هنر- تکتم بهاردوست: یکی از ابزار سرگرمی برای جوانان امروزی در کشور ما تلویزیون است و با اینکه چند ماهی از سال جدید گذشته، ولی جای خالی برنامه‌های شاد و مهیج و جذاب و تلفیقی و البته جوان‌پسند در تلویزیون احساس می‌شود. اما سیدحامد حسینی یکی از تهیه‌کنندگان و کارگردانانی است که این روزها در تدارک تهیه و تولید یکی از همین برنامه‌های ترکیبی و جوان‌پسندانه است. به انگیزه ساخت برنامه «نون جوونی» با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

کار خوب، پول خوب می‌خواهد

کمی از برنامه «نون جوونی» بگویید.

برنامه «نون جوونی» به سفارش گروه اجتماعی شبکه سه سیما و در قالب یک برنامه ترکیبی نمایشی در 54 قسمت 40 دقیقه‌ای تهیه و تولید می‌شود که هر برنامه یک موضوع مشخص دارد و حول محور جوانان و اوایل جوانی خواهد بود. این برنامه از هفت آیتم تشکیل می‌شود که دو آیتم آن نمایشی است و الباقی آن از موضوع‌هایی مثل مستند، کمیک استریپ و... بهره می‌برد.

بخش‌های نمایشی در یک سالن تئاتر و توسط جوانان تئاتری هربار موضوعی را روایت می‌کند. آیتم‌های دیگر این برنامه شامل ایرانگردی و فرزانگان است که به جوانان اقوام و جوانان موفق کل کشور خواهد پرداخت.

سال‌هاست که تلویزیون پر شده از این‌دست برنامه‌های ترکیبی. این برنامه چه ویژگی و تازگی خاصی برای تماشاچی دارد؟

این برنامه بدون حضور مجری تولید و ارائه می‌شود و حلقه اتصال همه آیتم‌هایش، یک آیتم نمایشی است. درواقع این برنامه متلکم وحده‌ای مثل مجری ندارد و ما در هر قسمت از این برنامه به یک موضوع محوری مثل مسئولیت‌پذیری، انتقاد، استقلال و... می‌پردازیم و در هر قسمت مخاطب، بیننده یکسری آیتم‌ها حول محور موضوع همان قسمت خواهد بود.

لازم به ذکر است که این برنامه از حضور اتاق فکر جوانی بهره برده است که با حساسیت بالایی به انتخاب موضوعات و سوژه‌ها با توجه به وضعیت حال حاضر جامعه و نیاز جوانان می‌پردازد و همه این‌ها برای این است که تا ما بتوانیم در انتهای هر قسمت به یک خروجی درستی از طرف مخاطبان برسیم.

گفته‌اید این برنامه شاد است، اما کمدی نیست. این برنامه ترکیبی از چه فاکتورهایی برای این شادی و سرزندگی استفاده کرده است؟

بله، ما در این برنامه یک نگاه از بالا به پایین نداریم و همه سعی‌مان این است که با جوان رفیق باشیم. مخاطب جوان ما در این برنامه در اوایل جوانی است و همه سعی ما این است که نصیحت نکنیم و می‌خواهیم که هم‌سطح مخاطب با او همراه باشیم. بله، این برنامه کمدی نیست، ولی از بخش‌هایی از فانتزی و کمدی استفاده می‌کنیم.

تقریباً در همه این سال‌ها تلویزیون از برنامه‌های جوان‌پسندانه خالی شده است، یا حداقل توانایی اقناع کردن این گروه را ندارد. چرا؟ اصلاً فاکتورهای یک برنامه جوان‌پسندانه چیست؟

یکی از فاکتورهای برنامه‌های جوان‌پسندانه این است که باید اقتضائات زمان و مکان در آن رعایت شود؛ این‌که این برنامه در چه موقعیتی و برای جوانان چه کشوری ساخته می‌شود. طبیعتاً برنامه‌ جوان‌پسندانه‌ای که مربوط به جوانان دهه شصت است، به درد جوان امروزی نمی‌خورد. الان شرایط و اقتضائات زمانی فرق کرده است. ذائقه جوانان ما خیلی فرق کرده و برنامه‌سازی برای جوانان خیلی سخت شده، چون تنوع دیداری و شنیداری جوانان خیلی بالا رفته و ورودی اطلاعاتشان حجم خیلی بالایی دارد.

به‌نظر من جوان امروزی را باید به‌سمت ساده‌گرایی و نه ساده‌زیستی هدایت کرد. امروزه مخاطب از حجم گرافیکی بالا و پراکندگی صحبت‌ها خسته است. اگر منسجم کار کنیم، مخاطبان جوان برنامه دما را می‌پسندند. از همه این‌ها که بگذریم، کار خوب پول خوبی می‌خواهد. باید بتوانیم یک اتاق فکر غنی و قوی داشته باشیم و تولیدکنندگان قوی بیاوریم تا خلاقیت را درست جلوی دوربین ببریم، چون به هرجهت ارائه و خلق ایده یک بخش است و اجرای خلاقیت و ارائه این ایده‌ها یک بخش دیگر، که البته شرایط و حمایت مالی در ارائه هرچه بهتر موضوع تأثیرگذار است و این یکی از فاکتورهای جدی در ارائه یک برنامه متفاوت است.

*تلویزیون ما عملاً برای شب‌ها برنامه جوان‌پسندانه ندارد. «نون جوونی» نمی‌خواهد شب‌های جوانان را پر کند؟ این برنامه چقدر برمبنای خواسته‌های جوانان ساخته شده است؟

بله، در طرح ارائه‌شده به شبکه یک چنین پیشنهادی داشته‌ایم که اگر اجازه بدهید، در زمان عصرگاه این برنامه را روی آنتن ببریم تا بتوانیم بعد از دریافت بازخوردها، برای زمان شبانگاهی تصمیمی بگیریم.

طبیعتاً یک برنامه شبانه باید خیلی قوی‌تر و جذاب‌تر ارائه شود تا مخاطب با او همراهی کند. جوان‌های ما الان حجم ذهن‌شان درگیر فضای مجازی است که ما باید بتوانیم با تولید یک برنامه قوی آن‌ها را مجاب کنیم که از فضای مجازی فاصله بگیرند و با ما همراه شوند و این کار را خیلی سخت می‌کند.

 درخصوص بخش آخر سؤالتان هم باید بگویم که بله، همه این برنامه‌ها براساس دغدغه‌های جوانان و سوژه‌های روز جوانان ساخته شده و اصلاً تیم سازنده این برنامه همه جوان هستند و فکر جوانی پست ساخت این برنامه وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.