وزیر امور خارجه آلمان در آستانه نشست جی ۲۰ واکنش کشورش به کودتای نظامی نافرجام در ترکیه را نادرست دانسته و تاکید کرد که برلین باید آشکاراتر تلاش برای این کودتا را رد می‌کرد.

دلجویی آلمان از ترکیه در آستانه نشست جی ۲۰

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه اتریشی "دی پرسه"، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان امروز قبل از آغاز سفر خود به منطقه به منظور میانجی گری برای حل بحران قطر و در آستانه نشست جی ۲۰ به اختلافات با ترکیه پرداخته و واکنش آلمان به کودتای نظامی نافرجام سال گذشته در این کشور را غلط دانسته و گفت ما در این ارتباط خطا انجام داده ایم. ما می توانستیم رد کودتای نظامی نافرجام و همبستگی با دولت و مردم ترکیه را به شکل آشکارتری نشان دهیم.

 وی با تاکید بر اینکه آلمان در آن زمان تنها با یک بیانیه به این مسئله واکنش نشان داد گفت: اما ما می توانستیم دست نوازش و محبت بر سر آنکارا بکشیم، ترکیه انتظار واکنش عاطفی بیشتری را از طرف ما داشت. ما باید نشان می دادیم که در کنار دولت منتخب ترکیه قرار داریم و هر گونه کودتای نظامی را رد می کنیم. ما باید به گونه ای متفاوت عمل می کردیم.

گابریل روابط با ترکیه را مانند سابق بسیار دشوار ارزیابی کرده و با تاکید بر اینکه می داند ترکیه احساس می کند بخصوص در ارتباط با آن هایی که آنکارا از آن ها به عنوان تروریست یاد می کند درست رفتار نشده است همچنین گفت:  اما برای آلمان این امر امکان پذیر نیست که بر اساس خواست آنکارا هر عضو جنبش قتح الله گولن را به زندان انداخته و آن را به ترکیه استرداد دهد. همچنین برای درخواست های پناهندگی سربازان و دیپلمات های ترک در آلمان قواعد آشکاری وجود دارد که دولت باید به آن پایبند باشد. در آلمان درخواست های پناهندگی و حکم استرداد افراد از طرف سازمان ها و دادگاه های مستقل و نه توسط شخص صدر اعظم و یا وزارت امور خارجه تصمیم گیری می شود. پذیرفتن این مسئله از طرف ترکیه دشوار است و همواره آنکارا احتمال تئوری های توطئه را می دهد.

گابریل همچنین گفت که در مقابل، آلمان هم نگرانی های زیادی درباره آزادی بیان در ترکیه و دستگیری روزنامه نگاران دارد. پس شکاف های بزرگی بین ما وجود دارد که به سادگی برطرف نمی شود.

وی از جمله این اختلافات به سخنرانی که رئیس جمهور ترکیه تصمیم داشت در حاشیه اجلاس جی ۲۰ در بین طرفدارانش در هامبورگ انجام دهدد و از طرف آلمان ممنوع اعلام شد اشاره کرده و گفت: این مسئله ارتباطی به مسئله آزادی بیان نداشته بلکه در حوزه تکالیف منافع سیاست خارجی آلمان است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به اتهام اردوغان به آلمان در جریان مبارزات انتخاباتی اش که آلمان را با نازیسم مقایسه کرده بود نیز گفت: این اظهار نظر آسیب های عمیقی ایجاد کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.