخیراً بیش از ۱۲۰ اقدام تروریستی درکشور ما خنثی شده که هدف آنها ایجاد ناامنی در سطح جامعه بوده است. به همین جهت این اقدام بی‌سابقه پاسخ بی‌سابقه ای را می‌طلبید. از این رو نیروهای مسلح ما تصمیم گرفتند در یک اقدام کم سابقه طی این ۳۰ سال پس از جنگ تحمیلی از موشک های زمین به زمین با هدف قرار دادن کشوری دیگر استفاده کنند».

وی در ادامه خاطرنشان کرد:
«این حرکت از لحاظ عملیاتی در کشور ما بی‌سابقه بود بنابراین تاثیرگذاری بسیاربالایی در سطح جامعه جهانی روی افکار عمومی داشت و توانست موج گسترده ای را در رسانه های داخلی و خارجی ایجاد کند. مطمئن باشید پس‌لرزه های این اقدام تا مدت زیادی در غرب و آمریکا ادامه خواهد داشت. کشور ما توانست با این پاسخ قاطع انتقام افرادی که مظلومانه و بی‌خبر از همه جا به مجلس و حرم امام رفته بودند و شهید شدند را بگیرد».

رحیمی‌روشن ادامه داد:
«اما به عقیده من، هدف اصلی این حرکت از سوی جمهوری اسلامی شلیک به ادراک عوامل غربی و آمریکایی در منطقه از جمله اسرائیل و عربستان بود. این در حالی است که اخیراً برای همه ثابت شد برجام به فرجام مورد قبول ما نرسید و غرب با عدم وفای به عهد به تمام خواسته هایش در توافق رسید. آنها دوست داشتند با وجود چنین شرایطی برجام های ۲ و ۳ و منطقه ای را با ایران به حالت اجرایی در آورند که با این اقدام به موقع تمام نقشه هایشان نقش بر آب شد. لذا با این شرایط جدید مطمئناً یک نوع تغییر رفتار را در قبال جمهوری اسلامی از سوی کشورهای غربی شاهد خواهیم بود».

وی درخصوص اهداف حملات مستقیم از خاک ایران به داعش و احتمال ادامه دار بودن این حملات، اظهار داشت:
«اینکه ادامه دار باشد یا خیر به نیاز و شرایط زمانی بستگی دارد که در نهایت هم مسئولین باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند. انتخاب خاک ایران برای مکان آغاز حمله توسط سپاه پاسداران دارای پیام های مهمی بود. از سوی دیگر می‌شد این حملات را از مناطق کویری کشور باتوجه به توان موشکی کشور انجام داد اما کردستان و کرمانشاه به جهت اینکه داعش آنجا را دروازه ورود خود به ایران می‌دانست، انتخاب شد».

رحیمی‌روشن در پایان درباره آینده خاورمیانه باتوجه به تحولات گسترده ای که در منطقه رخ داده، اضافه کرد: «متاسفانه منطقه در شرایط خوبی قرار ندارد و کشورهای عراق و سوریه با وجود چند دستگی که میان مردمشان اتفاق افتاده حتی بعد از پایان جنگ با داعش نیز وارد مرحله جنگ داخلی خواهند شد. باتوجه به زیرساختی که کشورهای ابرقدرت در عراق و سوریه پایه گذاری کردند، سنگ بنای تجزیه در آن ها قرار داده شده و امکان برگشت به زمان قبل از حضور داعش در این کشورها تقریبا غیرممکن است. این در حالی است که در کشور عراق باتوجه به زیرساخت های به وجود آمده، اقلیم کرد تا مستقل شدن فقط به اندازه یک اعلام رسمی فاصله دارد. دقیقاً شبیه حالتی که پس از خروج انگلیس از فلسطین، رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.