ایلام - مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ایلام گفت: سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال از مطالبات بانک های دولتی و خصوصی در استان ایلام وصول شد.

 وصول ۱۲۰ میلیارد ریال از مطالبات بانکی/ اسناد مالکیت باید تک برگ شوند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عبدالحمید مرادی روز یکشنبه در مصاحبه با جمعی از رسانه های دیداری و شنیداری استان با تبریک عید سعید فطر و هفته قوه قضائیه و با اشاره به مزایای قانون حدنگار (کاداستر) اظهار داشت: اجرای این طرح از هرگونه سوء استفاده، جعل و کلاهبرداری در حوزه اسناد جلوگیری می کند.

 وی افزود: اسناد ملکی مردم و ارگان های مختلف در یکصد سال اخیر توسط این سازمان گردآوری و در این سامانه ثبت شده و هر مرجع رسمی  ذیصلاح که خواستار این مشخصات باشد در کمترین زمان ممکن می توان این اطلاعات را در اختیار آنان قرار داد در حالی که قبلاً تنها با در اختیار داشتن پلاک، این مشخصات قابل دسترسی بود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ایلام با بیان اینکه اوراق قدیمی در معرض پوسیدگی و نابودی قرار داشتند که در قالب قانون کاداستر ضمن اسکن و آرشیو کردن آنها به شکل الکترونیک و در قالب برنامه های نرم افزاری، ضمن نگهداری و در دسترس بودن آنها نیازی به پرونده فیزیکی نیست، بیان داشت: به شکل مکانیزه می توان تمامی اطلاعات و اسناد را در در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار قرار داد.

اسناد رسمی دفترچه ای باید به سند تک برگ تبدیل شوند

مدیرکل اسناد و املاک استان ایلام با تأکید بر اینکه امکان سوء استفاده و جعل اسناد با اسکن کردن آنها از بین می رود، اضافه کرد: سال گذشته ۸۸۰ هزار برگ از اوراق پرونده های ثبتی اسناد قدیمی اسکن و آرشیو الکترونیکی شد و از ابتدای سال جاری نیز ۶۰۰ هزار برگ دیگر اسکن شده است.

عبدالحمید مرادی با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده تمامی برگه های ثبتی پرونده های شهر ایلام اسکن شده و به شکل آرشیو الکترونیک قابل ارائه خواهند بود، یادآور شد: برنامه ریزی برای اسکن دو میلیون و ۴۰۰ هزار برگه پرونده های ثبتی قدیمی این استان در سال ۹۶ پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه تمامی اسناد رسمی بر اساس قانون حدنگار (کاداستر) باید به سند تک برگ تبدیل شوند، خاطرنشان ساخت: در این راستا فراخوانی به دستگاه های اجرایی مختلف و همچنین عموم مردم ارائه شده تا در فرصت قانونی تعیین شده نسبت به مستندسازی اموال غیر منقول و املاک در اختیار خود، اقدامات لازم ثبتی را به عمل آورند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ایلام با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی تنها دو سال فرصت داشتند تا اطلاعات مورد نیاز به منظور سنددار کردن املاک و دارایی های خود را ارائه دهند، تصریح کرد: در این میان دستگاه هایی مانند منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی، امور اراضی، اوقاف، شهرداری ها و بنیاد مسکن با توجه به اینکه بیشترین ارتباط با زمین و متولی امور زمین می باشند، باید در این حوزه مشارکت و همراهی بیشتری کنند.

عبدالحمید مرادی با بیان اینکه مهلت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای قانون کاداستر برای سایر اقشار مردم پنج سال پیش بینی شده و تنها یکسال آن برای استان ایلام باقیمانده است، تأکید کرد: تاکنون حدود ۶۰ درصد املاک مستندسازی شده است و از عموم مردم انتظار داریم این فرایند را به روزهای آخر موکول نکنند و هرچه زودتر اسناد خود را از دفترچه ای به تک برگی تبدیل کنند.

 وی گفت: این برنامه دسترسی به فرایندها و اقدامات ثبتی بخصوص در موضوع رسیدگی به پرونده های حقوقی و قضایی را آسان و باعث تسریع در رسیدگی به معاملات و عقود بین اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ایلام با اشاره به اینکه استان ایلام در زمینه مستندسازی املاک هم اکنون در رتبه ۱۵ و در بخش اجرای قانون کاداستر در رتبه ۹ کشور قرار دارد، اظهار داشت: طی سه ماه انتهایی سال گذشته با تلاش های مجموعه کارکنان توانستیم رتبه دوم کشور را کسب کنیم درحالیکه استان ایلام طی سالیان گذشته، در رتبه انتهایی کشور قرار داشت.

ثبت بیش از ۵ هزار واقعه ازدواج و  ۷۷۵ مورد طلاق در ایلام

عبدالحمید مرادی به فعالیت های این اداره کل در زمینه صدور اسناد مالکیت اشاره کرد و افزود: سال گذشته در استان ۱۹ هزار و ۳۳۱ سند مالکیت صادر شده است.

وی در خصوص تفکیک املاک نیز بیان داشت: تفکیک چهار هزار و ۲۶۳ فقره و صدور یک هزار و ۵۶ فقره سند مالکیت روستایی و شهری از طریق قانون ساماندهی از دیگر فعالیت های این اداره کل در سال گذشته بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ایلام با اشاره به فعالیت ۲۴ دفتر ثبت ازدواج و ۹ دفتر ثبت طلاق در استان ایلام، یادآور شد: در سال گذشته پنج هزار و ۶۱۱ فقره ازدواج و ۷۷۵ مورد طلاق در این دفاتر ثبت شده است.

عبدالحمید مرادی یکی دیگر از حوزه های فعالیت این سازمان را در بخش وصول مطالبات بانک ها و اشخاص از جمله اسناد رسمی در حکم رسمی همچون چک، مهریه و آرای کمیسیون مواد ۷۷ و ۱۰۰ قانون شهرداری ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: اجرای این قانون در کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی تأثیر بسزایی دارد و در این راستا با هماهنگی و همکاری دستگاه محترم قضائی استان، گام های بلندی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر  ۶۰ میلیارد ریال از مطالبات بانک های دولتی استان در چارچوب این قانون وصول شد، تصریح کرد:  سال گذشته بیش از  ۶۰ میلیارد ریال از مطالبات بانک ها و مؤسسات خصوصی نیز وصول شد.

افتتاح شبکه شمیم در ایلام

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ایلام اجرای طرح شمیم را از برنامه های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان و تأکید کرد: با افتتاح شبکه موقعیت یابی یکپارچه ملک (شمیم) در سراسر کشور، حدود مالکیت های اشخاص و دولت تحت سیستم کاداستر با دقت بسیار بالا و در کمترین زمان تعیین و به ثبت خواهد رسید.

عبدالحمید مرادی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح نقاط مختلف کشور به لحاظ فنی بررسی و ایستگاه ها در نقاطی نصب و راه اندازی شده است، گفت: در استان ایلام ۲  دستگاه در شهرستان های ایلام و دهلران نصب شده که تمامی نقاط استان را تحت پوشش قرار خواهند داد.

وی اظهار داشت: مهم ترین برنامه های سال جاری ثبت اسناد استان؛ تکمیل ساختمان ثبت اسناد شهرستان ایلام با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار، تکمیل پروژه ثبت اسناد شهرستان دهلران، کلنگ زنی اداره ثبت اسناد شهرستان سیروان، تملک ساختمان اداره ثبت اسناد ملکشاهی، راه اندازی کامل سرور مرکز استان با رعایت مسائل امنیتی و پدافند غیرعامل، تهیه ساختمان جهت جامعه سردفتران و دفترداران و اجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق در بایگانی های سراسر استان خواهد بود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ایلام تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال از مطالبات بانک های دولتی و خصوصی در استان ایلام وصول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.