علی دیواندری در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای دستورالعمل‌های FATF باعث ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام تحریم‌های بانکی برای آمریکا نخواهد شد؟ گفت: «FATF گروهی است که وقتی درباره کشورها بیانیه می‌دهد در ریسک و نرخ‌های آن کشور اثرات زیادی می‌گذارد. ایران اقتصاد بزرگی دارد و هجدهمین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود.

اجرای تعهدات FATF دردسرهای بانک‌های ایرانی را بیشتر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، الزام نظام بانکی ایران برای اجرای دستورالعمل‌های FATF یعنی کارگروه اقدام مالی موسوم به سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی، پس از تصویب تحریم‌های S۷۲۲ در کنگره آمریکا، احتمالاً مورد بازبینی قرار می‌گیرد. پیش از آنکه آمریکا به بهانه تحریم سپاه، اقتصاد ایران و به طور خاص نظام بانکی را هدف تحریم قرار دهد ایران به سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تعهد داد گزارش‌های مالی خود را به صورت شفاف ارایه دهد تا با شفافیت عملکرد، بانک‌های بیشتری برای همکاری با ایران ترغیب شوند.


این تعهد اما پس از تحریم‌های اخیر آمریکا، موجب گرفتاری بیشتر بانک‌های ایران و تحریم احتمالی آنها می‌شود. بنابراین در شرایط جدید به گفته رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی محتمل است که دستورالعمل‌های FATF مورد بازبینی قرار گیرد. علی دیواندری در پاسخ به این پرسش  که آیا اجرای دستورالعمل‌های FATF باعث ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام تحریم‌های بانکی برای آمریکا نخواهد شد؟ گفت: «FATF گروهی است که وقتی درباره کشورها بیانیه می‌دهد در ریسک و نرخ‌های آن کشور اثرات زیادی می‌گذارد. ایران اقتصاد بزرگی دارد و هجدهمین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود.

با این همه در اکشن‌پلن، درباره اینکه این دستورالعمل‌ها چقدر قابلیت اجرا دارد و چه بندهایی از آن قابل اجرا نیست، تصمیم‌گیری می‌شود. از این رو با توجه به شرایط جدید و تحریم‌های تازه ممکن است این دستورالعمل‌ها بازنگری شود و به بخشی از قوانین اجازه اجرا داده نشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.