اصفهان- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اعلام کرد: این شرکت با راه اندازی اکیپ نشت یابی با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا موفق شد طی ۵ سال گذشته بیش از ۷۰۰ لیتر آب را به چرخه توزیع باز گرداند.

بیش از ۷۰۰ لیتر آب در ۵ سال گذشته به چرخه توزیع باز گردانده شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هاشم امینی شامگاه شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، اظهارکرد: اول تا هفتم تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده و این مناسبت فرصتی برای پرداختن هر چه بیشتر به موضوع آب به عنوان چالش اول کشور است.

وی ادامه داد: ما بیش از ۱۰ سال است که در استان اصفهان شرایط خشکسالی را تجربه می کنیم و شاهد کاهش بارش ها نسبت به سایر نقاط کشور هستیم.

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: در این استان محدودیت تأسیساتی هم وجود دارد و از این جهت است که برای مسؤلان و مردم استان موضوع بحران یا تنش آبی ملموس شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۳ شهر تحت پوشش آبفای اصفهان است،   افزود: از این تعداد ۸۵ درصد میزان تامین آب را از رودخانه و در قالب سامانه اصفهان بزرگ یا تصفیه خانه بزرگ آب اصفهان تامین می کنیم و ۱۵ درصد را از چاهها و قنوات تامین و بین ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا و در بین حدود ۴ میلیون نفر جمعیت  توزیع می کنیم.

امینی یادآور شد: از سال ۸۹ تا ۹۵ بیش از ۵۰۰ هزار واحد به آمار مصرف کنندگان آب شرب اصفهان افزوده شده است، این در حالی است که در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی ۵۴۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت تامین آب را به دلیل کاهش کیفیت یا خشک شدن آب چاهها و کاهش آب دهی چاههای متفرقه و محلی از دست داده ایم.

وی با بیان اینکه ظرفیت چاههای متفرقه اصفهان به شدت کاهش یافته به طوری که ۱۲۴ حلقه چاه را در ۴ سال گذشته به واسطه خشک شدن و کاهش کیفیت آب از دست داده ایم، گفت: این در حالی است که هیچ منبع آب شربی به ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا اضافه نشده و ما تنها با مدیریت مصرف موفق شده ایم کمبودها را جبران کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان کرد: آبفای استان اصفهان با استفاده از ظرفیت های موجود در قالب فنی، فرهنگی و بهره برداری سعی در جبران کمبودها را دارد تا زمانی که منابع جدید آبی یا همان سامانه دوم آبرسانی اصفهان(گلاب ۲) اضافه شود.

وی انجام اقدامات فنی و مهندسی، ایجاد سامانه های تله متری، سامانه مدیریت فشار الگو گرفته از شهر توکیوی ژاپن، اصلاح شبکه و انشعابات آب را از فعالیت های برجسته این شرکت برشمرد و افزود: یکی از مشکلات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان قدیمی بودن شبکه های آب است که در این راستا سال گذشته از ۲۴۵ کیلومتر شبکه های فرسوده ۷۶ کیلومتر اصلاح شد.

امینی اظهارکرد: این شرکت با راه اندازی اکیپ نشت یابی با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا موفق شد طی ۵ سال گذشته بیش از ۷۰۰ لیتر آب را به چرخه توزیع باز گرداند.

وی ادامه داد: دیگر اقدام شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اجرای خطوط توزیع و انتقال داخل شبکه شهر اصفهان است که در این راستا پروژه خط انتقال خیابان شهید فهمیده از خمینی شهر تا پارک قلمستان با اعتباری معادل ۱۶.۷ میلیارد تومان انجام و با اجرای این خط انتقال مشکلات آن منطقه برطرف شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: از سال ۸۶ تا سال ۹۵ میزان آب بدون درآمد را از ۳۱ درصد به ۱۷ درصد کاهش دادیم.

وی در ادامه استان اصفهان را یکی از استان های پیشرو در زمینه احداث شبکه فاضلاب خواند و با بیان اینکه ۶۷ درصد جمعیت شهری استان اصفهان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد، افزود: این در حالی است که نرم کشوری آن ۳۰ درصد است.

امینی تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان سعی دارد پوشش فاضلاب را گسترش داده و فارغ از اکتفا به منابع دولتی در برنامه ای ۳ ساله تا سال ۱۴۰۰ کل این استان که بیشتر نقاط حاشیه ای هستند، تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دهد.

وی با ابراز گلایه مندی از استفاده غیر قانونی شهروندان در استفاده از پمپ های مکنده آب و تضییع حقوق شهروندان، تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به شدت مخالف نصب غیرمجاز پمپ های مکنده آب است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه خانه فرهنگ آب برای اولین بار در کشور در خیابان فردوسی با هدف گذاری برای سنین مختلف راه اندازی شده است، ادامه داد: این برنامه ها در تمام فصول سال برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در هفته صرفه جویی در مصرف آب، اکیپ های مروج مصرف بهینه آب با حضور در مساجد و پارکها در قالب روشنگری مردم درباره پمپ های غیر مجاز، کولر ها و انشعابات پر مصرف اقدام به روشنگری افکار عمومی درباره مصرف بهینه آب می کنند زیرا مردم نقشی ۵۰ درصد در مدیریت مصرف دارند.

امینی گفت: اگر دمای هوا کمتر از ۳۳ درجه باشد در شبکه توزیع آب با توجه به منابع موجود، مشکلی نخواهیم داشت اما اگر دمای هوا به ۳۵ درجه رسید ۱۶ درصد افزایش مصرف خواهیم داشت و شوکی به شبکه وارد می شود؛ اگردما به ۳۷ درجه برسد ۲۰ درصد و در دمای ۴۲ درجه با ۳۰ درصد افزایش مصرف رو به رو می شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.