کرج-دهستان بیلقان درواقع آخرین حد محدوده شهری کرج محسوب می‌شود و بعدازآن روستاهای کناره جاده چالوس و در حاشیه رودخانه کرج واقع‌شده‌اند.

«بیلقان» تابلوی زیبای طبیعت با قاب تاریخی در استان البرز

قدس آنلاین-گروه استان ها: بیلقان یکی از محله‌های شهر کرج و بخش آساراست و این منطقه دره‌ای معتدل و در شمال شرقی کرج واقع‌شده است.

درختان سر به فلک کشیده چنار در کنار درختان توت و بید در باغستان‌های حصار، ‌کافه‌های سنتی و هوای خنک و پاک کنار رودخانه این محله را مأمنی برای خانواده‌ها قرار داده تا در نزدیکی شلوغی و ازدحام شهر، گوشه‌ای دنج برای استراحت باشد.

 روستاهای «حسین‌آباد»، «بهمنیه» و «باغ‌پیر» از جمله بخش‌های این دهستان زیبا هستند که همه‌ساله پذیرای گردشگران بسیاری است.

نزدیکی به رودخانه، عبور جاده زیبای چالوس از کنار بیلقان، پل زیبا و مرتفع بیلقان و فضاهای تفریحی اطراف آن از یک‌سو و وجود آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی از سوی دیگر موجب توجه گردشگران به این دهستان زیبا شده است.

سفر به بیلقان

برای سفر به این منطقه در مسیر کمربندی کرج به سمت چالوس، هنگامی‌که از بافت شهری کرج یعنی محله حصار دور می‌شوید ناگهان دهانه تونلی در برابرتان ظاهر می‌شود که اگر کمی دقت کنید در بالاترین نقطه قوس تونل، ‌پلاکی فلزی چسبیده است که روی آن نوشته‌شده تونل «شماره یک» این تونل نخستین تونل جاده کرج – چالوس است که به‌محض خروج از آن به پل مرتفع و زیبایی می‌رسید.

دهانه این پل مرتفع و زیبا که روی رودخانه کرج واقع‌شده است به دهانه تونل چسبیده است.

انتهای پل به پارک و میدان امیرکبیر منتهی می‌شود که با دارا بودن فضای سبز مناسب محلی برای تفرج مردم منطقه شده است.

‌در ایام تابستان و در مواقعی که ترافیک جاده سنگین است مسافران خسته از ترافیک، به این پارک زیبا پناه می‌برند و حتی شب را هم در آن می‌مانند. از دامنه کوه کنار جاده و پارک، آبشاری بسیار زیبا به سمت پائین روان است.

امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، ‌مغازه، نانوایی و سایر مایحتاج  در اطراف این پارک دیده می‌شود.

اگر هوس کردید مناظر اطراف را از بالای پل ببینید حتماً بااحتیاط و با رعایت کامل اصول ایمنی به بالای پل که در کناره‌های آن فضایی برای ایستادن شبیه به پیاده‌رو وجود دارد بروید و از آن بالا، منظره چشم‌نواز رودخانه پرآب کرج که در بین انبوه درختان زیبا روان است را تماشا کنید.

در اکثر روزها، ‌خصوصاً روزهای تعطیل عده‌ای از جوانان ماهر و آموزش‌دیده که آماده ورزش پرش از ارتفاع یا سقوط آزاد هستند را می‌توان روی پل دید که به خود چهاربندهای ایمنی و حمایل بسته‌اند و مشغول تمرین این ورزش مفرح اما خطرناک هستند.

آبشار بیلقان

بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی کشور دریکی از ورودی‌های مهم استان البرز واقع‌شده است لذا مسافران عبوری در مسیر می‌توانند از منظر سواره‌رو از این آبشار دیدن کنند.

 این آبشار که چهره ورودی شهر کرج را بسیار زیبا و دیدنی کرده است این قابلیت را نیز دارد که در تمام فصل‌ها ازجمله زمستان هم فعال باشد.

این آبشار بعد از پل بیلقان و در ابتدای جاده کرج به چالوس قرار دارد و ارتفاع آن به  ۳۰ متر و عرض دهانه آن به ۱۴ متر می‌رسد.

آبشار مصنوعی بیلقان دارای نورپردازی ویژه و سنگ گذاری با سنگ‌های طبیعی است که مجهز به سیستم مه پاش جهت ایجاد مه مصنوعی و تلطیف محیط و همچنین مجهز به دستگاه گرم‌کننده جهت جلوگیری از یخ‌زدگی است.

این آبشار در شب با نورپردازی رنگارنگ چنان فضای دل‌انگیزی را در کنار میدان امیرکبیر ایجاد می‌کند که ساعت‌ها بینندگان را در سرجایشان میخکوب می‌کند.

جالب اینجاست که در روزهای تعطیل و روزهای آخر هفته آب این آبشار به‌کلی خشک می‌شود و دوباره در ایام هفته با آب فراوان چشم بینندگان را به خود خیره می‌کند.

علت خشک شدن آن در روزهای تعطیل این است که این آبشار مصنوعی است و در روزهای پر رفت‌وآمد جاده به خاطر این‌که باعث ترافیک و حواس‌پرتی راننده‌ها نشود آن را خاموش می‌کنند.

آبشار مصنوعی بیلقان یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای مصنوعی کشور است که در ساخت آن از بتن و سنگ طبیعی استفاده‌شده است.

این آبشار با آبدهی زیاد، آب را از رودخانه کرج تغذیه می‌کند و به بالای کوه می‌رساند.

حمام بیلقان

حمام قدیمی بیلقان که قدمت آن به قرن هشتم می‌رسد در باغ پیر واقع‌شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی در این منطقه است.

حمام  قدیمی در این آبادی در نگاه اول چیزی جز سه برآمدگی مخروطی شکل در یک میدانگاه به نظر نمی‌رسد.

 بالای هر یک از این برآمدگی‌های مخروطی، سوراخی به شکل نورگیر وجود دارد که با تورهای سیمی پوشیده شده است.

از سبک بنای حمام قدیمی بیلقان می‌توان نتیجه گرفت که این بنا مربوط به دوران قاجاریه است و به گفته اهالی تا سال ۱۳۵۰ دایر و مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

گشت‌وگذار در روستا

علاوه بر پارک امیرکبیر، پارک تفریحی بیلقان هم داخل این دهستان است. مقبره پیر از دیگر مکان‌های گردشگری بیلقان است. در این روستا تصفیه‌خانه‌ای است که آب رودخانه پائین‌دست سد امیرکبیر به آن می‌ریزد و پس از تصفیه به‌وسیله لوله‌های قطور، به تصفیه‌خانه کن در تهران انتقال داده می‌شود.

دهستان در ادامه باغ‌های محله حصار واقع‌شده است. حصار از محله‌های قدیمی کرج است که در کناره رودخانه کرج است و پوشیده شده از انبوه درختان در باغ‌های قدیمی است. در فصل‌های گرم سال این محله پذیرای مردم زیادی از داخل کرج و مسافران عبوری از دیگر شهرهای کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.