هند پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی «فرزاد ب» کرد، اما شرط گذاشت که ایران باید بازگشت سرمایه را تضمین کند.

هند سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی «فرزاد ب» پیشنهاد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از بلومبرگ، یک شرکت هندی می‌خواهد ۱۱ میلیارد دلار برای توسعه یک میدان بزرگ گازی در ایران سرمایه‌گذاری کند و تمام زیرساخت‌های آن برای صادرات را بسازد، در صورتی که ایران برگشت منطقی سرمایه را در این پروژه تضمین کند.  

براساس گفته نانردنا کومار ورما مدیرعامل بخش سرمایه‌گذاری خارجی، اکتشاف نفت و گاز طبیعی هند، شرکت «ONGC ویدش» برای سرمایه‌گذاری بیش از ۶ میلیارد دلار در میدان «فرزاد ب» و سرمایه‌گذاری برای ساخت تسهیلات صادرات گاز طبیعی مایع پیشنهاد داده است. این شرکت به دنبال این است که بازگشت سرمایه ۱۸ درصدی داشته باشد و شرکت‌های هندی می‌خواهند همه گازی را که قرار است از میدان صادر شود را خریداری کنند.

ورما در مصاحبه تلفنی گفت:‌ بهترین پیشنهاد را به طرف ایرانی داده‌ایم، اکنون به آنها بستگی دارد که بپذیرند یا نپذیرند. ما به مقامات ایرانی پیشنهادات خود را شفاف گفته‌ایم که بازگشت سرمایه برای ما بسیار حیاتی است.  

براساس این گزارش از آنجایی که هند به عنوان چهارمین کشور بزرگ خریدار LNG به دنبال افزایش منابع گازی خود به منظور تأمین نیاز تقاضای رو به رشد کشور است، می‌خواهد سرمایه‌گذاری‌هایی را در این زمینه انجام دهد، از دیگر سو، ایران هم به دنبال توسعه میادین گازی خودش است. ایران امروز (دوشنبه) قراردادی را با توتال و شرکت ملی نفت چین امضا خواهد کرد.  

دو کشور هدفگذاری کرده بودند که این قرارداد را تا ماه فوریه نهایی کنند، در حالی که هند گفته است امکان دسترسی به منابع گازی ۱۹ تریلیون فوت مکعب وجود دارد.  

این کنسرسیوم شامل شرکت‌های «ایندیا اویل» و «اویل ایندیا» است که از سال ۲۰۰۹ تاکنون به دنبال توسعه میدان گازی «فرزاد ب» در ایران هستند.  

براساس این گزارش، تأخیر در انجام نهایی این قرارداد به سطح مبادلات تجاری تجارت نفت دو کشور آسیب زده به طوری که هند که حتی در زمان تحریم‌ها هم خرید نفت از ایران را قطع نکرده بود اکنون خرید نفت از ایران را کاهش داده است.  

ورما گفت: ما آماده سرمایه‌گذاری هستیم، نهایتاً این به نفع ایرانی‌ها خواهد بود. هند به دنبال جایگزینی سوخت سالم گاز به جای سوخت‌های زغال‌سنگی و نفتی است تا بتواند به تعهدات مبنی بر کاهش انتشار گاز به یک سوم تا سال ۲۰۳۰ عمل کند.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.