اصفهان- مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهارکرد: طبق بررسی های انجام شده به طور میانگین دانش آموزان فقط ۳۸ درصد در انتخاب رشته سهم دارند و نقش مهمتر را خانواده ها ایفا می کنند که فرزند خود را مجبور به انتخاب رشته های تحصیلی مورد نظر خودمی کنند.

دانش آموزان فقط ۳۸ درصد در انتخاب رشته تحصیلی سهم دارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین محمد حسن قائدیها صبح شنبه در نشست خبری که با موضوعات هدایت تحصیلی و ارایه طرح ها و برنامه های پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در آموزش  و پرورش برگزار شد، افزود: امسال برای سال دوم است که پس از اجرای سند تحول بنیادین هدایت تحصیلی را انجام می دهیم، از این رو آگاهی بخشی با دانش آموزان و خانواده آنها با تشکیل کارگروه ترویج آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته با کمترین آسیب هدایت تحصیلی دانش آموزان در استان اصفهان انجام شد و اکثر دانش آموزان در شته های مورد علاقه خود ادامه تحصیل دادند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه در فرایند هدایت تحصیلی اول باید به استعداد و رغبت دانش آموزان توجه شود، گفت: این در حالی است که طبق بررسی های انجام شده به طور میانگین دانش آموزان فقط ۳۸ درصد در انتخاب رشته سهم دارند و نقش مهمتر را خانواده ها ایفا می کنند که فرزند خود را مجبور به انتخاب رشته های تحصیلی مورد نظر خودمی کنند.

وی ناکافی بودن زیرساخت های فنی و دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف استان به ویزه مناطق محروم، وجود انواع مدارس خاص، محدودیت امکانات فضای هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در رشته های هدف، تاثیر زیاد خانواده ها در هدایت تحصیلی دانش آموزان را از جمله چالش های هدایت تحصیلی دانش آموزان برشمرد.

قائدیها یادآور شد: با این حال استان صفهان در جذب دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در کشور پیشرو است.

وی بازار کار و وضعیت اشتغال را از دیگر شاخص های هدایت تحصیلی دانست و اضافه کرد: در هدایت تحصیلی باید شرایط ورود به آموزش عالی و ادامه تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان به ارایه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ اشاره و تصریح کرد: در سال تحصیلی گذشته ۶۱ هزار و ۳۲۷ نفر دانش آموز در استان اصفهان برای هدایت تحصیلی داشتیم که ۳۰ هزار ۳۴۸ نفر آنها دختر و ۳۰ هزار ۹۷۹ نفر پسر بودند.

وی ادامه داد: امسال تعداد دانش آموزانی که وارد جلگه هدایت تحصیلی می شوند، ۶۲ هزار و ۲۶۴ نفر هستند که از جمع آنها ۳۰ هزار و ۷۳۲ نفر دختر و ۳۱ هزار و ۵۳۲ نفر پسر می باشند.

قائدیها تاکید کرد: سال گذشته درصد ورود دانش آموزان به شاخه نظری در استان اصفهان ۵۷.۳۸ درصد و در کشور ۶۴.۳۳ درصد بوده است

وی با بیان اینکه در این استان ۴۲.۶۱ درصد دانش آموزان جذب رشته های فنی و حرفه ای شدند، در حالی که در کشور این آمار ۳۶.۶۶ درصد می باشد، از این رو باید اعلام کرد میانگین جذب دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای ۶ درصد بیشتر از کشور بوده است و این آمار نشان می دهد دانش آموزان در استان صنعتی اصفهان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و جذب کار گرایش یافته اند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به آمار قبولی های دانش آموزان اصفهان در کنکور ۹۵، گفت: درصد قبولی استان اصفهان در رشته ریاضی ۷۳ درصد بوده، در رشته انسانی ۷۲ درصد از مرز کنکور عبور کردند و در رشته تجربی ۳۶ درصد کنکوری ها ماراتن کنکور را در دانشگاه های دولتی این استان پشت سر گذاشتند.

وی یادآور شد: امسال ۶ اقدام ویژه در حوزه آموزش متوسطه انجام گرفته و در روند هدایت تحصیلی تفاوت های ویژه ای به وجود آمده است و در واقع روند هدایت تحصیلی به گونه ای انجام می شود که از نگرانی خانواده ها کاسته شود.

قائدیها در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ها و برنامه های پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در آموزش  و پرورش اشاره کرد و گفت: در استان اصفهان ۸۵۰ هزار دانش آموز تحصیل می کنند که ۵۰ درصد آنها در مقطع متوسطه اول و دوم تحصیلات خود را ادامه می دهند و شرایط ایجاب می کند کارهای پیشگیرانه در رابطه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی انجام شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته فرهنگی در آموزش و پرورش طی ۴ سال گذشته و اتخاذ تدابیر ویژه ای در راستای اقدامات پیشگیرانه، اظهارکرد: تلاش های صورت گرفته تا جایی بود که این سازمان سال گذشته در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به عنوان دستگاه برتر شناخته شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: این سازمان در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶ تعداد ۱۸ برنامه و طرح را اجرا کرده که تعدادی از آنها کشوری و تعدادی از ابتکارات استان بوده است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان اصفهان با ۱۰ دستگاه از جمله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، استانداری اصفهان، اداره کل دادگستری استان اصفهان برای اجرای طرح های پیشگیری، اداره کل بهزیستی استان برای اجرای طرح همیار پیشگیری، فرماندهی انتظامی استان اصفهان در بخش پلیس فتا، پلیس مبارزه با مواد مخدر و معاونت اجتماعی در برگزاری کارگاه های آموزشی، اجرای طرح مداخلات با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، با شهرداری اصفهان طی تفاهم نامه در بحث پیشگیری از آسیب ها و مواد مخدر، اداره کل تعاون وانجمن خیریه امام حسن عسکری(ع) تفاهم همکاری منعقد کرده است.

وی یادآور شد: امسال برای اولین بار مدارسی که فعالیت های فوق برنامه انجام می دهند، در بحث پیشگیری از اعتیاد برنامه های آموزشی برگزار خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.