حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: امر به معروف و نهی از منکر موضوعی تعطیلی ناپذیر و تأخیر ناپذیر است و سستی در این امر آثار زیان بار و جبران ناپذیر فراوانی برای جامعه و نظام دارد.

بستن دهان منتقد جامعه را دچار مرگ اخلاقی و معنوی می‌کند / حذف منتقدان هیچ کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز،  حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی ظهر امروز در دیدار اعضای هیات اجرایی و هیات علمی همایش علمی پژوهشی «مساله شناسی و پاسخگویی به مسائل قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» با تأکید بر لزوم گسترش فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه گفت: بستن باب نقد موجب تباهی جامعه است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فضای انتقاد در اصلاح امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه بسیار اثرگذار و موجب تعالی کشور می‌شود، تصریح کرد: بیان خیر و صلاح جامعه و نقد منصفانه بر مبنای تکلیف ‌محوری وظیفه هر مسلمان است و نباید فضای نقد را در جامعه بست.

وی افزود: اگر یک فرهیخته، استاد دانشگاه یا حوزه، بر اساس عقیده و نظر شخصی نقدی بر موضوعی داشته باشد، نباید با هجمه مانع اظهار عقیده او در آینده شد.

تولیت آستان قدس رضوی نقدپذیری مسؤولان را در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت دانست و اظهار کرد: برخی شعار نقد پذیری سر می‌دهند اما در عمل هیچ پایبندی به آن ندارند و امروز این تناقض گفتار و عمل یکی از مشکلاتی بوده که جامعه ما با آن مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه اگر منتقدان بتوانند بدون لکنت حرفشان را بزنند بخش زیادی از مسائل جامعه حل خواهد شد، تصریح کرد: نقد پذیری در جامعه، موجب اصلاح بسیاری از امور می‌شود و انتظار می‌رود با هجمه ‌های غیر متعارف مانعی برای این جریان طبیعی و منطقی ایجاد نشود. مسؤولان باید از نقد کردن استقبال کنند و منتقد را گرامی بدارند زیرا این افراد هستند که فضای جامعه را به سمت سلامت هرچه بیشتر سوق می ‌دهند.

بستن دهان منتقد جامعه را دچار مرگ اخلاقی و معنوی می‌کند

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه افراد جامعه باید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر احساس مسؤولیت داشته باشند، بیان کرد: اگر دهان منتقد بسته شد و فرهیختگان، نخبگان و آحاد مردم جامعه نسبت به منکر بی حس و بی تفاوت شدند، جامعه به سوی مرگ اخلاقی و معنوی پیش می‌رود.

وی افزود: جامعه ای که دچار ظلم پذیری، فساد پذیری و کجی پذیری شد، آن جامعه دچار سیر قهقرایی می‌شود و این هشدارهایی است که قرآن، ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین به ما داده‌اند. باید تدبیری اندیشیده شود که منتقدان در جامعه احساس تنهایی نکنند چرا که امروز حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یک ضرورت است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: مسؤولان باید در مقابل انتقاد با روی باز رفتار و از انتقاد استقبال کنند؛ سعه صدر و تحمل خود را افزایش دهند و البته از خود دفاع کنند و استدلال بیاورند. حتی در نظام های غربی نیز برای افرادی که فسادی را گزارش می‌دهند و حس مسؤولیت‌پذیری دارند، قانون‌های حمایتی دیده شده چرا که این نظارت درونی به اصلاح جوامع کمک خواهد کرد.

نباید منتقد را آماج حمله قرار داد

وی رمز «زنده ماندن»، «پویایی» و «تعالی» یک جامعه را در گرو «نقد پذیری» و «اصلاح همیشگی» مسیر پیشرفت دانست و گفت: متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که به محض اینکه منتقدی کوچکترین نقدی می‌کند، مسؤولان بر نمی‌تابند و از طرق مختلف او را تحت فشار قرار می‌دهند تا دیگر کسی جرأت نکند به این فریضه عمل کند.

تولیت آستان قدس رضوی بستن باب نقد را موجب تباهی جامعه دانست و اظهار کرد: منتقدان را تشویق و از نقد استقبال کنید، اگر به محض اینکه کسی کوچکترین نقدی به مسؤولان کرد، او را آماج حمله و فشار قرار دهند مشکلی از کشور حل نخواهد شد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به این مطلب که حذف منتقدان هیچ کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد، گفت: البته نقد هم باید منصفانه و دلسوزانه و خارج از غرض‌های شخصی باشد؛ که از شرایط امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در ادامه ابراز کرد: احیای امر به معروف و نهی از منکر، احیای جامعه است. جامعه بدون حس نسبت به یکدیگر و بی‌تفاوت نسبت به کجی‌ها، رو به زوال خواهد رفت و این مطلب به صراحت در احادیث آمده است که «در صورت ترک امر به معروف و نهی از منکر، اشرار بر شما حاکم خواهند شد». بنابراین هم منتقد و هم انتقادپذیر باید مورد تشویق قرار بگیرند.

نقد و نظارت از شؤون امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام والمسلمین رییسی نقد و نظارت را از جمله شؤون امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و تصریح کرد: ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر و قانون حمایت از «آمران به معروف» و «ناهیان از منکر» در همین راستا شکل گرفته است تا این فریضه احیا شود و افرادی که در این راستا گام برمی‌دارند تنها نمانند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری به تبیین تفاوت امر و نهی با موعظه پرداخت و با تاکید بر اینکه انسان ها با یکدیگر برابرند، اظهار کرد: این جایگاه حقوقی آمر به معروف و ناهی از منکر است که به او برتری می بخشد.

وی در فراز دیگری از سخنان خود امر به معروف و نهی از منکر را با مقوله قضاوت مقایسه و عنوان کرد: قاضی از محل شخصیت حقیقی خود حکم صادر نمی‌کند، بلکه به واسطه گمارده شدن توسط ولی فقیه جامع الشرایط و جایگاه حقوقی می‌تواند بر شئونات زندگی مردم حکم کند.

وی با بیان اینکه شناخت حکم، شناخت موضوع و نداشتن حب و بغض از ویژگی های اصلی قضاوت هستند، گفت: این ویژگی‌ها برای آمران به معروف و ناهیان از منکر هم باید وجود داشته باشد. امر به معروف و نهی از منکر تنها باید برای رضای خدا باشد و شخصی که این کار را انجام می دهد حتی از نفس خود هم نباید تأثیر بپذیرد و تنها برای خدا باید کار کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان ورود به عرصه امر به معروف و نهی از منکر را ورود به عرصه تلاش مجاهدانه دانست و گفت: امر به معروف و نهی از منکر موضوعی تعطیلی ناپذیر و تأخیر ناپذیر است و سستی در این امر آثار زیان بار و جبران ناپذیر فراوانی برای جامعه و نظام اسلامی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.