زاهدان_استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و در همسایگی کشورهای پاکستان و افغانستان واقع شده است،این استان با توجه به مرزی بودن مسلمأ دارای موقعیت راهبردی و ترانزیتی قابل توجهی می‌باشد که بعضا نیز سبب قاچاق کالا به این استان و برخی نقاط کشور می‌شود.

«دام قاچاق» در مرز های شرقی جولان می دهد

قدس آنلاین- گروه استان ها-الهه خشاوه: یکی از انواع قاچاق ، قاچاق دام از آن سوی مرزها بویژه افغانستان و پاکستان به داخل کشور می‌باشد و سیستان و بلوچستان دارای مرزهای مشترک با کشورهای همسایه است از جمله آن می‌توان به مرز میرجاوه،پیشین،میلک،ریمدان و کوهک اشاره کرد.

قاچاق دام مهمترین عامل شیوع بیماری و ویروس های همچون تب کریمه کنگو،تب برفکی،طاعون نوشخوار کنندگان، شاربن و تب مالت است که سالیان گذشته منجر به مرگ چندین نفر شده است و حتی اکنون نیز زنگ خطر برای مراقبت و پیشگیری از تب کریمه کنگو در کشور به صدا درآمده که طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۱۹ نفربعلت این بیماری در بیمارستان بستری هستند.

هرچند اقدامات دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های دامی موثر بوده اما نکته قابل ذکر ، مقابله با قاچاق دام آن هم در طولانی ترین مرزهای کشور با افغانستان و پاکستان می باشد.

با کنترل مرز و پلاک کوبی می توان از قاچاق دام جلوگیری کرد

دبیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: حجم آمار قاچاق دام در استان زیاد است و کشفیات قاچاق دام کم است که می‌توان گفت جز کوچکی از مجموعه قاچاق ، دام می‌ باشد.

محمد شریف خالقی اظهار داشت: کشفیات دام قاچاق در سال گذشته ۳۵۰۰ رأس دام سنگین و در دو ماهه نخست امسال ۱۰۸۶ رأس دام بوده است که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی دارد که نشان از تلاش مضاعف در این بخش است.

وی افزود: مسیر ورود قاچاق دام مشخص نیست که از کدام مرز وارد می‌کنند و قاچاقچیان عمدتاً از مسیرهای بی راهه و مختلف عبور می‌کنند و دام ها می‌توانند ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیاده در بعضی از مرزها جابه جا شوند و بیشترین قاچاق از شهرستان های خاش ، سراوان ، هامون ،سرباز و چابهار است.

وی همچنین گفت: از سال ۹۴تا ۹۵ برای نخستین بار در سطح استان بطور پایلوت در سطح کشور طرح هویت دار کردن دام سنگین انجام گردیده که از جمله آن پلاک کوبی ۸۰ هزار رأس گاو است.

خالقی افزود:۵۰ درصد شتر کل کشور متعلق به سیستان و بلوچستان است و در واقع بیش از ۷۰ هزار شتر در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پلاک کوبی در شناسایی دام بومی صورت گرفته افزود: پلاک کوبی شتر به عنوان دام سنگین در سال ۹۵ آغاز شده و اکنون ۳۰ هزار شتر هویت دار هستند که این پلاک کوبی دام قاچاق و غیر قاچاق را از یکدیگر متمایز می‌کند.

دبیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز اذعان داشت: قاچاق دام در بیماری های که باعث آسیب سلامت محیط دامی می شود تأثیر بسزایی دارد و از دست اندرکاران مرزبان ، نظامی و انتظامی درخواست دارم تا برای جلوگیری از واردات دام قاچاق همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.

مسیر ورود قاچاق دام مشخص نیست که از کدام مرز وارد می‌کنند و قاچاقچیان عمدتاً از مسیرهای بی راهه و مختلف عبور می‌کنند و دام ها می‌توانند ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیاده در بعضی از مرزها جابه جا شوند و بیشترین قاچاق از شهرستان های خاش ، سراوان ، هامون ،سرباز و چابهار استوی به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه شایعه شده است که مافیای گوشت به راحتی در مرزها قاچاق دام انجام می دهند آیا صحت دارد یا خیر پاسخ داد: چنین چیزی صحت ندارد و ما منکر قاچاق دام نیستیم اما قاچاق دام در استان بیشتر تک رأس و تک نفری است که برای فروش به استانهای دیگر برده می‌شود و عمدتاً از فرصت های شب و بی راهه می‌روند .

خالقی خاطر نشان کرد: کشتارگاه موظف است دامی را ذبح کند که هویت دار باشد و مشخص شود منشأ ورودی دام رسمی ، دام بومی یا دام غیر بومی است و در دفاتر کشتارگاه ثبت و ضبط می‌شود که مشخصاً باید پاسخگوی خاصی را داشته باشند و کشتار دام قاچاق بدون مجوز قاضی تعزیرات حکومتی در کشتارگاه ها ممنوع است.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ به همت استاندار مجموعه کمیسیونی تشکیل شد که بر سایر دستگاه های فعال در واردات گوشت از جمله جهاد کشاورزی،نیروی انتظامی ، دامپزشکی و گمرک نظارت دارند.

محمد شریف خالقی با اشاره به قول استاندار مبنی بر سند تولید و تأمین ۵۰ هزار تن گوشت در کشور از منشأ واردات عنوان کرد: نیاز کشور بالغ بر ۲۰۰ هزار تن است که استاندار عنوان کرد ۲۵ درصد از نیاز گوشت کشور را تأمین می‌کند.

وی در ادامه گفت: سال۹۴ واردات گوشت متوسطه ۱۲۵ هزار رأس گاو بوده است که با تلاش مضاعف می‌توانستیم به این هدف برسیم اما سال ۹۵ پاکستان مقابله جدی با خروج دام به کشور ایران انجام داد و کشور افغانستان نیز به دلیل افزایش مالیات و عوارض و قیمت دام مانع قول استاندار شدند.

وی خاطرنشان کرد: در فروردین ماه امسال در جلسه ای استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد تا این تامین گوشت از سایر کشورهای اقیانوس هند همانند هندوستان و بنگلادش و هرجایی که امکان واردات دام به کشور باشد صورت گیرد و اکنون در حال انجام رایزنی با تجار عمده دام و گوشت برای ورود غیررسمی به سفارت خانه ها کشورهای اقیانوس هند تا منجر به نتیجه مثبتی در واردات دام شود.

این مسئول با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان از ظرفیت بزرگ زیرساختی برخوردار است عنوان کرد:در استان بالغ بر ۱۳ کشتارگاه صنعتی ، حدود ۲۰۰ واحد دامپروری صنعتی و حجم وسیعی از دامپروری سنتی که به صورت جزئی مشغول به فعالیت هستند وجود دارد و برای تولید گوشت فراهم شده است. خالقی همچنین از راه اندازی آزمایشگاه بیماری های دامی مرس و کرنا با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد ریال خبر داد و افزود: پیش از راه اندازی این آزمایشگاه گوشت شتر به تهران و کرج برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با شتر ارسال میشد اما اکنون در استان پس از انجام آزمایش، کشتار می‌شود.

قاچاق دام هزینه زیادی را به استان تحمیل می کند

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در خصوص مسائل و مشکلات به وجود آمده حاصل از دام قاچاق افزود:باتوجه به اینکه استان با دو کشور افغانستان و پاکستان هم مرز بوده است که فاقد وضعیت پایدار بهداشتی در حوزه دامپروری می باشند همچنین عدم کنترل بیماری‌های دامی مشترک بین انسان و دام از آن سوی مرزها سبب ایجاد خطراتی در سلامت بومی استان و به طبع آن سلامت جامعه انسانی می‌شود.

مهدی حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: قاچاق دام منجر به انتقال و انتشار این بیماری ها است که در نهایت منتج به افزایش هزینه کنترل ، پیشگیری و ایمن سازی دام بومی شده است و هزینه های زیاد واکسن و پشتیبانی را به استان تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به دستور استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص تولید پنجاه هزار تن گوشت افزود: دامپزشکی استان آمادگی خود را برای خدمات رسانی و نظارت بر بهداشت بر واردات دام از نقطه صفر مرزی تا کشتارگاه و مراکز بسته بندی اعلام کرده است.

وی گفت: از نقطه صفر مرزی کارمعاینه بالینی تایید سلامت دام و سمپاشی برای از بین بردن بیماری های انگلی و پلاک کوبی صورت می‌گیرد ،همچنین علت عدم تحقق این امر به آنسوی مرز و عدم وجود قراردادی مشخص برای واردات دام برمی گردد که سبب شد طی مقطعی تقریباً طولانی که کماکان نیز بر استان حاکم‌ است واردات دام از سمت کشور پاکستان قطع شده و تنها از کوهک سراوان انجام می‌گیرد به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۹۵۵ رأس گاو و ۱۱۹ نفر شتر به استان وارد گردیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.