با روندی که بانک مرکزی در آمارسازی منفی علیه دولت قبل در پیش گرفته هیچ بعید نیست در ماه‌های آینده، رشد اقتصادی آخر دولت قبل از منفی ۱۰ درصد هم پایین‌تر نشان داده شود تا عملکرد دولت یازدهم بیشتر به چشم مردم بیاید! البته قابل پیش‌بینی است که بانک مرکزی برای توجیه این دستکاری ناشیانه، به تغییر سال پایه اشاره کند، اما سوال اینجا است که چطور با هر بار تغییر سال پایه، آمار رشد اقتصادی سال‌های مربوط به دولت قبل، منفی‌تر شده و آمار مربوط به دولت یازدهم، مثبت‌تر می‌شود؟

بانک مرکزی دولت روحانی برای دومین بار رشد اقتصادی دولت قبل را دستکاری کرد!+ سند

به گزارش قدس آنلاین، بانک مرکزی در نمونه‌ای دیگر از بازی سیاسی با آمارها، برای دومین بار آمار رشد اقتصادی کشور در سال آخر دولت دهم را دستکاری کرد.

رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصدی در سال ۹۱، یکی از انتقادات همیشگی مسئولان دولت یازدهم درباره عملکرد دولت قبل بوده است.

حسن روحانی و سایر اعضای کابینه دولت یازدهم، بارها درباره این که کشور را با رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد از دولت قبل تحویل گرفته‌اند، سخن گفته‌اند.

استناد آنها درباره این رشد منفی، نیز آمار منتشرشده در نماگرهای بانک مرکزی بوده است. نکته مهم آن که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۱ توسط بانک مرکزی در دوره دولت دهم هیچ‌گاه منتشر نشد؛ اما مسئولان بانک مرکزی در دولت یازدهم در همان ماه‌های اول شروع به کار خود، این رشد را محاسبه و اعلام کردند.

در سوم آذرماه ۱۳۹۲، بانک مرکزی دولت یازدهم نماگرهای اقتصادی مربوط به سال ۱۳۹۱ را منتشر کرد.

در آن گزارش، بانک مرکزی دولت یازدهم رشد اقتصادی سال ۱۳۹۱ را منفی ۵.۸ درصد اعلام کرده بود.

اما در ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ که بانک مرکزی نماگرهای اقتصادی سال ۱۳۹۲ را منتشر کرد، در اقدامی عجیب، رشد اقتصادی سال آخر دولت دهم را یک درصد دیگر کمتر اعلام کرد.

یعنی به جای منفی ۵.۸ درصد، این بار رشد اقتصادی سال ۱۳۹۱ معادل منفی ۶.۸ درصد اعلام شد. از آن پس بود که مسئولان دولت یازدهم، این رقم را سر دست گرفتند و در سخنرانی به آن اشاره کرده و به دولت قبل، حمله کردند.

 نهایتا در گزارشی که هفتم خرداد امسال از سوی بانک مرکزی منتشر شد، با ارقام منفی‌تری از رشد اقتصادی دولت قبل مواجه شده‌ایم. در نماگرهای اقتصادی جدید بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال ۱۳۹۱ مجددا دستکاری شده و ۹/۰ درصد دیگر منفی‌تر شده است. بدین ترتیب بانک مرکزی رشد اقتصادی سال آخر دولت دهم را این بار منفی ۷.۷ درصد اعلام کرده است.

بر این اساس، بانک مرکزی دولت یازدهم تاکنون برای رشد اقتصادی سال آخر دولت دهم، سه رقم اعلام کرده است:‌ منفی ۵.۸ درصد، منفی ۶.۸ درصد و منفی ۷.۷ درصد. یعنی هرچه جلوتر رفته‌ایم بانک مرکزی آمار منفی‌تری از رشد اقتصادی دولت قبل کشف می‌کند.

البته این پایان آمارسازی‌های بانک مرکزی نیست، بلکه این نهاد سیاسی‌کار در گزارش جدیدش، آمارهای رشد اقتصادی در دولت یازدهم را نیز تغییر داده، اما به سمت بالا. یعنی در گزارش جدید، رشد اقتصادی سال‌ ۱۳۹۲ که قبلا منفی ۱.۹ درصد اعلام شده بود را به منفی ۳/۰ درصد تغییر داده است.

به عبارت دیگر، مطابق آمارهای سابق، دولت یازدهم توانسته بود رشد اقتصادی را از منفی ۶.۸ درصد سال ۱۳۹۱ به منفی ۱.۹ درصد سال ۱۳۹۱ بهبود ببخشد یعنی معادل ۴.۹ درصد ارتقا.

اما با آمار دستکاری‌شده جدید، دولت یازدهم توانسته رشد اقتصادی منفی ۷.۷ درصد سال ۱۳۹۱ را به منفی ۳/۰ درصد بهبود ببخشد یعنی ۷.۴ درصد ارتقا!

با روندی که بانک مرکزی در آمارسازی منفی علیه دولت قبل در پیش گرفته هیچ بعید نیست در ماه‌های آینده، رشد اقتصادی آخر دولت قبل از منفی ۱۰ درصد هم پایین‌تر نشان داده شود تا عملکرد دولت یازدهم بیشتر به چشم مردم بیاید!

البته قابل پیش‌بینی است که  بانک مرکزی برای توجیه این دستکاری ناشیانه، به تغییر سال پایه اشاره کند، اما سوال اینجا است که چطور با هر بار تغییر سال پایه، آمار رشد اقتصادی سال‌های مربوط به دولت قبل، منفی‌تر شده و آمار مربوط به دولت یازدهم، مثبت‌تر می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.