بزرگترین باغ کتاب جهان افتتاح شد، همچنین ۱۳ نکته خواندنی از باغ کتاب تهران به عنوان بزرگترین پردیس فرهنگی ایران را بخوانید.

 ۱۳ نکته خواندنی درباره بزرگترین باغ کتاب جهان در تهران

به گزارش قدس آنلاین، درهای باغ کتاب تهران به عنوان بزرگترین پردیس فرهنگی کشور به روی شهروندان تهرانی گشوده شد تا گشایشی تازه در فرهنگ کتابخوانی و فصلی جدید در ارتقای فضاهای فرهنگی در پایتخت را رقم بزند، باغ کتابی که مساحت آن برابر ۳ ابرکتابفروشی جهان است.

نکته اول: باغ کتاب تهران با مساحت حدود ۷۰ هزار مترمربع در شمال اراضی عباس آباد و در حاشیه بزرگراه حقانی قرار دارد.

نکته دوم: بزرگترین کتابفروشی جهان در دو بخش کودک و بزرگسال با ۲۵ هزار مترمربع زیربنا در باغ کتاب تهران قرار دارد که ۴۰۰ هزار عنوان کتاب در آن عرضه شده است.

نکته سوم: پردیس بزرگ علمی کودک و نوجوان با وسعت ۱۲ هزار مترمربع به عنوان یک شهربازی علمی دو بخش کودک و نوجوان در باغ کتاب تهران واقع شده است.

نکته چهارم: بزرگترین گالری هنری کشور با مساحت ۱۷۰۰ متر مربع به عنوان فضایی برای عرضه آثار هنری از جمله نقاشی و هنرهای تجسمی در باغ کتاب تهران در نظر گرفته شده است.

نکته پنجم: همه این فضاهای فاخر در دل باغی بزرگ و در میان فضای سبز اراضی عباس آباد پیش بینی شده و مراجعه کنندگان با قدم زدن در این فضاهای مفرح و جذاب می‌توانند از مکان‌های مذکور دیدن کنند.

نکته ششم: احداث باغ کتاب تهران سال ۱۳۸۳ در قالب محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد و در دوره اخیر مدیریت شهری گشایش یافته است.

نکته هفتم: باغ کتاب تهران در مجاورت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کتابخانه ملی ایران و باغ موزه دفاع مقدس قرار گرفته و یک مجموعه عظیم فرهنگی را شکل داده است.

نکته هشتم: روی بام کتابفروشی باغ کتاب تهران، ۲۵ هزار مترمربع فضا پیش بینی شده و  علاوه بر بام سبز، ۲۰ هزار مترمربع سبز نیز در محوطه این باغ پیش بینی شده است.

نکته نهم: یکی از متفاوت ترین بخش‌های باغ کتاب تهران، باشگاه رباتیک است که اعضای این باشگاه می‌توانند دوره‌های تخصصی هوش مصنوعی آن بگذرانند و اطلاعات خودرا با سایر اعضا در این باشگاه و باشگاه‌های مشابه در اقصی نقاط جهان به اشتراک بگذارند.

نکته دهم: باغ کتاب تهران در ۴ بلوک اصلی طراحی و تفکیک شده است. بلوک A شامل فروشگاه دائمی و موضوعی کتاب است، بلوک B مشتمل بر گذر فرهنگ است که ورودی‌های اصلی، دالان شگفت انگیز و انبار در آن قرار دارد، بلوک C شامل آمفی تئاتر روباز، آمفی تئاتر اصلی، نگارخانه و فروشگاه محصولات فرهنگی است و بلوک D نیز مشتمل بر نمایشگاه تخصصی، سالن کودک و نوجوان و کارگاه‌های کودکان و نوجوانان است.

نکته یازدهم: علاوه بر ۴ بلوک اصلی باغ کتاب تهران، این پردیس فرهنگی شامل استریو، بلوار، نمازخانه، رستوران و دریاچه است.

نکته دوازدهم: در حال حاضر بزرگترین کتاب فروشی جهان شعبه اصلی فروشگاه بارنز و نوبل در نیویورک با مساحت ۱۴۳۰۰ مترمربع است و بعد از آن به ترتیب کتابفروشی پاول در پورتلند آمریکا با مساحت ۶۳۰۰ مترمربع و کتابفروشی استرند با مساحت ۵ هزار مترمربع در نیویورک قرار دارند. جالب این است که کتابفروشی باغ کتاب تهران با ۲۵ هزار مترمربع مساحت با مجموع مساحت کتابفروشی‌های اول، دوم و  سوم جهان برابری می‌کند و به عبارتی، وسعت باغ کتاب تهران معادل مساحت مجموع سه کتابفروشی بزرگترین جهان است.

نکته آخر: باغ کتاب تهران از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز است و علاقه مندان می‌توانند با استفاده از خط یک مترو به ایستگاه متروی حقانی آمده و از آنجا با خودروهایی که در نظر گرفته شده به باغ کتاب تهران منتقل شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.