۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 541731

اگرچه آمارهای رسمی از گمرک کشور حاکی از مبادله دوطرفه اقتصادی با کشور چین است ولی ملاحظات میدانی بیانگر چیز دیگری است. همینطور وضعیت تولیدکنندگان داخلی در صنایع مختلف و بیشتر از هر بخش در صنعت پوشاک حکایت از اضمحلال این صنعت و بیکاری روزافزون کارگران و بسته شدن تولیدکنندگان خرد را دارد. چین اکنون به قدرتی در اقتصاد تبدیل شده است که آمریکا نسبت به از دست دادن بازارهای خود دچار نگرانی و ترس فزاینده شده است و به هر بهانه ای چین را تحت فشار های اقتصادی قرار می دهد.

پویش ملی در حمایت از اقتصاد ملی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مسائل مهمی که انقلاب اسلامی ایران به خاطر آن برنامه ریزی شد و به سرانجام رسید وابستگی اقتصادی کشور به بیگانگان و تبدیل ایران به بازاری برای فروش کالاهای تولیدی در خارج از کشور بود به عبارت دیگر حیات ایران برای غربیان بخصوص برای آمریکا اهمیت داشت به این دلیل که ابزار چرخش صنعت این کشور محسوب می شد. اراده ملت ایران در مقابله با این وضعیت و تمایل برای برخورداری از استقلال اقتصادی موجب عزم همگانی برای منع استفاده از تولیدات خارجی و تلاش برای به راه انداختن تولیدات داخلی بود و به دلیل وجود نیروی بالقوه و امکان اقتصادی شرایطی محقق شد که در بسیاری عرصه ها ایران تواست به خودکفایی در تولیدات داخلی برسد و حتی در برخی از حوزه ها بخصوص در عرصه فناوری و پزشکی در بین جهانیان حرفی برای گفتن داشته باشد. اما چند سالی است که افت صنایع تولیدی کشور به طور ملموسی برای همگان عیان شده است. در این بین سهم تولیدات چینی بیش از دیگران بوده است. تولیدات چینی که در همه عرصه های تولیدی موجب تخریب صنعت داخلی شده و به دلیل عرضه آن ها با قیمت نازل با کمال تأسف با اقبال عمومی نیز مواجه شده است. این کاستی در سیاست های اقتصادی در شرایطی است که تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در حمایت از تولیدات داخلی همواره مطرح بوده است: " ما برای ملّت ایران امنیّت ملّی می خواهیم، عزّت ملّی می خواهیم، سلامت عمومی می خواهیم، رفاه عمومی می خواهیم؛ پیشرفت همه‌جانبه می خواهیم، استقلال از قدرتهای سلطه‌گر جهانی می خواهیم، شکوفایی استعدادها می خواهیم، رها شدن و نجات یافتن از آسیب‌های اجتماعی- مثل اعتیاد و فساد و امثال اینها- می خواهیم؛ اینها را برای کشور می خواهیم؛ اینها چیزهایی است که ما در زمینه‌ی مسائل مادّی برای کشورمان دنبال می کنیم و می خواهیم. (سخنرانی نوروز ۹۶ در مشهد)

رهبر انقلاب اسلامی با بیان خط مشی ها سال ها است که راه رو به رشد اقتصادی در کشور را معین کرده اند. با این شرایط رسیدن به اهداف معین شده توسط ایشان که همانا خواست مردم نیز هست تنها با اراده جمعی محقق خواهد شد. تقسیم وظایف بین تولید کنندگان در ارائه محصولات با کیفیت برای جلب نظر مردم به استفاده از این تولیدات و وظیفه دستگاه های سیاست گذار در قانونگذاری های حمایتی از تولیدات ملی و نیز وظیفه خطیر و مهم دستگاه های اجرایی و تعهد وجدانی و اخلاقی و قانونی آن ها در ممانعت از ورود کالاهای قاچاق و در کنار همه این ها خواست و اراده عمومی در عدم رویکرد مصرفی به محصولات خارجی بخصوص اقلام چینی که علی رغم کیفیت دست چندم و مواد اولیه نامرغوب اما به علت برخورداری از قیمت های اندک در سطح گسترده ای خریداری شده و مورد استفاده قرار می گیرد می تواند در رسیدن به منزل مقصود مؤثر افتد.

همانطور که همت ملی و روحیه انقلابی مردم ایران در آن سال ها ایران را از بسیاری وابستگی ها رهانید یک "نه انقلابی" لازم است تا به مصرف کالاهای خارجی که عمده آن ها از کشور چین است گفته شود. اگر آمریکا و غرب به عنوان کشور استعمارگری شناخته شده است که ایران خاطرات تلخی از غارتگری های آن ها در ذهن تاریخی خود دارد، ورود نامحدود و بی رویه کالاهای چینی به کشور، چین را جایگزین آمریکا و غرب کرده است که نتایج مشابهی برای ایران عزیزمان به همراه دارد.

گستردگی محصولات و تولیدات چینی به حدی است که از سطح کالاهای بزرگی چون پارچه و لوازم الکتریکی گذشته است و دامنه نفوذ خود را به تولیداتی رسانده که ثبت جهانی آن به نام کشور ایران بوده و معرف فرهنگ و میراث کهن تمدنی در ایران است. در ایام نوروز در هر خانواده شاهد تزیین سفره های هفت سین با تولیدات چینی بودیم چیزی که سال های نه چندان دور با المان هایی مواجه می شدیم که معرف شهر تولید کننده آن بود. وجود سفال های تزیین شده از شهر همدان، پارچه های بته جقه دار از اصفهان و پارچه های قیمتی برای لباس هایی که تولید زاهدان بودند و در طرح و رنگ و کیفیت در بهترین شکل و صورت بوده و هر یک دنیایی از فرهنگ و هنر ایرانی را به نمایش می گذاشتند. تبعات این وضعیت در وهله نخست بیکاری نیروی جوان کشور است که مبدأ و منشأ بسیاری از بحران های اجتماعی و فرهنگی خواهد شد و رهبر انقلاب نیز در بیانات سال نو این نکته را به دقت و حساسیت مورد توجه قرار دادند و بر توجه مسئولان و تمامی دستگاه ها به رفع این معضل تأکید نمودند: "آنچه امروز برای ما مشهود است و مقابل چشممان می‌بینیم، [این است که] خلأهای اقتصادی ما خلأهای بزرگی است. یکی‌ مسئله-‌ی بیکاری است؛ بخصوص بیکاری جوانان و بخصوص بیکاری جوانان تحصیل‌کرده. این یک خلأ است، یک حفره است. این را باید تأمین کرد ... اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق بدهیم، اشتغال به وجود می‌آید و مشکل بیکاری -که یکی از مصیبت‌های امروز کشور ما بیکاری جوانان است و نرخ بیکاری، بالا است- برطرف خواهد شد یا کاهش پیدا خواهد کرد. "

اگرچه آمارهای رسمی از گمرک کشور حاکی از مبادله دوطرفه اقتصادی با کشور چین است ولی ملاحظات میدانی بیانگر چیز دیگری است. همینطور وضعیت تولیدکنندگان داخلی در صنایع مختلف و بیشتر از هر بخش در صنعت پوشاک حکایت از اضمحلال این صنعت و بیکاری روزافزون کارگران و بسته شدن تولیدکنندگان خرد را دارد. چین اکنون به قدرتی در اقتصاد تبدیل شده است که آمریکا نسبت به از دست دادن بازارهای خود دچار نگرانی و ترس فزاینده شده است و به هر بهانه ای چین را تحت فشار های اقتصادی قرار می دهد. تولید و اشتغال که همواره دو نکته کلیدی در فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است و نامگذاری سال ۱۳۹۶ به این دو عامل حیاتی برای کشور، تنها با خواست و اراده همه اقشار مردم و همه دستگاه ها ممکن خواهد شد. تنها یک همت عالی و تعهد اخلاقی و اجتماعی به استقلال اقتصادی و عزت ملی می خواهد تا از ورود کالاهایی که در کشور خودمان از نوع مرغوب تر و بهتری تولید می شود جلوگیری شده و مردم نیز با پاسخ منفی به خرید و مصرف هر گونه تولید غیر بومی به چرخش چرخ های صنعت و تولید در کشور و رشد اشتغال و نتایج مثبت حاصل از آن کمک کنند. قیمت های پایین در محصولات چینی یکی از عواملی است که برای جذب مشتری و خریدار نقش اساسی را بازی می کند از اینرو در کنار بازدارندگی های حقوقی و قضایی برای ممانعت از ورود این کالاها به کشور، سیاست گذاری های فرهنگی نیز می تواند به رشد آگاهی های ملی در جهت تمایل و اقبال جمعی به خرید کالاها و تولیدات داخلی بیافزاید. متأسفانه دوگانگی و در برخی موارد چند گانگی برنامه های تبلیغاتی نه تنها در این زمینه مؤثر و کارساز نبوده است بلکه در مخاطب ایرانی دچار نوعی بی اعتمادی به تبلیغات رسانه ها می کند. به جریان افتادن کارگاه ها و صنایع کوچک و بزرگ تولیدی جان و قدرتی دوباره به اقتصاد کشور خواهد داد که اشاره برخی از آثار مثبت آن در کلام رهبر انقلاب حکایت از توجه اصولی و عمیق ایشان به مقوله اقتصاد و اشتغال دارد:" یکی از فواید تولید، از بین رفتن یا کم شدن مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی است؛ بیکاری موجب فساد است، موجب تأخیر ازدواج است، موجب اعتیاد است؛ اگر بیکاری وجود نداشته باشد، اینها هم از بین میرود؛ تولید می تواند علاج اینها هم محسوب بشود... خودِ تولید در کشور وقتی راه بیفتد، یک نشاط عمومی و ملّی به وجود می‌آورد که این خودش یک عامل مهمّی در پیشرفت کشور است. " تجربه تاریخی ملت ایران در طی سده های اخیر که شاهد گستردگی نفوذ کشورهای دیگر در قلمرو سرزمینی خود به شکل های مختلف سیاسی- نظامی و اقتصادی بوده ثابت کرده است که می تواند با اتحاد و یکدلی در جهت تعالی و پیشرفت کشور خود در عرصه های مختلف حرکت کند و لازمه این حرکت یک تصمیم قاطع و همگانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.