یزد - سرپرست میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه گفت: بافت ۱۶۲ هکتاری تاریخی ابرکوه که با همت پایگاه پژوهشی بافت تاریخی ابرکوه به ثبت آثار ملی کشور رسید حصاراین بافت تاریخی مرمت وساماندهی می شود.

مرمت و ساماندهی حصار بافت تاریخی شهر ابرکوه آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان یزد، عباس قدیریان با بیان این خبر اظهاردشت: به همت میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه مرمت و  ساماندهی حصار تاریخی ابرکوه در دستور کار قرار گرفت وعملیات اجرایی این طرح شامل: بدنه و زیرسازی حصار چینه ای، کاهگل حصار در برخی قسمتها، زیرسازی و استحکام بخشی، کف سازی پیاده رو با آجر و قلوه سنگ، شرفی لبه دیوار ها و کاهگل پشت بام در برخی نقاط است.

وی بابیان اینکه مرمت این طرح حدود دو ماه به طول می انجامد افزود: برای این طرح اعتباری بالغ بر دو میلیارد و دویست میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه بافت تاریخی که به صورت پیمانی اجرا می شود اختصاص داده شده و همچنین این اداره در نظر دارد طی سال های آینده، این پروژه را تا بازسازی کامل حصار ادمه دهد.

قدیریان تصریح کرد: بافت تاریخی شهر ابرکوه با وجود پیوستگی و متراکم بودن دارای محلات مختلفی است که مرز بین این محلات را معابر و گذرها و گاهی اوقات خانه ها تشکیل می دهند.

وی گفت: محلات دربقلعه، بازار، جرم الدین، نبادان، دروازه میدان، دروازه علی، جهانستان و طاووس در داخل حصار بافت تاریخی قرارداشته و در  بین این محله ها دروازه علی، درب قلعه، دروازه میدان، شفاآباد و نظامیه از دروازه های قدیمی ورودی شهر محسوب  شده و حصار شهر در حاشیه محلات نامبرده امتداد می ­یابد و همچنین دیگر محلات گلکاران و پشت آسیاب جز آبادی های حاشیه شهر و در خارج از حصار قرار دارند .

سرپرست میراث فرهنگی ابرکوه خاطرنشان ساخت: کلیه محلات بر روی دو رشته سنگ واقع شده که کشیدگی غربی شرقی داشته و به موازات هم قرار دارند و محله دروازه علی در شمال شرقی، درب قلعه در شمال غربی، دروازه میدان و جهانستان در جنوب شرقی و گل کاران و پشت آسیاب در جنوب غربی این بستر سنگی قرار دارند.

قدیریان تصریح کرد: بافت ۱۶۲ هکتاری تاریخی ابرکوه دی ماه سال گذشته و با همت پایگاه پژوهشی بافت تاریخی ابرکوه به شماره ۳۱ هزار و ۵۲۶در فهرست  آثار ملی کشور به ثبت رسیده است 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.