مشهد- نماینده مردم فریمان و سرخس گفت: مهم‌ترین دغدغه زلزله زدگان بعد از موضوع امداد و نجات ، دغدغه بازسازی است.

اهمال در روند باز سازی  مناطق زلزله زده/اعطای تسهیلات بازسازی کند است

سید احسان قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: در مورد بازسازی، بنا بود ۵ میلیون تومان کمک بلا عوض برای ساخت پرداخت شود ،  ۲ میلیون تومان برای تجهیزات از بین رفته و همچنین یک وام ۱۵ ساله به مبلغ ۲۰میلیون تومان با کارمزد چهار درصد نیز پرداخت شود.

وی بیان کرد: همچنین ۵ میلیون تومان از منابع بازسازی و مربوط به منابع داخلی بنیاد مسکن در ارتباط با همین حوادث است که باید تأمین شود.

وی یاد آور شد: در بسیاری از موارد یک و نیم میلیون تومان تاکنون پرداخت شده است و مابقی مقرر شده است قسمت به قسمت پرداخت شود. مهم‌تر از این آن ۲ میلیون تومان بلاعوض مربوط به کالا ، تاکنون هیچ گزارشی از مردم مبنی بر پرداخت نداریم .

وی ادامه داد: در مورد تسهیلات ۲۰میلیون تومان هم باید تسهیلات از نوع باز سازی باشد زیرا  تسهیلات باز سازی میزان ضمانت ها، سرعت بازگشت و یکسری موضوعات دیگر وسیع‌تر است، اما در این زمینه یک ناهماهنگی گسترده بین بانک مسکن و بنیاد مسکن وجود دارد.  یعنی بنیاد مسکن به عنوان تسهیلات بازسازی این‌ها را عنوان کرده است، اما بعد از یک فرآیند بانک مسکن صرفاً با وجود یکسری وعده و تعهدی که ابتدا در جلسه شورای بانک‌ها در ارتباط با تسهیلات بازسازی داده است، اما این‌ها را به عنوان  تسهیلات مسکن روستایی اقدام می‌کند.

قاضی زاده هاشمی  اظهار داشت: بین تسهیلات مسکن روستایی و باز سازی تفاوت های عمده ای وجود دارد؛ یک تفاوت مربوط است به موضوع ضمانت‌ها که به صورت سه ضامن و زنجیره‌ای است و اگر یک ضامن یک چک برگشتی داشته باشد، کل ضمانت‌ها به هم می‌خورد وتازه ۱۰روز قبل بعد از دو ماه  از زلزله تمام این روندی که انجام شده است یک بار به عنوان تسهیلات بازسازی می‌بایست لحاظ می‌شده است، مورد قبول قرار نداده اند و به عنوان تسهیلات روستایی گفته‌اند که باید فرآیند را از ابتدا دنبال کنید و به عبارتی از سر خط و از ابتدا کل فرآیند را باید شروع کنند یعنی عملاً بابت همین ناهماهنگی بین بنیاد مسکن و بانک مسکن و بخصوص اعمال نشدن تعهدات ابتدایی توسط بانک مسکن و همچنین پیگیری نشدن و پایین بودن سرعت عمل در بنیاد مسکن برای حل این معضل دو ماه از روند بازسازی براساس این تفاوت‌ها از دست داده ایم.  

راه سخت دریافت تسهیلات

وی گفت: در بخش رضویه به بانک مسکن گفته ایم یک نفر از کارمندان بانک در روستاها مستقر شود زیرا یک روستایی که خودش زلزله زده است و در چادر زندگی می‌کند، باید چند بار به مشهد مراجعه کند که چنین شرایطی را ندارد، اما در این باره نیز توجهی صورت نگرفته است.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: الان اگرچه مسیر بازسازی تا حدودی روی غلتک افتاده است، اما عملاً دو ماه را از دست داده ایم و انتظار این است که دوباره شاهد یک ماجرای جدید یا بهانه دیگری نباشیم که در مسیر بازسازی سنگ اندازی صورت بگیرد و واقعاً مشکلات این مردم حل شوند.

وی تصریح کرد: مصوبه هیئت وزیران را برای مناطق زلزله زده به مبلغ  ۳۰ میلیارد تومان در حدود یک ماه و نیم پیش گرفتیم که از سه منشأ ۱۰میلیارد تومان بودجه بنیاد مسکن ، ۱۰میلیارد تومان اعتبار ستاد بحران و ۱۰میلیارد تومان اعتبارات استانی تأمین می‌شود و نیازمند این است که سریعاً اجرایی شود.

تضییع حقوق زلزله زدگان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در برخی از روستاها در شهرستان سرخس نوع اقدام‌هایی که  نشأت گرفته ازعملکرد  بخشداران و بنیاد مسکن است، باعث تأخیرهایی شده است به طوری که   واحد هایی به عنوان واحد های آسیب دیده وجود دارد. مثلاً برای یک خانواده دو یا سه خواهر و برادر ، دو یا سه مورد تسهیلات دریافت کرده‌اند، ولی در برخی جاها هیچ تسهیلاتی دریافت نشده است که در گزارش های اولیه ایرادات خیلی زیادی در این زمینه وجود دارد که باید رسیدگی جدی توسط مراجع نظارتی در این زمینه نیز صورت بگیرد که چه کسانی مخصوصاً در برخی مناطق این تسهیلات را دریافت کردند. یعنی در برخی از روستاها که مثلاً صد درصد تخریب نشده اند به عنوان مقاوم سازی همه معرفی شده اند  یا عده ای معرفی شده اند و این مکانیزم که باعث ایجاد اعتراضاتی شده است که در یک منطقه مثلاً چند نفر انتخاب شده اند و بقیه انتخاب نشده اند مبتنی بر چه موضوعاتی بوده است.

وی گفت: از طرفی  در خصوص ورود دستگاه نظارتی هم ممکن است برخی نهادها همچون بنیاد مسکن مورد بهانه خودشان برای کار نکردن  قرار بدهند  و به نظر این موضوع نیز باید به صورت جدی مورد رسیدگی قرار بگیرد و اگر قرار است، کاری صورت بگیرد در این وسط مردم نباید آسیب ببینند و قربانی شوند .

سستی در کار

وی افزود: بنابراین نیاز است با یک مدیریت قاطع ، جدی و کار آمد تعهدات و قرارهایی که روز اول با مردم گذاشته شده است، عیناً اجراشود زیرا اگرچه قول و قرارها تا حدود زیادی خوب بودند، اما در صحنه اجرا شاهد سستی ، کندی و در برخی از موارد توسط مدیران میدانی شاهد موضوعاتی هستیم که مردم ناراضی هستند و اعتراضاتی را ابراز داشته اند .
 قاضی زاده تصریح کرد:  تا زمانی که بازسازی به معنای واقعی انجام نشود، اگر ارائه بهترین مواد غذایی و امکانات پشتیبانی نیز صورت بگیرد، یک امر موقتی است و اصل این است که سرپناه ومنزل مسکونی ساخته شود . از طرفی مناطق نگهداری دام این زلزله زدگان  باید از حیث امنیت، نگهداری و سایر موضوعات  مورد توجه قرار بگیرد که براساس هماهنگی وهمکاری  بین جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن این موضوع نیز باید سامان پیدا کند اگرچه در موضوع ساختن منزل مسکونی عادی هنوزمسئولان عاجز هستند و به کندی پیش می‌روند و معتقد هستیم این مکان دام هم باید بسرعت و به موازات منازل مسکونی پیش برود که تا قبل از زمستان که تمامی این زلزله زدگان بحث دام و نگهداری از آن‌ها بر ایشان اهمیت دارد، دچار مشکل نشوند.

تاخیر ۲ ماهه

وی ادامه داد:  طبق جدول قرار بود، آخرین منزل مسکونی ۱۵ مهرماه تحویل داده شود هرچند که با این تأخیر دو ماهه که به وجود آمد، ممکن است تا ابتدای آذر نیز به طول بینجامد و نیاز است که پیمانکاران سریع‌تر وارد کار بشوند. وی خاطر نشان کرد:از طرفی  اگرچه پیمانکاران وارد شده اند و این پیمانکاران توسط خود بنیاد مسکن مورد تأیید قرار گرفته اند، ولی خودشان الآن یک معضل شده اند و به جای اینکه با جدیت به دنبال کار باشند به فکر فشار آوردن روی روستاییان هستند که آن‌ها نیز به بنیاد مسکن فشارهایی را ایجاد کنند که مبلغ خوشان را دریافت کنند .
به گفته وی آن چیزی که در این بین مورد غفلت قرار گرفته است، اصل بازسازی است، زیرا دید پیمانکار به بازسازی یک دید تجاری و کسب درآمد است و از طرف دیگر پول یک ابزار فشار  است در صورتی که مصوبات کامل ان قبلاً گرفته شده است و از طرف دیگر بانک مسکن به دنبال این است که تعهداتی را که در ابتدا متقبل شده است، انجام ندهد و در این شرایط مردم دارند قربانی می‌شوند ، در صورتی که در ابتدا مسئولان متعهد شدند که آرامش را برای  زلزله زدگان  فراهم خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.