تربت جام ـ خربزه یکی از محصولات بومی تربت جام است که توانسته نقش به سزایی در اشتغال شهرستان ایفاء کند به طوری که در زمان فصل کاشت تا برداشت بیش از ۵۰۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند اما آنچه را که توجه بیشتر مسئولان برای این محصول می طلبد برند سازی و بازار فروش است.

قطب خربزه کشور با مشکل برند سازی و بازار فروش مواجه است

 قدس آنلاین-گروه استان ها: مدیر جهاد کشاورزی تربت جام در این رابطه می گوید: تربت جام قطب خربزه کشور است و این محصول بومی تربت جام اکنون شهرت جهانی داشته و انتظار می رود به همت مسئولان کشوری بتوانیم مشکلات و موانع صادرات را برطرف کنیم و با کمک تشکل های بخش کشاورزی بتوانیم برای بهره برداران وکشور ارز آوری خوبی داشته باشد.

 عدم ثبات در بازار

 جعفر جوادی، عدم ثبات در بازار، نصب کنتورهای حجمی وبه مراتب آن کمبود آب را از عمده ترین مشکلات پیش روی کشاورزان خربزه کار را دانسته و می افزاید: این عوامل باعث کاهش عملکرد این محصول می شود وامسال با وجود مشکلات کم آبی، کاهش بارندگی ها و نصب کنتورهای حجمی که باعث کاهش عملکرد نیز شده است، این شهرستان بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی خود را به کاشت این محصول اختصاص داده است.

وی بیان می کند: برداشت بیش از ۳۴۰ هزار تن خربزه در تربت جام بعنوان قطب تولید کشورآغاز شده است و پیش بینی می شود ۳۴۰ هزار تن خربزه از مزارع تربت جام برداشت شود.

مدیرجهاد کشاورزی تربت جام با بیان اینکه  امسال ۴ هزار هکتار از این محصول به صورت نشائی و ۱۲ هزارهکتار آن بصورت بذری زیرکشت قرار گرفته است ادامه می دهد:با نظارت مستمر کارشناسان این مدیریت، ترویج کشت نشائی و رعایت اصول کشاورزی در سال زراعی جاری سبب برداشت ۱۸ تن خربزه از هر هکتار مزارع جالیز تربت جام شده است.

جعفر جوادی بیان کرد : امسال بیش از ۱۴ میلیون تولید نشاء خربزه انجام و در مزارع این شهرستان کشت شد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مزارع خربزه استان به شهرستان تربت جام اختصاص دارد و تاکنون این محصول به کشورهای آلمان و حوزه خلیج فارس صادر شده است بیان می کند: برداشت این محصول از اوایل تیر ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و در این ارتباط بیش از ۵۰۰ هزار نفر به صورت فصلی در این شهرستان مشغول کار می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.