مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار با اعلام این خبر که طرح اشتغال فراگیر به عنوان برنامه‌ای میان‌مدت یکی از زیرمجموعه‌های «طرح جامع اشتغال ملی» است که تا پایان سال تدوین خواهد شد، گفت: نرخ بیکاری طبق تکلیف برنامه ششم توسعه باید به ۸.۶ درصد برسد.

 طرح بلندمدت «اشتغال» تا پایان سال ابلاغ می‌شود

به گزارش قدس آنلاین،  طرح اشتغال فراگیر برای سال ۹۶، از هفته گذشته توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد که در این طرح اشتغال‌زایی با تکلیف به دستگاه‌های اجرایی و حتی نهادهای عمومی غیردولتی پیگیری خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طرح اشتغال فراگیر برای سال ۹۶، در حالی ابلاغ شده است که طبق گفته علاءالدین ازوجی،  مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار یکی از زیرمجموعه‌های طرح ملی اشتغال است که تا ۸ ماه دیگر آماده اجرا می‌شود.

*جزئیات طرح جامع اشتغالی دولت 

ازوجی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات طرح ملی اشتغال‌زایی، گفت: این طرح جامع برای دوره ۵‌ساله و اجرای آن تا پایان برنامه ششم توسعه خواهد بود.

وی افزود: در صورت اجرای صحیح و کامل طرح جامع ملی، با توجه به تکلیف برنامه ششم توسعه کشور، نرخ بیکاری تا ۸.۶ درصد کاهش خواهد یافت، بنابراین برای دستیابی به این هدف باید سالانه ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شود.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار با بیان اینکه طرح اشتغال فراگیر که از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده، یکی از طرح‌های زیرمجموعه طرح اشتغال ملی است، ‌ گفت: در طرح اشتغال فراگیر، ‌ اشتغال‌زایی از طریق تمام ظرفیت‌های کشور اعم از بخش خصوصی، دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی دنبال خواهد شد.

* فرصت‌های طرح اشتغال فراگیر

ازوجی در پاسخ به این سوال که طرح اشتغال فراگیر نسبت به طرح‌های اشتغال‌زایی و بسته‌هایی که تاکنون از سوی دولت رونمایی شده است، چه مزیت‌ها و فرصت‌هایی دارد، ‌ گفت: یکی از مزیت‌های این طرح ورود نهادهای غیردولتی و هماهنگی با آنان برای ایجاد اشتغال‌زایی است که در طرح‌های قبلی چنین چیزی وجود نداشت.

وی افزود: یکی دیگر از محاسن طرح اشتغال فراگیر اجرای رسمی طرح تکاپو پس از طی دوران آزمایشی در استان‌های مختلف است، چرا که تولید و اشتغال در کنار هم مورد توجه قرار می‌گیرند.  

این مقام مسئول وزارت کار معتقد است که طرح تکاپو به عنوان یکی از طرح‌های موفق دولت می‌تواند، نقش مؤثری در جریان اجرای کامل طرح اشتغال فراگیر داشته باشد.

وی گفت: نهادهایی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد، بسیج، سپاه، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و سایر نهادها بخش‌هایی هستند که در موضوع اشتغال فراگیر به کمک دولت خواهند آمد.

ازوجی با بیان اینکه در طرح  اشتغال فراگیر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به هماهنگی برای ایجاد اشتغال‌زایی حمایتی در دستگاه‌ها شده‌اند، اظهار داشت:‌ اشتغال حمایتی نیز در کنار سایر طرح‌های اشتغال‌زایی در سرفصل‌های اشتغال فراگیر اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که منابع لازم برای اجرای طرح اشتغال‌زایی حمایتی از چه محلی تأمین خواهد شد، گفت: منابع اشتغال حمایتی از بودجه داخلی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تأمین خواهد شد و در صورت نیاز شبکه بانکی با توجه به تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تأمین مالی خواهد کرد.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار گفت: برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت تاکنون کوتاه‌مدت و میان‌مدت بوده که تا پایان سال با ابلاغ طرح جامع ملی اشتغال در فرآیند بلندمدت پیگیری خواهند شد.

* تدوین مشترک طرح جامع اشتغال با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور

ازوجی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه طرح جامع اشتغال توسط چه دستگاه‌هایی تدوین خواهد شد، گفت: طبق بند «ز» ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور، برنامه جامع اشتغال با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین خواهد شد و پس از آن در هیأت دولت بررسی می‌شود.

وی گفت: در صورت اجرای طرح جامع اشتغال طرح‌های نظیر تکاپو، کارورزی، آموزش حین انجام کار و حرکت به عنوان زیرمجموعه اشتغال ملی تعریف خواهند شد، بنابراین طرح‌های بزرگ‌تر و جامع‌تر در ذیل این برنامه اجرا می‌شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.