مشهد-مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از انجام دومین فصل کاوش و گمانه زنی باستان شناسی در محوطۀ تاریخی بازه هور مشهد خبر داد.

انجام دومین فصل کاوش در محوطۀ تاریخی بازه هور مشهد

حسین زارع اظهارداشت: چهارتاقی بازه هور، بنایی است متعلق به دورۀ ساسانی که در ۷۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان مشهد واقع شده و نخستین اثر استان خراسان است که در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
وی افزود: گرچه در یک قرن اخیر، تحقیقات مختلفی در این محوطه تاریخی صورت گرفته ولی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ کاوش‌های باستان شناسی طرح اصلی این چهارتاقی را آشکار ساخت.
وی با اشاره به لزوم انجام برنامه‌های میان مدت به منظور شناسایی وآماده سازی ظرفیت‌های میراث فرهنگی به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری فرهنگی کشور، محوطه تاریخی بازه هور را یکی از این ظرفیت‌ها در استان برشمرد.
وی با تأکید بر اهمیت توجه به فعال نمودن سایت‌های باستانی و چشم انداز آینده آثار تاریخی ،به تعیین عرصه، حریم و تأسیس سایت موزه باستان‌شناختی در پیرامون چهارتاقی بازه هوردر یک برنامه پنج ساله اشاره کرد.
میثم لباف خانیکی سرپرست دومین فصل پژوهش باستان‌شناسی نیز در این محوطه تاریخی، با اشاره به نتایج عملیات مذکور تأکید کرد: در جریان کاوشِ بنای مذکور قطعه سفال‌هایی مربوط به دورۀ ساسانی و اوایل اسلام نیز کشف شد که نشان می‌دهد این بنا تا حدود قرن سوم هجری مورد استفاده بوده و پس از آن رو به ویرانی گذارده است.
 محمود طغرایی کارشناس ارشد میراث فرهنگی خراسان رضوی وناظر کاوش و گمانه زنی محوطه تاریخی بازه هورگفت: این محوطه دارای وسعتی در حدود ۱۰ هکتار بوده و در دورۀ ساسانی و دو سده نخستین اسلامی مسکون بوده است.
شایان ذکر است در آخرین مرحله از برنامۀ فصل جاری، با بهره گیری از اصول حفاظت اضطراری، دیوارهای مکشوفه با استفاده از دیوارک‌های آجری حفاظت و سطوح با خاک نرم و شن پوشش داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.