تابه‌حال فکر کرده‌اید که ممکن است هر لحظه به‌صورت ناگهانی و طی یک اشتباه، تمام یا بخشی از اطلاعات گوشی‌ و یا کامپیوترتان را از دست بدهید؟! حتی اگر این اطلاعات چندان مهم هم نباشد، بازهم از دست دادنشان ناگوار است.

تو هم یه ابر بگیر...!

تابه‌حال فکر کرده‌اید که ممکن است هر لحظه به‌صورت ناگهانی و طی یک اشتباه، تمام یا بخشی از اطلاعات گوشی‌ و یا کامپیوترتان را از دست بدهید؟! حتی اگر این اطلاعات چندان مهم هم نباشد، بازهم از دست دادنشان ناگوار است. موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر از جمله وسایلی است که هرکدام از ما حداقل یکی دو مورد از آن‌ها را استفاده می‌کنیم و اطلاعاتمان را روی آنها ذخیره کرده‌ایم. حتی شاید شما برای پشتیبان‌گیری از اطلاعاتتان، آن‌ها را روی یک فلش یا هارد جدا هم ذخیره کرده باشید. اما آیا ممکن نیست عواملی مثل گم‌شدن و یا سوختن فلش و هارد شما، باعث از بین رفتن اطلاعات‌تان شود؟! اینجاست که باید به فکر یک فضای مناسب‌تر برای ذخیره اطلاعات‌تان باشید تا امکان از دست رفتن آن‌ها را به صفر برسانید. امروز قرار است با هم سیستم «ذخیره‌سازی ابری» را که یک فضای امن برای ذخیره‌سازی اطلاعات است، بررسی کنیم.

اصلاً ذخیره‌سازی ابری چی هست؟
احتمالاً برایتان پیش آمده که نگران پاک‌شدن یک اطلاعات مهم از روی کامپیوتر و یا موبایل‌تان باشید، بنابراین آن را در ایمیل و یا حتی تلگرام خودتان آپلود کرده‌اید تا اگر از روی سیستم پاک شد، دوباره آن را دانلود و استفاده کنید. این نمونه‌ای ساده از کاری‌ است که فضای ابری می‌کند. فضای ذخیره‌سازی ابری یا cloud data storage به‌معنای در دسترس بودن اطلاعات در همه‌جاست؛ یعنی به‌جای ذخیره اطلاعات روی سخت‌افزار مثل موبایل یا کامپیوتر، آن‌ها را در فضای اینترنت نگهداری می‌کند. با این حساب دیگر مهم نیست که شما کجای دنیا هستید و از چه کامپیوتر یا موبایلی استفاده می‌کنید. تنها کافی است به یک اینترنت با سرعت بالا وصل شده و به‌محض وارد شدن به حساب کاربری‌تان در فضای ابری، همه فایل‌ها را مشاهده کنید.

هزینه هم داره؟
شما برای خرید هرکدام از ابزارهای فیزیکی ذخیره‌سازی اطلاعات مثل فلش، حافظه مموری، هارد و... مجبورید هزینه کنید، اما در فضای ابری بسته به این‌که از چه برنامه‌ای استفاده می‌کنید، شرایط متفاوت است. هر برنامه‌ای، مقدار مشخصی فضای رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد. معمولاً این فضا بین ۲ تا ۵۰ گیگابایت و گاهی هم بیشتر از آن متغیر است. بعد از پر شدن این فضا و برای استفاده بیشتر باید متناسب با فضای اضافه‌ای که نیاز دارید، ماهانه مبلغی را پرداخت کنید. در ادامه قرار است با هم چند نمونه از بهترین برنامه‌های سیستم ذخیره‌سازی ابری را مرور کرده و مزیت‌ها و امکانات هرکدام را بررسی کنیم.

 باکس (Box)
باکس یکی از معروف‌ترین برنامه‌های ساخته‌شده برای فضای ابری‌ است. باکس را می‌توان روی همۀ سیستم‌عامل‌ها نصب کرد؛ از ویندوز، مک و اندروید گرفته تا iOS، ویندوفون و بلک بری. با استفاده از این برنامه می‌توانید تمام اطلاعات موبایل یا سیستم‌تان را در هر قالب و فرمت که باشد، ذخیره کنید. از مزیت‌های این برنامه می‌توان به محیط ساده کار با آن، افزونه‌های جدید و کاربردی مثل مشاهده و ویرایش مستقیم فایل‌های ورد و اکسل و سرعت بالا در ذخیره‌سازی اشاره کرد. شما می‌توانید در باکس، متناسب با نوع ثبت‌نام‌تان بین ۵ تا ۵۰ گیگابایت فایل به‌صورت رایگان ذخیره کنید.

آی کلود (iCloud)
برنامه iCloud که مخصوص دارندگان اپل است، خودش دو نوع دارد؛ iCloud Backup که سرویس ذخیره آنلاین اپل است. هدف این سرویس گرفتن پشتیبان یا بک‌آپ از بخشی از اطلاعات و تنظیماتی است که روی دستگاه‌هایی مثل آیفون، آی‌پد یا آی‌پاد قرار گرفته است؛ یعنی سرویس iCloud از موسیقی‌ها و فیلم‌ها و سریال‌هایی که شما از iTunes Store خریداری نکرده‌اید یا پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی و عکس‌هایی که از کامپیوترتان روی دستگاه آیفون یا آی‌پد سینک کرده‌اید، پشتیبان نمی‌گیرد. اما iCloud Drive سرویس دیگری است که به‌کمک آن می‌توانید هرچیزی را که با اپلیکیشن‌های خود اپل مثل pages یا Numbewrs ایجاد کرده‌اید، به‌جای ذخیره روی دستگاه روی iCloud Drive ذخیره کنید و از همه دستگاه‌های دیگرتان هم به آن فایل‌ها دسترسی داشته باشید. iCloud حدود ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد و از آن بیشتر را باید دست در جیب مبارک کنید و فضای ذخیره‌سازی اضافه بخرید.

گوگل درایو (Google drive)
هر برنامه‌ای که گوگل پشتیبان آن باشد، یک سر و گردن نسبت به سایر برنامه‌های مشابه بالاتر است، چه برسد به این‌که جزء برنامه‌های سیستمی و ثابت گوگل هم باشد. گوگل درایو را که از پیشوند اسمش می‌توان فهمید به کجا تعلق دارد، باید جزء برترین برنامه‌های فضای ابری دانست. بزرگ‌ترین مزیت گوگل درایو هم همین وابسته بودنش به بقیه امکانات گوگل است. این یعنی برای استفاده از گوگل درایو نیازی به ثبت‌نام ندارید و می‌توانید از همان اکانت جی‌میل‌تان استفاده کنید. در گوگل درایو هرنوع فایلی از اسناد ورد گرفته تا عکس و فیلم و فایل‌های فتوشاپ و ایندیزاین را می‌توانید ذخیره کنید. البته باید حواستان باشد که فضای رایگان ۱۵گیگابایتی که گوگل درایور در اختیارتان قرار می‌دهد، بین برنامه‌های گوگل پلاس، گوگل فوتوز و اکانت جی‌میل مشترک است؛ یعنی شما درنهایت تا ۱۵گیگابایت می‌توانید در مجموع این برنامه‌ها، اطلاعات آپلود کنید و از آن بیشتر را باید فضای اضافی خریداری کنید. سرعت بالا و امکانات بی‌نظیر گوگل درایو هرکسی را جذب خودش می‌کند. پیشنهاد می‌کنم برای استفاده از ذخیره‌سازی در فضای ابری، به هیچ‌عنوان گوگل درایو را از دست ندهید.

دراپ‌باکس (dropbox)
خیلی‌ها شاید فضای ابری را با آیکون برنامه دراپ‌باکس بشناسند. دراپ‌باکس یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سرویس‌های فضای ابری‌ است. ساده بودن و تر و تمیز بودن محیط کار با آن شاید اولین چیزی است که نظر شما را به خود جلب می‌کند. دراپ‌باکس را می‌توان به‌راحتی بر روی هر سیستم‌عاملی نصب کرد و هرنوع فایل با هر جنس و فرمتی را بر روی آن ذخیره‌سازی نمود. برای ذخیره‌سازی هم فقط کافی است فایل موردنظرتان را داخل برنامه بکشید تا ذخیره شود. به همین سادگی! دراپ‌باکس در ابتدا ۳ گیگابایت فضای رایگان برای ذخیره اطلاعاتتان در اختیار شما قرار می‌دهد، اما نگران نباشید! حسابی اهل حساب‌وکتاب است و ترفندهای مختلفی را برای بالا بردن این فضا درنظر گرفته؛ مثلاً اگر قابلیت آپلود خودکار عکس را در اپلیکیشن موبایل آن فعال کنید، ۳گیگابایت فضای اضافی دریافت می‌کنید و یا به‌ازای معرفی هر یک‌نفر هم ۵۰۰ مگابایت فضای اضافی جایزه می‌گیرید. البته حواستان باشد که می‌توانید نهایتاً ۳۲ نفر را معرفی کنید، یعنی از این طریق حداکثر ۱۶ گیگ فضای اضافی دریافت می‌کنید و برای فضای بیشتر، باید از جیب خرج کنید.

تلگرام
تلگرام هم که حالا جزئی از زندگی ما محسوب می‌شود، از یک فضای ابری جمع‌وجور در درون برنامه‌اش بهره می‌برد. اگر ابری را که در قسمت setting برنامه قرار گرفته، لمس کنید، وارد بخش چت با خودتان شده و می‌توانید با ارسال فایل‌ها و پیام‌های مهم برای خودتان، آن‌ها را ذخیره‌سازی کرده و سپس با هر دستگاهی که به حساب تلگرام خود متصل می‌شوید، از این اطلاعات استفاده کنید. نکته جالب اینجاست که خوشبختانه این فضای ذخیره‌سازی تلگرام حجم خاصی ندارد و نامحدود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.