حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: در زمینه اجتماعی قرآن بیش از همه بر تبری از کفار تأکید دارد و می فرماید مسلمانان باید در برابر مستکبران مبارزه کنند و هیچگاه نسبت به آن ها تولی نداشته باشند.

وظیفه امت اسلام مبارزه جدی با مستکبران و ایادی استکبار جهانی است/ ربا به اقتصاد جامعه ضربه می زند

به گزارش قدس آنلاین، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پنجشنبه شب در نشست و ضیافت افطاری با جمعی از اساتید و مسؤولان حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به سخنان امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه گفت: حضرت در جای جای نهج البلاغه از عظمت قرآن سخن گفته اند.

وی با تجلیل از شخصیت علامه طباطبایی افزود: نتیجه زحمات بسیار وسیع علامه المیزان است که باید به آن توجه بیشتر شود، مزایای بسیاری در وجود علامه قرار داشت و ایشان از نظر تواضع، زهد و تقوا زبانزد بودند، ایشان با وجود این که در فلسه استادی متبحر به شمار می رفتند اما با فلسفه چیزی را تفسیر نمی کنند بلکه تفسیر ایشان از خود آیات قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تفسیر المیزان مزایای فراوانی دارد، اظهار داشت: علامه با نشاط در هر موضوعی تمام ابعاد مربوط به آن را ذکر کرده است و ابتکار فراوانی در این تفسیر وجود دارد که باید از آن ها استفاده شود.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی از آیات قرآن استفاده کردند که اگر کسی موحد نباشد و نبوت و معاد را قبول نکند نمی تواند عالم باشد، علم را کسی دارد که معارف اسلام را شناخته باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدرس ابراز داشت: ایشان در زمان خود نابغه ای بودند و جمله ای معروف داشتند که دیانت ما عین سیاست و سیاست ما عین دیانت ما است، ایشان تلاش های بسیاری برای خدمت به مردم و اسلام کردند.

وی عنوان کرد: در قرآن کریم در مسائل اجتماعی بر یک موضوع بسیار تأکید شده است و در مسائل اقتصادی نیز چنین مسأله ای وجود دارد، در زمینه اجتماعی قرآن بیش از همه بر تبری از کفار تأکید دارد و می فرماید مسلمانان باید در برابر سلطه گران، مستکبران و ایادی آن ها مبارزه کنند و هیچگاه نسبت به آن ها تولی نداشته باشند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مسلمانان باید هوشیار باشند و بدانند که پیروی از غرب چه مفاسدی از جهان اسلام به وجود می آورد، در میان موضوعات اقتصادی خداوند متعال بر هیچ مسأله ای همانند دوری از ربا تأکید نکرده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه مشاهده می شود که در برخی از کشورهای اسلامی مسأله ربا وجود دارد و این موضوع می تواند ضربه ای سنگین به اقتصاد جامعه وارد کند از این رو مسلمانان باید از این عمل مورد نهی خداوند پرهیز کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که علامه طباطبایی بر شاگرد پروری تأکید ویژه ای داشتند، گفت: ایشان از نظر اقتصادی دارای مضیقه بود اما در عین حال به شاگرد پروری اهتمام داشت، خداوند به اندازه ای به علامه شایستگی و ویژگی های عالی داده بود که با مفاهیم و مصادیق قرآن کریم آشنایی داشتند و تفسیری با این گسترش المیزان نوشته نشده است از این رو از مطالب تفسیر المیزان باید استفاده شود.

وی افزود: علما تأکید داشتند ملا کسی است که قرآن را به خوبی بفهمد، حضرت امام می فرمودند قرآن باید اقلا همانند کتب درسی  بلکه حتما بیش از رسائل، مکاسب و کفایه مطالعه شود؛ ازاین رو انس مردم به ویژه طلاب با قرآن امری ضروری است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به شخصیت و خدمات آیت الله کاشانی اظهار داشت: ایشان عالمی مبارز و قهرمان بودند که با استکبار مبارزاتی شدید داشتند و با انگلستان مقابله می کردند، ایشان یک بار شاه را از کشور فراری داد اما آمریکا او را به کشور بازگرداند؛ دشمن همواره سعی می کند خلط مباحثی به وجود آورد که باید بیدار و هوشیار بود.

وی ادامه داد: حضرت امام اسلام و قرآن کریم را در دنیا مطرح کرد و دستورات قرآن را به صحنه زندگی مردم آوردند و نشان دادند که اسلام ناب محمدی برای تمامی ابعاد زندگی جامعه برنامه دارد.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.