حضرت آیت الله مکارم احیای برنامه های قرآنی را از برکات انقلاب دانست وگفت: به برکت انقلاب قرآن از مهجوریت خارج شد و همه وظیفه دارند از ثمرات انقلاب پاسداری و نگهداری کنند.

مسؤولان و مردم موظف به حراست از دستاوردهای انقلاب هستند

به گزارش قدس آنلاین،  حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شنبه شب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به حقوق متقابل والدین و فرزندان بر یکدیگر گفت: حق یک جانبه وجود ندارد و حتی خدا و بندگان نسبت به یکدیگر حقوقی دارند.

وی به حقوق فرزندان بر پدر و مادر اشاره کرد و افزود: فرزندان حق بسیاری دارند و امیرمؤمنان در نهج البلاغه به سه حقوق فرزند بر پدر و مادر اشاره می فرماید که اگر به آن دقت شود مسائل مهمی به دست انسان می آید، حضرت فرمود والدین وظیفه دارند اسم خوب برای فرزندان انتخاب کنند، آن ها را ادب کرده و به آنان قرآن تعلیم دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی تصور می کنند که انتخاب نام ها برای فرزندان اهمیتی ندارد، اظهار داشت: این در حالی است که از نظر اسلام نامگذاری فرزندان بسیار مهم است، اسم انسان اثر تلقینی دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر اسم فردی شجاع باشد شجاعت به او تلقین می شود و اثرگذار است، حال اگر مثلا اسم فرزندی ترسو باشد اثر خود را در روحیه فرزند خواهد گذاشت، اگر نام مبارک پیامبر و اهل بیت(ع) بر فرزندان باشد انسان به یاد صفات عالی آنها می افتد و بسیار مؤثر خواهد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: مسأله نامگذاری بسیار مهم به شمار می رود اما امروزه در دست اندازهای عجیبی افتاده است، هر روز سؤالات بسیاری از ما می شود و از جمله سؤال ها درباره نامگذاری فرزندان است، گاهی نام هایی می گذارند که تمام کتب لغت مورد بررسی قرار گیرد چیزی درباره آن وجود ندارد و وقتی فرزند هم بزرگ شود دچار سردرگمی خواهد شد.

وی عنوان کرد: گاهی نام های نامناسبی بر فرزندان گذاشته می شود که باید تغییر کند، از جمله این نام ها الهه به معنای خدای زن است و مربوط به یونان قدیم می شود، دیده شده اسم فرزند را ساغر به معنای جام شراب گذاشته اند که اینگونه نام ها را باید تغییر داد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: از جمله نام هایی که در اسلام از آن نهی شده خالد است، خالد به معنای جاویدان است در حالی که دنیا جاویدان نیست و اگر به انسان مدام جاویدان گفته شود از پایان زندگی غافل خواهد شد، اسلام فرموده که نام مالک نگذارید چون به معای صاحب ملک است در حالی که همه جهان ملک خداوند متعال به شمار می رود.

وی اضافه کرد: در میان عرب ها هم نام هایی عجیبی وجود دارد، به عنوان مثال نام هایی همچون ابن عصفور و ابن جنی وجود دارد که به معنای گنجشک زاده و جن زاده است، امروز هم برخی سران عرب نام های این چنینی دارند و فهد به معنای پوزپلنگ است، امثال این اسم ها را در حالی که مسلمان هستند برای خود انتخاب می کنند؛ اسم مسأله ای سرنوشت ساز است که باید در آن دقت کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دومین حق فرزند این است که والدین خوب آن را ادب و تربیت کنند، گفت: پدر و مادر باید شجاعت، مهربانی، محبت، نوع دوستی، پاکدامنی و آداب اسلامی را به فرزند آموزش دهند.

وی افزود: والدین می توانند وقتی فرزندان آن ها کارخوبی انجام می دهد برایشان هدیه و جایزه ای قرار دهند، این موضوع بسیار مهم است، از این رو پدر و مادر باید اهتمام ویژه ای در تربیت و ادب فرزندان داشته باشند آنان را تعلیم دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم سومین حق فرزند بر والدین را تعلیم قرآن کریم دانست و اظهار داشت: در قرآن کریم همه نیازهای انسان وجود دارد، ما تا شروع به تفسیر قرآن نکرده بودیم این قدر آگاه نبودیم اما وقتی ۱۵ سال تفسیر نمونه را نوشتیم متوجه شدیم هر چه می خواهیم در قرآن وجود دارد؛ اعتقادات، احکام، عوامل سعادت و عامل های شقاوت در قرآن موجود است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در ماه مبارک رمضان قرآن در جامعه و در بین مردم ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد، به ویژه جلسات ترتیل قرآن که از قم شروع شد و به همه شهرها و کشورهای دیگر سرایت کرد و دارای عظمت و شکوه بسیاری است.

این مرجع تقلید احیای برنامه های قرآنی را از برکات انقلاب دانست و ابراز داشت: قبل از انقلاب قرآن مهجور بود اما الان مشاهده می کنیم قاریان بین المللی، حافظان و مفسران قرآن بسیار زیاد هستند و در حوزه علمیه درس های تفسیر بسیاری آغاز شده است، این ها یکی از برکات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است که به بنیانگذار انقلاب و شهدا درود می فرستیم چون تلاش آن ها سبب به ثمر رسیدن انقلاب شد، این ثمرات باید پاسداری و نگهداری شود.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.