اراک- فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: شهرستان های اراک، شازند و کمیجان به ترتیب بیشترین آتش سوزی مراتع را در استان از ابتدای سال جاری تاکنون به خود اختصاص داده اند.

اراک، شازند و کمیجان رکورد دار آتش‌سوزی مراتع در سال جاری هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از منابع طبیعی، منصور بهزادی اظهار داشت: ۴۳ هکتار از اراضی مرتعی این استان امسال در هشت فقره حریق سوخت و پوشش گیاهی آن به صورت کامل از بین رفت.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: علاوه بر تلاش و کمک مردم و دستگاه های اجرایی در مهار این آتش سوزی ها، ۱۶ گروه از یگان حفاظت منابع طبیعی این استان متشکل از ۴۸ نفر، این آتش سوزی ها را مهار و از بروز خسارت های بیشتر به اراضی طبیعی استان جلوگیری کردند.

بهزادی افزود: آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی علاوه بر خسارت ۵۰ میلیون ریالی به هر هکتار از این اراضی، نابودی پوشش گیاهی منطقه، از بین رفتن میزان زیادی علوفه دام ها، کاهش جذب ذخیره نزولات آسمانی در مناطق سوخته، آسیب رساندن به محیط زیست، مساعد شدن زمینه فرسایش آبی و بادی و شیوع آفات و امراض گیاهی در این مناطق می شود.

وی اظهار کرد: ۹۵ درصد آتش سوزی مراتع استان عامل انسانی دارد و بر اساس مطالعات انجام شده ۸۵درصد آتش سوزی مراتع غیر عمدی و بر اثر رها کردن آتش های ایجاد شده در طبیعت برای پخت و پز، پرتاب سیگار روشن به اطراف جاده ها، مراتع و آتش زدن پسماند کشاورزی و ۱۵درصد به صورت عمدی و بر اثر اختلاف ها و سرگرمی رخ می دهد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مرکزی افزود: پنج درصد آتش سوزی های مراتع نیز به صورت طبیعی و بر اثر برخورد رعد و برق با مراتع، گرم شدن هوا و ذره بینی عمل کردن شیشه های رها شده در طبیعت ایجاد می شود.

بهزادی از مردم خواست ضمن رعایت مسائل ایمنی برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع، در صورت مشاهده هرگونه دود و آتش در عرصه های طبیعی، با شماره ۱۵۰۴ تماس گرفته و بازرسان این اداره کل را در جریان قرار دهند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.