رسانه های ترکیه به نقل از روزنامه دی ولت آلمان اعلام کردند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پیامی به دولت آلمان خواستار تعطیل فوری مسجد مختلط در شهر برلین شده است.

مسجد مختلط در برلین/ اردوغان اصرار بر تعطیلی دارد+عکس

به گزارش قدس آنلاین، به نوشته رسانه های ترکیه، دولت آلمان تا کنون به این درخواست اردوغان پاسخی نداده است.
خانم سیران آتش وکیل ترک تبار مدیر جمعیت مسلمانان لیبرال بنیانگذار این مسجد مختلط در محله تیرگارتن واقع در منطقه موهابیت شهر برلین است.
بنا به ادعای رسانه های آلمان، این زن وکیل که طرفدار برداشت لیبرالی از اسلام است، تاکنون بیش از یکصد بار به خاطر تاسیس این مسجد تهدید به مرگ شده و پلیس آلمان به صورت شبانه روز از وی مراقبت می کند.
دولت آنکارا مدعی است که مسجد ابن رشد ـ گوته برلین از سوی نهاد وابسته به فتح الله گولن واعظ ترک تبار مقیم آمریکا ایجاد شده است اما وابستگان گولن این ادعا را رد کرده اند.
به گزارش ایرنا، در مسجد مختلط ابن رشد ـ گوته برلین که اواسط ژوئن امسال به وسیله وکیل ترک تبار سیران آتش گشایش یافت، زنان، مردان، شیعیان، سنی ها، علوی ها و هم جنس گرایان اجازه دارند در کنار یکدیگر نماز جماعت برگزار کنند.
استفاده از روسری و حجاب نیز در این مسجد برای زنان اجباری نیست.

مسجدی که اردوغان بر تعطیلی آن اصرار دارد

در روز گشایش مسجد، نماز جماعت به امامت یک مرد و یک زن که شانه به شانه یکدیگر ایستاده بودند، برگزار شد و پیش نماز زن روسری بر سر نداشت.
نهاد دیانت در ترکیه این مسجد را تحریم کرده و خواستار تعطیلی آن شد و اعلام کرد که تاسیس این مسجد تلاشی در راستای از بین بردن مبانی دین اسلام است.
دولت آلمان در واکنش به این اعتراض ها اعلام کرد که مردم در آلمان از آزادی کامل مذهبی برخوردار هستند و می توانند آئین های مذهبی خود را در هر جا و به هر گونه که دوست دارند، برگزار کنند.
هدف از تاسیس این مسجد که هشتاد و هشتمین مسجد در برلین محسوب می شود، گسترش رویکردهای لیبرالی از اسلام معرفی شده است.
پیش نماز مسجد ابن رشد – گوته در برلین یک زن آمریکایی - مالزیایی به نام آنی زونه وِلد است که خود اذان را با صدای بلند می خواند.
به نوشته رسانه های ترکیه و به نقل از دویچه وله آلمان، بانیان این مسجد اعلام کرده اند که قصد دارند درهای آن را به روی همجنسبازان نیز باز کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.