قدس: ساماندهی پرنده فروشی‌های سطح شهر کرج ازجمله اقداماتی است که در طی ۵ سال گذشته در دستور کار مسوولان خدمات شهری، دامپزشکی و بهداشت استان بوده است اما متأسفانه باوجود برگزاری جلسات متعدد در این راستا هنوز این موضوع به سرانجام قابل قبولی نرسیده است و شاهد ذبح حقوق شهروندان در معابر شهری هستیم.

حقوق شهروندان کرجی در معابر عمومی ذبح می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها:میدان کرج و در امتداد آن خیابان تهران یکی از محله‌های نام‌آشنا برای بسیاری از شهروندان کرجی است که قفس‌های پرندگان موجود در پیاده‌روها که خود به سد معبر انجامیده و همچنین بوی نامطبوع ناشی از نگهداری حیوانات و ذبح ماکیان خاطرات نامطبوعی برای آن‌ها به همراه دارد.

در این منطقه برخی از مغازه‌دارها که به‌ظاهر به فروش پرندگان زینتی مبادرت می‌ورزند پا را اختیارات خود فراتر گذاشته و حالا علاوه بر پرندگان نسبت به فروش موش و یا خوکچه‌هندی نیز اقدام می‌کنند و دور از چشم مأموران بهداشت در نقش کشتارگاه طیور و ذبح مرغ و خروس در معابر نیز حاضر می‌شوند.

سد معبر، اغتشاش بصری و انتشار بوی نامطبوع در منطقه از عوارض فعالیت برخی از این فروشگاه‌ها و عرضه پرندگان و حیوانات مختلف است که به‌رغم شکایات ساکنان این منطقه اما هنوز اقدام عاجلی برای ساماندهی این پرنده فروشی‌ها انجام نپذیرفته است.

حقوق شهروندان

 علی حسینی یکی از ساکنان این منطقه بابیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که مردم این محله چندین بار طی نامه‌نگاری خواستار رسیدگی به وضعیت بهداشتی و جمع‌آوری این پرنده فروشی‌ها شدند به خبرنگار ما می‌گوید: تاکنون به‌دفعات متوالی شکایات اهالی منطقه طی نامه به شهرداری و اداره بهداشت ارائه‌شده اما متأسفانه تاکنون اقدامی برای جمع‌آوری این صنف نشده است.

وی می‌افزاید: جالب اینجاست که در مسیر فروشگاه‌های پرندگان زنده تعدادی نانوایی نیز مشغول به فعالیت هستند.

وی با ابراز نارضایتی عنوان می‌کند: اغلب این ماکیان و حیوانات در خارج از محدوده مغازه نگهداری می‌شوند و از طرفی این مغازه‌ها علاوه بر پرنده حیواناتی نظیر سگ، گربه، خرگوش، خوکچه‌هندی و انواع موش را نیز به فروش می‌رسانند که به‌طور حتم این اقدامات برای سلامتی شهروندان خطرساز است.

این شهروند ابراز می‌کند: اکثر اوقات حین گذر از این محوطه بوی نامطبوع، گاها جاری بودن خونابه شهروندان را می‌آزارد .

بازرسی‌ها ضعیف است

این مشکلات در حالی در شهر کرج رخ می‌نماید که پیش‌ازاین اصغر نصیری جانشین معاونت خدمات شهری شهرداری کرج اعلام کرده بود که با نظارت هفتگی و گروه‌های بازرسی قفس‌ها و اتاقک‌های نگهداری پرندگان به‌طور کامل از سطح شهر جمع‌آوری و تخریب‌شده است

وی همچنین در این رابطه بیان کرده بود از تعداد ۸۰ صنف پرنده فروش فعال در این حوزه، تنها ۵۵ واحد دارای پروانه هستند و بر اساس قانون باید فروش پرنده‌های زینتی را در دستور کار خود قرار دهند و از انواع دیگر پرندگان استفاده نکنند.

 اما رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرج بازرسی این صنف و چگونگی عملکرد آنان بر اساس قانون و پروانه را بسیار ضعیف می‌داند و می‌افزاید: طبق قانون باید ۵۰۰ مورد پرنده در محل کسب نگهداری شود اما و در برخی واحدها این تعداد به بیش از ۳ هزار پرنده می‌رسد.

محمود خدری با اشاره به اینکه افزایش تعداد پرندگان علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی، بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد، خاطرنشان می‌کند: بازرسی و جمع‌آوری و فعالیت در ضوابط قیدشده این صنف باید در دستور کار قرار گیرد و ذبح مرغ و خروس در این واحدها نیز از مواردی است که چهره شهر را مخدوش می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری طیور زنده از سطح شهرستان کرج  ادامه می‌دهد: به‌منظور جلوگیری از هرگونه فروش طیور زنده در سطح شهر و جلوگیری از سرایت بیماری‌های مشترک به انسان، برنامه عملیاتی جمع‌آوری طیور زنده از مراکز عرضه غیرمجاز در سطح شهرستان کرج با حضور اداره محیط‌زیست، شهرداری کرج و دامپزشکی تاکنون و در چندین نوبت به مرحله اجرا درآمده است.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه به‌رغم تذکرات مکرر به مالکان این مراکز در سطح شهر ، هنوز شاهد فروش و عرضه مرغ و خروس زنده در سطح شهر هستیم که مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده‌اند.

وی  ادامه می‌دهد: بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور عرضه هرگونه طیور زنده ازجمله مرغ و خروس  و حیوانات خانگی در مراکز غیرمجاز و محل‌های عبوری ممنوع بوده و در صورت مشاهده بازرسان دامپزشکی نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام خواهد شد.

تکلیف مشخص نیست

هرچند که مسوولان دامپزشکی مدعی هستند که بازرسان این سازمان در صورت مشاهده این‌گونه تخلفات نسبت به برخورد و جمع‌آوری آن اقدام می‌کنند اما جای این سؤال که چگونه در حال حاضر در محدوده خیابان تهران به‌وضوح این تخلفات نمایان بوده و از چشم بازرسان دور می‌ماند بی‌پاسخ‌مانده است.

البته مسئول بهداشت محیط استان البرز در این رابطه می‌گوید: طبق مصوبه‌ای که در کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک برگزار شد مقرر گردید طی دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت این مسئله ساماندهی شود و با هماهنگی شهرداری، محیط‌زیست و اداره کل دامپزشکی این مسئله رسیدگی شود و شهرداری مکانی را برای جانمایی فروش پرنده‌ها مشخص کند و این صنف از سطح شهر جمع‌آوری و یکجا متمرکز شود.

مقصود جعفری نیا اظهار داشت: البته تاکنون جوابیه‌ای در این خصوص و اعلام نتیجه برای ما ارسال نشده است. وی همچنین افزود: این مشکلات منحصر به محدوده میدان کرج نیست بلکه در دیگر مناطق استان را هم درگیر کرد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.