مشاجرات وزیر خارجه آمریکا با اعضای کاخ سفید و همچنین افزایش نقش سفیر آمریکا در سازمان ملل برای ترویج سیاست خارجی این کشور، گمانه زنی برای حذف تیلرسون و واگذاری سِمت وی به هیلی را افزایش داد.

ادامه وزارت «تیلرسون» جای تردید دارد/ «هیلی» جانشین احتمالی!

به گزارش قدس آنلاین،  مشاجره و اختلاف در کاخ سفید هر از گاهی نقل محافل رسانه ای می شود تا آنجا که در ۶ ماهی که از ریاست جمهوری دونالد ترامپ می گذرد، بارها شاهد جابجایی هایی در سلسله مراتب عالی دولت تازه کار واشنگتن بوده ایم که بعدها مشخص شده دلیل اصلی آن بگو مگو با شخص رئیس جمهور یا یکی از مشاورین نزدیک وی بوده است.

اکنون نیز در حالی که همین چند روز پیش «پولیتیکو» به بازتاب بگو مگوی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و «استفان میلر» دومین مشاور اصلی ترامپ پیرامون فرمان مهاجرتی وی پرداخت، گمانه زنی ها در خصوص احتمال حذف تیلرسون و جانشینی او به وسیله «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل آغاز شده است.

نشنال ریویو (National Review) در گزارشی در این رابطه می نویسد: هیلی به تنها مدافع سیاست های هرج و مرج طلبانه ترامپ تبدیل شده حال آنکه ظاهرا تیلرسون از یدک کشیدن نام دیپلمات ارشد آمریکا در عرصه های بین المللی چندان راضی نیست.

 این گزارش می افزاید: تیلرسون خود را منزوی و به دور از حس دوستی و همکاری اعضای کاخ سفید می بیند به ویژه آنکه اظهاراتش در باب مسائل مهمی از جمله بحران قطر با اظهارات ترامپ در تناقض است.

گفتنی است در حالی که تیلرسون طرفین درگیری در بحران قطر را به مذاکره فرا خواند و از میزبانی این کشور از بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه قدردانی کرد، ترامپ از دوحه به عنوان اصلی ترین حامی تروریسم نام برد!

این ضد و نقیض گویی ها و در عین حال ماجرای مجادله با میلر که در آن تیلرسون به صراحت گفته «می خواهم اختیار کامل وزارتخانه تحت امرم را در دست داشته باشم» به این تصور که احتمالا وی آنقدرها هم بر سیاست آمریکا تاثیرگذار نیست، دامن می زند.

در عوض، این روزها به هیلی خیلی خوش می گذرد و هر روز بلندتر از گذشته به گزافه گویی در قبال سیاست های ترامپ از قبیل دفاع از حقوق بشر آمریکایی، حفظ منافع رژیم صهیونیستی و البته ایران هراسی می پردازد.

شرایط به گونه ای پیش می رود که در بحبوحه تلاش تیلرسون برای مدیریت وزارتخانه تحت اداره وی، وظیفه دفاع از ارزش های سیاست خارجی آمریکا به هیلی واگذار شده است.

البته رابطه وزارت خارجه آمریکا و دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل همیشه پر فراز و نشیب بوده است، اما این بار به یمن اختلاف نظیر عمیق بین صاحبان قدرت، صدای سفیر آمریکا در سازمان ملل بلندتر از وزیر خارجه است.

علیرغم اینکه نمی توان گفت تاثیر بلند مدت عدم توازن قدرت در دولت ترامپ چه خواهد بود، دوام حضور تیلرسون در پست وزارت خارجه سوال برانگیز شده است حال آنکه در مقابل دورنمای حیات سیاسی هیلی در دولت جدید واشنگتن بسیار روشن ارزیابی می شود.

تیلرسون در مقام مدیر سابق شرکت نفتی «اکسون موبیل» در گذار از دنیای تجارت به سیاست، راه ناهمواری را سپری کرد و حالا که به نفس نفس افتاده می بیند علیرغم وعده ترامپ مبنی بر خودمختاری وی، کاخ سفید هنوز هم از قدرت وتو همه طرح هایش برخوردار است!

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.