قدس: مدیر کل میراث فرهنگی خراسان ضوی گفت: در نخستین فصل کاوش‌های باستان‌شناختی دانشگاه نیشابور در محوطه باستانی «سه‌تپه» دشت نیشابور بقایای معماری از دوره عصر آهن (اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش ‌از میلاد) کشف شد.

بقایای معماری عصر آهن در نیشابور کشف شد

به گزارش قدس آنلاین، حسین زارع اظهار داشت: همزمان با دومین فصل کاوش باستان‌شناسی محوطه سه تپه دشت نیشابور، جمعی از مدیران و مسئولان شهرستان، از سایت باستانی مذکور بازدید و از نزدیک در جریان آخرین یافته‌ها و دستاوردهای کاوش قرار گرفتند.
وی افزود: گروه باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور این کاوش علمی‌آموزشی را با نظارت سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری از سال گذشته آغاز کرده است که تا حدود دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.
وی گفت: هدف از انجام این کاوش علمی- آموزشی علاوه بر انجام واحد درسی دانشجویان باستان شناسی دانشگاه نیشابور، انجام لایه‌نگاری محوطه باستانی و تعیین عرصه و حریم تپه و همچنین بازشناسی فرهنگ و اقتصاد مردم نیشابور در عصر آهن که به فرهنگ یاز در باستان شناسی معروف است و تعیین ارتباط فرهنگی و فرامنطقه‌ای با مناطق همجوار از جمله آسیای مرکزی بوده است.
وی تصریح کرد:محوطه سه تپه در فاصله حدود ۲۰کیلومتری جنوب شرقی نیشابور و در مجاورت رودخانه فصلی کال شور قرار دارد و از سال گذشته کاوش‌های علمی و آموزشی باستان شناسی توسط گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور با نظارت میراث فرهنگی کشور شروع به کار کرده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.