ژنرال سابق سازمان اطلاعات عربستان و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی جده، قطر را به تعلیق عضویت در شورای همکاری خلیج فارس تهدید کرد.

احتمال تعلیق عضویت قطر در شورای خلیج‌فارس

به گزارش قدس آنلاین، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی جده گفت که اگر قطر مطالبات کشورهای عربی خلیج فارس را قبول نکند، گام بعدی تعلیق عضویت آن در شورای همکاری خلیج فارس است.

انور عشقی یکشنبه در جریان این گفت‌وگو به مواضع عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در مورد قطر اشاره کرد و گفت که همانطور که این دو نفر گفته‌اند گام بعدی در تعامل با قطر  طلاق یعنی تعلیق عضویت این کشور در شورای همکاری خلیج فارس است.

این ژنرال سابق اطلاعات عربستان گفت، با این حال در صورت تعلیق عضویت قطر، این کشور روابط برجسته خود با کشورهای مانند کویت و عمان را که قطع رابطه نکرده‌اند، از دست خواهد داد و دیگر حمایت دیپلماتیک این دو کشور را نخواهد داشت.

وی با تکرار اتهام‌های عربستان و امارات علیه قطر گفت که دوحه همچنان از عناصر وابسته به اخوان المسلمین در خاک عربستان، امارات، بحرین و مصر حمایت کرده و تسهیلاتی برای آن‌ها ارائه می‌کند.

عشقی در مورد رابطه ایران و قطر گفت که درخواست‌های ۴ کشور مذکور در این راستای «بسیار ضروری است» و دلایل آن «زیاد و مشخص» است.

گفتنی است یکی از مطالبات کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین از قطر قطع روابط دیپلماتیک با تهران بوده و دوحه می‌تواند تنها در راستای چارچوبی که تحریم‌ها آمریکا مشخص کرده با ایران مبادلات تجاری داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی جده همچنین اظهار داشت که در گام‌های بعدی شاید برخی از مقامات سابق و شخصیت‌های قطری به اتهام حمایت از تروریسم به دادگاه بین‌المللی احضار شوند.

انور عشقی تصریح کرد که قطر حجم مشکلی که با آن مواجه است را درک نمی‌کند و ترس از آن می‌رود که مردم این کشور علیه حکام آن شورش کنند.

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با متهم کردن قطر به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده‌اند. همسایگان عرب قطر، مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را هم به روی قطر بسته‌اند.

این تنش‌های بی‌سابقه بعد از آن بروز کرد که خبرگزاری رسمی قطر در اظهاراتی منتسب به امیر قطر ایران را «قدرتی بزرگ و ضامن ثبات در منطقه» خواند. قطری‌ها اعلام کردند که خبرگزاری این کشور هک شده بود.

این ۴ کشور برای از سرگیری‌ روابط خود با قطر خواسته مطرح کرده و مدت ۱۰ روز به دوحه مهلت داده‌اند تا با این خواسته‌ها موافقت کند. امشب این مهلت به پایان میرسد.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.