تنها مسئله این است که روی بسته بندی قیمت های غیر واقعی درج می شود ولی کیفیت محصولات تغییری نکرده است. واحد تولیدی برای اینکه سود بیشتری را عرضه کنند و بنکدار و مغازه دار در آن سهم ببرند میگوید من رویآن کالا ۱۰۰ زده ام اما شما مثلا ۴۰۰ بفروشید لذا دست عرضه کننده باز است. با این حال سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده باید در این خصوص ورود پیدا کرده و پاسخ قانع کننده ای ارائه کند که چرا قیمت ها باید اینچنین عرضه می شود!

عمده قیمت هایی که روی برخی از محصولات درج می شود قیمت های واقعی این کالا ها نیستند/ سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده  ورود کند

اختصاصی قدس آنلاین- «تخفیف ویژه ماه رمضان از ۳۰ تا ۵۰ درصد ویژه حال خریداران روزه دار»، «ماه ضیافت و ضیافت فروشگاه زنجیره ای ... با تخفیفات ویژه تا ۶۰ درصد»، «ما در فروشگاه ... به دنبال مشتری مداری هستیم» اینها برخی شعارهای جذب مشتری بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای است. خیلی دور نیست این روزها در هر کوچه و برزنی یکی از این فروشگاه های زنجیره ای حالا با عناوین مختلف از بازار روز شهرداری تا فروشگاه های رفاه و کوروش و شهر و دیگر موارد به چشم می خورد. فروشگاه هایی که با شعار اصلی سود کمتر مشتری بیشتر پا به عرصه بازار کشور گذاشته اند.

به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی وجود چنین فروشگاه هایی اتفاقا خیلی هم خوب است و در مواردی با ایجاد بازار رقابتی سبب تعدیل در قیمت ها می شود. اما اینکه این فروشگاه ها برای جذب مشتری دست به تبلیغات عجیب و دادن تخفیفات عجیب تر از آن می کنند این شائبه را ایجاد می کند که شاید کیفیت محصولات ارائه شده در این فروشگاه ها به نسبت سایر فروشگاه ها پایین است و در مواردی هم به دلیل شبهه در قیمت ها حقوق مشتریان را زیر سوال می برد.

به راستی چگونه است که یک فروشگاه، کالاهای خریداری شده خود را آن هم در این روزهای گرانی و افزایش روز به روز قیمت ها با ۶۰ درصد تخفیف ارائه می دهد؟ اصلا آیا این عمل صرفه اقتصادی برای یک فروشگاه بزرگ زنجیره ای با وجود فروشندگان و کارمندان بسیار و همچنین دیگر هزینه های نگهداری فروشگاه ها دارد که چنین دست و دلبازی هایی برای ارائه تخفیفات عجیب و غریب می کنند.

قیمت پایین و تخفیفات بالا

در برخی خبرها به نقل از یک منبع آگاه آمده است که «فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به اینکه محصولات خود را به صورت  عمده خرید می‌کنند و در مواردی کل تولید یک کارخانه را می‌خرند از تولیدکننده می‌خواهند که از کیفیت یا وزن کالا بزند تا این محصول با قیمت کمتری عرضه شود، در غیر این صورت دلیل دیگری برای ارزان فروختن کالا در این فروشگاه‌ها وجود ندارد.

به طور مثال کیفیت پودر ماشین لباسشویی که در فروشگاه‌های زنجیره ای به فروش می‌رسد با آنچه در بازار مصرف مشاهده می‌شود متفاوت و رقیق تراست.» هر چند در صحت و سقم این خبر تردید وجود دارد ولی وقتی پاسخ مشخص و صریحی وجود نداشته باشد چنین مواردی دور از ذهن نخواهد بود.

برای پیگیری بیشتر این موضوع خبرنگار قدس آنلاین به برخی از این فروشگاه ها سری زده است. مسئول کنترل ونظارت بر خرید یکی از فروشگاه های زنجیره ای در خصوص این تخفیفات به ما می گوید: این تخفیفات بیشتر در برخی برهه ها همچون ماه مبارک رمضان یا عید و دیگر مناسبت ها ارائه می شود و دلیل آن هم بیشتر از همه مشتری مداری و رفاه حال همشهریان است.

قیمت ها تحت نظارت است

عطارزاده ادامه می دهد: تمامی قیمت های ما تحت نظارت واحد بازرگانی  ارائه می شود و در واقع محصولات همان محصولاتی است که در دیگر فروشگاه های خرده فروشی و بنکداران عرضه می شود و اصلا به لحاظ کیفیت تفاوتی وجود ندارد.

وی در توضیح بیشتر عنوان می کند: چه لزومی دارد که صد درصد سود را من فروشنده از فروش یک کالا ببرم در چنین شرایطی تولید کننده و عرضه کننده آن با هم طی توافقی مبلغ سود را برای جذب بیشتر مشتری و فروش بیشتر در همان برهه هایی که پیش تر عنوان کردم می شکنند تا هم عرضه کننده و هم خریدار از این خرید سود ببرند و در عین حال تبلیغ خوبی برای آن کالا خواهد بود.

علی توکلی مسئول صندوق یکی دیگر از فروشگاه های زنجیره ای شهر نیز به قدس آنلاین می گوید: تولید کننده کالا می خواهد محصولش بیشتر فروش رود به همین دلیل طی توافقی با عرضه کننده محصول سود خود را کمتر کرده و جنس را با قیمت مناسب تر و تخفیف بیشتری در اختیار فروشگاه های عرضه محصولات قرار می دهد تا در این میان از سود عایدی تولید کننده هم فروشنده و هم خریدار بهره ببرند و در عین حال سطح فروش آن محصول بالاتر برود.

مریم رضایی یک از خریداران هم در خصوص برخی تخفیفات عجیب و برخی قیمت های غریب در این فروشگاه می گوید: خیلی عجیب است که قیمت یک محصول تا ۵۰ درصد تخفیف داشته باشد! مگر تولید آن محصول چقدر صرفه اقتصادی دارد که باز تا ۵۰ درصد هم بعد از هزینه های حمل و توزیع به اصل محصول تخفیف بخورد.

احمدی خریدار دیگر عنوان می کند: چه ایرادی دارد من هم در سود تولیدی یک محصول ایرانی با تولید کننده داخلی سهیم باشم. این طوری هم فروش محصول تولید داخل افزوده می شود و هم من خریدار می توانم در مخارجم صرفه جویی کنم.

حال این مسئله مطرح است که آیا این تخفیفات ارتباطی هم با کیفیت محصولات ارائه شده دارد یا خیر؟

محمد قبله معاون اسبق سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده در پاسخ به این سوال به قدس آنلاین می گوید: این تخفیفات و قیمت ها ارتباطی به کیفیت ندارد بلکه این قیمت هایی که روی برخی از محصولات درج می شود قیمت هایی غیر واقعی است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت هایی که در برخی فروشگاه ها روی محصولات درج شده قیمت های غیر واقعی است، می افزاید: واحد تولیدی قیمت های بیشتری از آنچه باید باشد را روی محصول درج می کند تا عرضه کننده به راحتی بتواند روی محصولات تخفیفات ویژه بگذارد.

سود در جیب عرصه کنده محصول

وی بر این باور است که تولیدکننده می خواهد  سود را به واحد های عرضه کننده بدهند تا کالاهایشان را عرضه کنند آنها هم چون به هر حال جنس دستشان است و میخواهد امکان  مانور روی قیمت و تخفیف  کالا را دارد  لذا حاضر است به جای ۳۰درصد سود ۱۵ درصد سود ببرد و جنس را بفروشد لذا ارتباطی به کیفیت کالا ندارد.

قبله می گوید: سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید در این خصوص پاسخگو باشد چون آنها تایید کننده قیمت های روی کالا هستند لذا باید پاسخ بدهند که چرا باید قیمتی روی کالا درج شود که بشود تا ۴۰ درصد تخفیف هم به آن داد.

وی اظهار داشت: هرچند تخفیفی که در فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد خیلی هم عالی است چرا که به دست مصرف کننده خواهد رسید ولی در عین حال درج قیمت هایی مغایر با اصل آن را باید پاسخگو باشند.

وی تاکید می کند: تنها مسئله این است که روی بسته بندی قیمت های غیر واقعی درج می شود ولی کیفیت محصولات تغییری نکرده است. واحد تولیدی  برای اینکه سود بیشتری را عرضه کنند و  بنکدار و مغازه دار در آن سهم  ببرند میگوید من روی آن کالا ۱۰۰ زده ام اما شما مثلا ۴۰۰ بفروشید لذا دست عرضه کننده باز است. با این حال سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده باید در این خصوص ورود پیدا کرده و پاسخ قانع کننده ای ارائه کند که چرا قیمت ها باید اینچنین عرضه می شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.