اراک- مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: طی سال های اخیر ۴۰۰ روستا در استان به علت خشکسالی و بی آبی خالی از سکنه شده اند که درحال حاضر بیشترین مشکل مربوط به روستاهای خمین است.

۴۰۰ روستا در استان مرکزی به علت بی آبی خالی از سکنه شده است

به گزارش قدس آنلاین، یوسف عرفانی نسب پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در اراک اظهار داشت: سه طرح مهم آبرسانی روستایی در استان مرکزی در حال پیگیری است که شامل آبرسانی از چشمه هفتیان به شهرستان تفرش و روستاهای در مسیر آن، آبرسانی از سرشاخه های سد کوچری در خمین و ۴۰ روستا در اطراف آن و آبرسانی به ۲۷ روستا در شهرستان ساوه است.

در این جلسه که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، وی بیان کرد: استان مرکزی را ۷۷ درصد مناطق شهری و ۲۳ درصد مناطق روستایی تشکیل داده و بیشترین جمعیت روستایی با ۷۷ درصد در شهرستان خنداب و کمترین جمعیت روستایی با هشت درصد در شهرستان محلات قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی ادامه داد: یک هزار و ۶۰۰ منطقه روستایی در استان مرکزی شناسایی شده که یک هزار و ۱۴۰ روستا دارای خانوار هستند؛ از این تعداد ۸۱۴ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب و روستایی هستند که تعداد خانوار ۶۹۴ روستا بالای ۲۰ و بقیه کمتر از ۲۰ خانوار هستند.

عرفانی نسب خاطر نشان کرد: شاخص مصرف آب در استان مرکزی ۱۸۰ میلی لیتر برای هر نفر بوده و در روستاها این میزان پایین تر از ۱۵۰ میلی لیتر می باشد، همچنین شاخص بهره مندی از آب شرب در استان ۸۲ درصد بوده در حالی که میانگین شاخص بهره مندی کشوری ۷۲ درصد است.

وی تصریح کرد: منابع آب استان شامل ۶۰۸ حلقه چاه، ۱۲۱ چشمه و ۱۹ رشته قنات می باشد که ۸۱.۵ درصد از آب روستاها از طریق چاه، ۱۸ درصد از چشمه ها و ۹ درصد هم از قنوات تامین می شود.

عرفانی نسب ادامه داد: آب تامینی از این منابع در ۹ آزمایشگاه مجهز در استان و مرکز بهداشت هر شهرستان کنترل می شود و به منظور بالا بردن کیفیت آب در مناطقی که مشکل وجود دارد، ۳۰ دستگاه آب شیرین کن قرار داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی افزود: در سال گذشته، ۲۱۲ پروژه آبرسانی در ۳۴۴ روستای استان مرکزی انجام شده و امسال نیز ۲۳۳ پروژه تعریف شده که اکثرا شامل مجتمع های روستایی(آبرسانی به روستاها به صورت جمعی) است.

عرفانی نسب گفت: برای انجام پروژه های آب روستایی استان در سال جاری بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی بودجه نیاز است و به علت پراکندگی بخش روستایی و محدودیت ها، از لحاظ کمی و کیفی سرمایه گذاری چندان برای این بخش جوابگو نیست.

وی اظهار داشت: در حال حاضر یازده روستا در استان از سیستم آبرسانی برخوردار نیستند که به صورت سیار و ۱۱۶ روستا که منابع آبی کمی دارند به صورت جیره بندی آبرسانی می شوند که این مشکل برمبنای میزان بارندگی سالانه متغیر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی بیان کرد: ۴۰۰ روستا در استان مرکزی به علت بی آبی و خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر خالی از سکنه شده اند و بیشترین مشکل تامین آب روستاها مربوط به شهرستان خمین است.

عرفانی نسب تصریح کرد: با بهره برداری از پروژه انتقال آب سرشاخه های دز و سد کوچری به خمین، ۴۰ روستای این شهرستان در فاز اول و ۶۱ روستا در فاز دوم، از نعمت آب خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی ادامه داد: تنها روستای ابراهیم آباد در اراک و راونج دلیجان در سطح استان مرکزی تحت پوشش شبکه فاضلاب روستایی هستند و همچنین روستاهای شهابیه، فرنق و رباط مراد شهرستان خمین نیز برای برقراری شبکه فاضلاب روستایی عقد قرارداد آنها صورت گرفته است.

عرفانی نسب خاطر نشان کرد: ۲۱ روستا در مسیر سد کمال صالح نیاز به شبکه فاضلاب روستایی دارند که این مساله در دست بررسی است اما برای پیگیری فاضلاب روستایی نیاز به اعتبارات ملی داریم، زیرا حتی بسیاری از شهرهای استان نیز بدون شبکه فاضلاب هستند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.